Wie kan er dan EINDELIJK eens uitsluitsel geven of we de vaccin tegen de Mexicaanse griep nu wel of niet moeten nemen?

Ik word er helemaal dol en super onzeker van! Werkelijk NIEMAND durft je te iets aan te raden om het wel of niet te doen! Omdat ik werkzaam ben als wijkziekenverzorgster en we ook een oproep hebben gekregen om ons te laten vaccineren, heb ik me dan toch uiteindelijk maar opgegeven om hem te halen. 16 november gaat het dan gebeuren: mijn eerste injectie!

Maar het blijft maar knagen, vooral als ik hoor dat sommige van mijn collega's het (nog) niet doen, en anderen weer wel................
WAT MOET IK? Wie heeft er hier ECHT verstand van en kan mij alsnog advies geven?

14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben bang dat het allemaal niet duidelijker wordt voor je ook hier zijn de meningen te veel verdeeld, wens je succes met je beslissing nemen.
misslobe
14 jaar geleden
Klopt! Dankje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben blij dat je in de verzorgende sector zit en niet in de medische sector.
Kijk overigens naar de site Grieppandemie.nl en laat je niet leiden door geloofsfanaten (die het aan zien komen vanuit gene zijde, in de astrale wereld) of door samenzweringslijders. Weiger dan gewoon alle geneesmiddelen, dan ga je lekker vroeg dood met veel pijn. Als dat je keuze is. Wel het zij zo.
misslobe
14 jaar geleden
Ik ben gelovig en geloof in God, en ik denk dat hij het ook weldegelijk nuttig vind dat mensen zich laten vaccineren! Maar het gaat er mij bij deze vaccin om of hij wel goed zal zijn, in die zin: kun je er later bijverschijnselen van krijgen, zoals verlammingen, hersenbeschadiging, omdat die verhalen de ronde gaan en ja, dat zet je toch wel tot nadenken, begrijp je?
Uiteraard wil ik mijn cliënten (die overigens zelf ook allemaal worden ingeënt) niet besmetten, maar ik wil zelf ook nog wel even een tijdje gezond blijven.
Ik ben dus gewoon op zoek naar een stukje zekerheid....maar dat zal moeilijk worden ben ik bang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, waar ik vandaan kom (Veluwe) is Gods Wil zo ongeveer de belangrijkste reden om je helemaal NERGENS tegen te vaccineren. Zo zie je maar.....
misslobe
14 jaar geleden
Tja, zo zie je maar weer idd, dat er nog veel verschillende opvattingen zijn binnen de gelovigen voor wat o.a dit onderwerp betreft, en je ze dus niet allemaal over 1 kam moet/mag scheren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. Tenminste, niet op alle gebieden. Zelfs niet per 'geloof'.

Het beste antwoord

Afgelopen dinsdag heb ik (zwanger 32wk) en mijn zoontje (3jaar) allebei de griepvaccinatie gehaald. Ik heb me eerst even goed verdieptvoordat ik bij zowel mijzelf als mijn zoontje de prik liet zetten. Ik heb veel info gevonden op de site van de WHO. Daar stond allerlei info over zwangeren (die ik nog niet in de media had gehoord) en over kinderen. Ik heb toen besloten om ons beide in te laten enten. Het is nl zo, dat na het inenten de kans op het krijgen van de mex griep minimaal (zelfs bijna te verwaarlozen is). Daarbij komt ook nog eens kijken dat we in NL echt geen vaccinatie krijgen die niet veilig is, er gaan ook de raarste en vreemdste geruchten ten ronde over internet over deze vaccinatie. De mooiste die ik heb gelezen is dat het geen vaccinatie is, maar een chip zodat de overheid ons kan volgen.

Als ik je een advies mag geven, zou ik hem zeker halen, om de volgende redenen:
* kans op het krijgen van de mex griep is te verwaarlozen
* je kunt zelf ook geen anderen besmetten
* de mogelijke complicaties van de mex griep zijn groter dan de eventueel bijwerkingen van het vaccin (in iedergeval voor zwangeren)
* onze bijwerkingen: pijnlijke plek op de arm waar prik is gezet voor 1 dag en that's it!

succes met je keuze!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Een antwoord waar ik zeker wat aan heb, dus +1...

