Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik help bij scouting, jeugdcircus en oma. Kom ik in aanmerking voor een coronatest?

Nu ik weer les mag geven bij het jeugdcircus en de scouting en tevens weer boodschappen voor mijn oma haal, vroeg ik mij af of ik in aanmerking kom voor een test bij coronagerelateerde klachten.

Hoe gaat dit in zijn werk? Welke instantie controleerd of je deze werkzaamheden inderdaad uitvoerd?

3 jaar geleden
1.4K
Amadea
3 jaar geleden
In elk geval mag jij m.i.v. 1 juni getest wórden, bij de GGD.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je valt niet in een van onderstaande groepen, dus nee. Mits je een bepaalde leeftijd hebt of in een risicogroep, dan kan je in overleg met je huisarts of het GGZ een test aanvragen.

Zorgmedewerkers
Mantelzorgers, vrijwilligers palliatieve zorg, PGB-gefinancierde zorgverleners
Medewerkers en kinderen in het basisonderwijs, speciaal (basis)onderwijs en kinderopvang
Mensen met een contactberoep
Medewerkers in het openbaar vervoer
Medewerkers in handhaving en toezicht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
wilkers
3 jaar geleden
Inmiddels ben ik bekend dat zowel jeugdtrainers, als mantelzorgers en zelfs leiders bij de scouting getest kunnen worden ook voor 1 juni al.
Je bent een randgeval. Als je naar de regels van de overheid kijkt, kom je in aanmerking als jeugdtrainer en mantelzorger.
Voor al deze groepen geldt dat zij alleen getest worden als zij corona-gerelateerde klachten hebben (hoesten en/of neusverkouden en/of koorts) en doorverwezen zijn door een arts.
In juni kunnen alle volwassenen met klachten zich melden bij de GGD voor een test.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/testen
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
wilkers
3 jaar geleden
Hoe gaat dit in zijn werk? Moet je de huisarts of GGD bellen? Moet je bewijzen dat je mantelzorger / jeugdtrainer bent?
SimonV
3 jaar geleden
Bel je huisarts, vertel dat je corona-gerelateerde klachten hebt en mantelzorger en jeugdtrainer bent. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de huisarts (die jou kent) om bewijzen vraagt.
wilkers
3 jaar geleden
Heel goed punt, dankjewel. Inmiddels heb ik een schriftelijke bevestiging dat ik in ieder geval via Scouting in aanmerking kom om te testen.
Bron: https://www.scouting.nl/downloads/ondersteuning/communicatie/5784-corona-en-scouting-vanaf-11-mei/file

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding