Zijn alle genen die je hebt, van je ouders?

Of zijn er ook willekeurige 'genen' bij gekomen; dus als je bijvoorbeeld een eigenschap hebt die je ouders niet hebben? Misschien een domme vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Alle genen/chromosomen zijn van je ouders, de helft van pa de andere helft van ma. Wel kunnen er andere uitingen zijn. Twee ouders met bruine ogen kunnen een blauwogig kind krijgen maar die heeft nog steeds de genen van zijn ouders (alleen van beide ouders dus net NIET de genen die de bruine ogen maken).

Toegevoegd na 36 seconden:
Overigens kunnen er wel mutaties optreden of andere gen/chromosomenafwijkingen of veranderingen maar er komen geen willekeurige genen bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt een waardevolle uitleg + heb hier niks aan toe te voegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +
Je hebt de genen van je ouders , maar niet alleen van hen. Je hebt de genen van je ganse voorgeslacht, zelfs van de oermoeder.
Je hebt kenmerken van bv de Germanen, die je blond met blauwe ogen kunnen maken, maar er kunnen Romeinen of Spanjaarden bij zijn, die je dan weer een donkerder uiterlijk geven.