Andere antwoorden (26)

De kans is klein dat er hier iemand zit met écht verstand van de inenting en dan nog, zelfs mensen waarvan je duidelijk advies mag verwachten, spreken elkaar tegen.
Persoonlijk zou ik vertrouwen op mijn eigen huisarts en zijn mening of ik me wel of niet moet laten inenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weeg voor jezelf de plus- en min- punten tegen elkaar af en je moet zelf beslissen.
Ik zou het wel doen. Zeker omdat je ziekenverzorster bent: Je wil toch niet het risico lopen je patienten te besmetten?
Die verhalen dat het vaccin niet veilig is, kloppen niet. Het is uitvoerig getest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat sinds vandaag een link hier links boven over griep. Als ziekenverzorgster heb je ook een zekere verantwoordelijkheid t.a.v. jouw clienten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als wijkziekenverzorgster kom je bij mensen thuis, de kans dat ze door bv de kleinkinderen besmet worden lijkt mij veel groter. Vind niet dat je die verantwoordelijkheid bij de verzorgende kan leggen.
Inenetingen tegen de 'gewone' griep krijgen verzorgende ook niet standaard en als ze die niet nemen is er niemand die ze daar op aanspreekt nu hebben ze ineens een verantwoordelijkheid hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik met je eens. Maar deze griep is toch anders helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja daar verschillen de meningen dan ook weer over. Zeker bij ouderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze griep is besmettelijker.
Volgens mijn stiefvader, die de hele inentingcampagne in goede banen leidt, bij GGD Nederland, doe je er absoluut goed aan om je te laten inenten, mits je tot de risicogroep behoord!

Toegevoegd na 1 minuut:
Met jouw beroep snap ik trouwens niet eens dat je het eventueel niet zou doen, maar dat is mijn mening!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dan zal ik je advies geven waar je wel wat aan hebt...

Doe het niet...

En ga door dit fit-proces heen zoals het moet... Fit-proces is het, fit betekent aanpassen en dat moet je... Dus als je het doorstaat dan krijg je een beloning en dat is levensvreugde... Dat krijg je met bakken uit de hemel als je de Fit-test doorstaat...

Als je het vaccin neemt dan maakt je dat zwak, als dan de epidemie over is dan krijg je geen overwinningsgevoel, geen kracht...

Dus neem het niet als je niet echt tot de risicogroep behoort... en laat het over je heen komen, en doorsta het...

Vreugde valt je ten deel...

Geloof me niet, maar voel wat ik zeg dat het met je doet, en als je voelt dat het klopt ga er dan voor...

Jij bent verantwoordelijk voor je lichaam, doe het goede en het lichaam zal je dankbaar zijn...

Alsjeblieft...

Toegevoegd na 25 minuten:
Misslobe wil een antwoord waar ZE WEL WAT AAN HEEFT...

Als ik dan een antwoord geef als alle anderen, dan krijgt ze nooit een antwoord waar ze wat aan heeft...

