Zijn artsen verplicht de CBO richtlijnen te volgen? ook als je als patient graag een andere, internationale richtlijn zou willen volgen?

cbo = Centraal BegeleidingsOrgaan voor de intercollegiale toetsing.
In het geval van Lyme wijkt deze af en volgens mij, nadelig. Bovendien is die verouderd en wordt herzien. Ondertussen wordt ze wel gehanteerd. Is de arts hiertoe verplicht, of mag ze ook afwijken als ze overtuigd wordt van de andere (Ilads) richtlijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De arts bepaalt hoe de behandeling is. Derhalve mag die afwijken van richtlijnen.

Helaas echter, als de arts van een richtlijn afwijkt...met goede reden...dan is als de behandeling desondanks faalt de kans op tucht rechterlijke en of strafrechtelijke vervolging groter met alle gevolgen van dien mbt schade claims, schorsing ed, dan als ie wel de richtlijn volgt.

Voor een arts is het dus veiliger om wel de richtlijn te volgen, daarmee is de kans op vervolging praktisch nihil omdat ie "correct heeft gehandeld"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, klinkt logisch. Ik zal met hele goede, onderbouwde argumenten moeten komen! En anders naar een andere arts, die ik via de patientenvereniging gevonden heb. Maar hoop dat dat niet nodig is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verduidelijkt het een en ander en geeft ook begrip bij mij. Een arts moet dapper zijn wil ze tegen de CBO in gaan en bijv internationale richtlijnen, met bewezen bewijs wil volgen. .Als iemand dat doet is dat te waarderen.