Of het werkt voor haar of niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord niet helemaal sorry!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal ik het zo zeggen: Deze griep is gemaakt aan gene zijde, in de astrale wereld... Daar zagen ze dat het geluksnivo daalt in de wereld... Nu hebben ze een griep gemaakt om het geluksnivo op te krikken... Dus iedereen die moed heeft die wordt ziek gemaakt en dan voelt het even slecht, maar daarna is er euforie, overwinning, gezondheid die niet vanzelfsprekend is... Dat is het... Loop er niet voor weg, maar onderga het, laat zien dat je tot de moedigen behoort...
En als het je lukt dan krijg je gelukzaligheid... Maar de afweging is persoonlijk en het is voor de moedigen onder ons... Hoor je tot de risicogroep dan ben je laf en moet je een spuit... En zo hoort het ook... Snap je me nu wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt geen touw aan vast te knopen Xinix, sorry
misslobe
14 jaar geleden
Je bent dus, volgends jouw beredenering, een moedig mens als je je niet laat vaccineren en de ziekte (die je evt krijgt) ondergaat?
Maar ik heb natuurlijk wel te maken met mensen uit een risicogroep die ik dan kan besmetten.....dat is het punt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kirstenwind... Ik doe zo mijn best, dat doet me pijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof ik zo, het woord "laf" in de context kan ik niet plaatsen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw clienten zullen toch zelf wel al grotendeels ingeënt zijn?
En kunnen ook besmet worden door ieder ander die ze tegen komen of die bij ze langs komt, de buurvrouw, de man van tafeltje dek-je de kleinkinderen enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@misslobe... Zij hebben hun afweging en je kunt natuurlijk het risico voor een ander zo klein mogelijk maken/houden... @Dutcheese... Ja dat kan, maar je kunt doen wat je kunt om herbesmetting zo veel mogelijk te vookomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3... Ja dat klopt... De zwakkeren zullen het leven laten, dat klopt... Zo is het nog altijd geweest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kirstenwind... Kun je het geheel snappen en niet over woordjes vallen? Kun je dat? Dat is minder pijnlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor wie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk vind ik je antwoord héél duidelijk, na wat extra uitleg +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Xinix op zijn best....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, je bent gestoorder dan ik dacht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor XiniX :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ook van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat astraal is, maar toch +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Astraal is daar waar de doden leven...
Dat moet je helemaal zelf bepalen. Het gaat om je eigen lichaam, dus daar moet je zelf over beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elk jaar krijg ik een oproep voor de "normale"griepprik omdat ik tot een risicogroep behoor. en ik haal hem zonder moeite elk jaar weer. Nu heb ik ook de oproep voor de Mexicaanse en zit met hetzelfde als jij. ik denk dat we gewoon voor onszelf moeten beslissen doen we het wel of niet. ik denk tot nu toe ik haal hem gewoon, baat het niet dan schaad het niet, er wordt in mijn ogen te hysterisch over gedaan...aan de andere kant maken al die berichten me toch wel onzeker. ik denk dat niemand echt weet hoe het zal uitvallen omdat het iets nieuws is. de praktijk zal het leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoord, niemand kan er iets zinnigers over zeggen ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou dit als beste antwoord kiezen al heb je er waarschijnlijk helemaal niks aan. Niemand hier kan je precies vertellen hoe het écht zit..
XiniX heeft een punt, zelfs als je niet in gene zijde gelooft, maar als dat antwoord je niks zegt moet je je laten inenten, zo simpel is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Vaag antwoord, sorry, maar daar heb ik weinig aan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet vaag, jij wilt dat een ander voor jou de keuze maakt: dat is vaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks: waarom is dat vaag? Ik zie niet in waarom.
Zou dat vager zijn dan als je zelf de keuze maakt? Hoezo? En _uiteindelijk_ maak je toch altijd zelf de keuze. Op basis van informatie die je gekregen hebt. En of dat nu via een folder, Postbus51-spotje of een community of forum is: maakt allemaal weinig uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: je hebt helemaal gelijk, ik erger me soms aan de kwalificatie vaag mbt antwoorden. Als er iets is wat weinig hout snijdt als kritiek dan is het wel de term vaag die te pas en te onpas wordt gebruikt. Mea culpa.
Ha, die Misslobe;

Of je je nu wel of niet laat vaccineren, bepaal het tenminste zelf. Weeg andermans argumenten, maar overtuig jezelf of je het wilt of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nu net de grap van die hele griep-vaccinatie : je MOET niks. En omdat het helemaal nieuw is, kan ook niemand je garanderen dat het 100 % wel of niet werkt.
Laat je je inenten, dan is er altijd een klein kansje dat je daar last van krijgt, of alsnog de griep krijgt, laat je je wel inenten, dan loop je het risico dat je de griep krijgt. of niet, of een andere variant.

Volgens mij heeft ook niemand er echt het definitieve verstand van, want ook de deskundigen spreken elkaar een beetje tegen.

In ieder geval zijn er een paar situaties waarin je je beter WEL kunt laten vaccineren :
- Als je gezondheid dusdanig is of je weerstand zo slecht, dat griep voor jou echt een zware ziekte is of complicatis kan opleveren
- Als je beroepsmatig (of om een andere reden) dagelijkse omgang hebt met mensen uit die eerste groep

Het kan verstandig zijn je wel te laten vaccineren :
- Als je hele jonge kinderen hebt of bijv, mantelzorger bent voor iemand uit een risicogroep, vooral als deze zelf niet gevaccineerd is of kan worden

Je hoeft je NIET te laten vaccineren als :
- Je gezond bent van lijf en leden, een normale weerstand hebt en je lichaam geen moeite heeft met wat op zich een normale, niet loodzware griep is. En ook geen risico-menten in je directe dagelijkse omgeving hebt.

Behalve vaccineren kun je natuurlijk meer dingen doen om de griep te proberen te vermijden ; regelmatig handen wassen, geen grote, dichte mensenmassa's opzoeken, geen dingen doen die je weerstand verkleinen zoals nachtenlang doorhalen of ongezond eten.

Niemand kan je daarin adviseren, want jij kent jezelf het best, en je moet ook gewoon een beetje je gevoel volgen. De kans is namelijk nog altijd 99,9 % dat je niet doodgaat met, maar ook dat je niet doodgaat zonder. Het is niet zo dat je voor een keus staat die de hele rest van je leven gaat bepalen. Op grond van je werk is het vermoedelijk verstandig om het wel te doen - je werkt met risicogroepen en loopt daarmee een grotere kans om anderen te besmetten, maar ook om het zelf op te lopen. Maar nogmaals, als je banger bent voor de vaccinatie dan voor de griep, ligt de uiteindelijke beslissing bij jou. Maar neem het zeker ook even op met je huisarts (waarbij ik persoonlijk de doorslag zou laten geven door of hij zelf de prik ' neemt' of niet......)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon doen. Ik heb hem al gehad en nergens last van, alleen een beetje een gevoelige plek waar ik de injectie heb gekregen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je pas over jaren bepalen of het al dan niet gevolgen heeft.
Softanon leek ook geweldig, en was volkomen veilig.....
Cryofiel
14 jaar geleden
Autogordels leken ook totaal overbodig, en airbags al helemaal. Nog steeds zijn er slimmeriken die de gordel expres niet omdoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vaccins geweest die veel beter getest zijn, en waar veel meer openheid van zaken over geweest is, die meer slachtoffers hebben gemaakt dan de aandoening waartegen ze moesten beschermen. En of jijwel of geen last hebt van bijwerkingen is een ontzettende versimpeling van de situatie en het risico waar men het over heeft. -1.
Cryofiel
14 jaar geleden
+1 om de onterechte min van burt te compenseren. Burt, jouw redenatie is:
"Er is wel eens een vliegtuig neergestort dat veel beter is getest dan een Airbus. Dat jij met een Airbus hebt gevlogen zonder te zijn neergestort, zegt mij helemaal niets. -1".
Het moge duidelijk zijn dat jouw redenatie slechter is dan die van sterre74.
misslobe, jij zoekt zekerheid.

Die is er niet.

Accepteer dat. Zo is het leven. Het beste dat we kunnen doen is, zo goed mogelijk te beslissen op basis van de vage, onzekere kennis die we hebben.

Stel: je liefste vriendin heeft een dierbare verloren, en zit nu vreselijk in de put. De ene dag heeft ze behoefte aan troost, de andere dag wil ze juist even alleen zijn.

Nu heb je al even niets van haar gehoord. Je weet niet of je haar nu moet opzoeken om haar te troosten, of juist nog even alleen moet laten. Ga je dan hier de vraag stellen: "Wie kan er dan EINDELIJK eens uitsluitsel geven of ik mijn vriendin moet troosten of alleen moet laten?"

Daar is geen antwoord op. Je kunt hooguit jouw vriendin zo goed mogelijk inschatten, en dan een beslissing nemen. En ook dan, wat je ook beslist, er is een kans dat achteraf blijkt dat je verkeerd zat.

Zo is het hier ook.

Alle aanwijzingen wijzen erop dat je je beter WEL kunt laten vaccineren. Maar al die aanwijzingen zijn net als jouw inschatting van de behoeften van die vriendin: ze zijn gemaakt naar beste weten, maar ze zijn niet 100% zeker.

Zo is het leven.

Mijn advies zou zijn:
Voor jezelf is het niet nodig. Jij bent (neem ik even aan) gezond. De kans dat je echt iets overhoudt aan de griep is klein (maar ook hier: die kans is er wel! zekerheid is er niet).
Voor jouw patiënten is het loeihard nodig. Je kunt zwakke mensen besmetten met iets dat voor jouzelf hooguit strontvervelend is, maar voor hen fataal.

Ik vind dat je vooral de *morele* plicht hebt je te laten inenten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Nog even op een rijtje: Voordelen van wel vaccineren:
--  Jij wordt niet twee weken lang strontziek.
-- Je stelt weerloze, zwakkere mensen niet bloot aan een mogelijk dodelijk gevaar. Voordelen van niet vaccineren:
-- ALS er ooit een bijwerking gevonden wordt, ontloop jij dat. Op grond hiervan zul je moeten beslissen. Wetend dat je fout zou kunnen zitten. Net als bij het voorbeeld van die vriendin. Zo is het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om even de tegen-argumenten goed neer te zetten:
1 - Er is geen duidelijkheid over welke stoffen erin zitten en hoeveel schade die doen.
2 - We weten inmiddels wel dat de gevolgen van de mexicaanse griep _STERK_ overdreven worden.
3 - Niemand hoeft verantwoording af te leggen over of het vaccin a) werkt en b) verder niet gevaarlijk is
4 - er wordt grof geld aan verdiend onder op z'n zachtst gezegd dubieuze omstandigheden. Dit in combinatie met eerder genoemde argumenten is er reden genoeg om er niet in mee te gaan. 5 - Het vaccin voorkomt dat je ziek wordt van het virus. Niet dat je het virus niet verspreid. Als je van een geinfecteerd persoon, zonder je handen te wassen naar een niet-geinfecteerd persoon gaat, breng je het virus over of je nou wel of niet gevaccineerd bent. Ik weet dit niet heel zeker, maar zoals ik het begrepen heb, doet het vaccin niet zo gek veel tegen de verspreiding van het virus (of je zou de lucht moeten vaccineren), maar tegen de gevolgen die besmetting ermee hebben.
Cryofiel
14 jaar geleden
1. Die duidelijkheid is er wel degelijk. Voor *elk* farmaceutisch middel, inclusief vaccins, moet verplicht *exact* worden bijgehouden welke stoffen in welke hoeveelheden erin zitten. 2. Voor gezonde mensen heeft de griep geen grotere gevolgen dan een gewone griep. Voor zwakken wel. We hebben het hier dus niet over gezonde mensen, maar over die zwakken. Die verdienen extra bescherming. 3. De fabrikant moet testen uitvoeren. Dat geldt voor elk geneesmiddel, dus ook voor vaccins. Jouw stelling geldt alleen voor producten uit de alternatieve hoek (echinacea, sintjanskruid, digitalis, aristolochia enzovoort). 4. Klopt. Dat is een probleem. 5. Het vaccin voorkomt ook niet dat je onder een auto komt als je geen voorrang geeft. Je praat over twee verschillende problemen. Een zorgverlener moet natuurlijk altijd de handen wassen en de andere hygiënische maatregelen volgen. Maar dat is niet voldoende. Als de zorgverlener zelf besmet is (maar nog niet ziek), kan ze handen wassen wat ze wil, ze stelt nog steeds weerloze zwakkeren bloot aan het virus. Een zorgverlener moet daarom beide voorzorgsmaatregelen nemen: handen wassen EN zich laten vaccineren. Alleen vaccineren zonder handen wassen is niet genoeg; alleen handen wassen zonder vaccineren is ook niet genoeg. Beide moeten in combinatie worden toegepast om de zwakken te beschermen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I.c.m. de post hierboven vind ik dit een +1 :). +1.
Niemand kan dit voor je bepalen, een arts kan het aanraden maar nooit garantie geven want het blijkt ook al dat mensen immuum zijn tegen deze spuit.

De enige maatregel die je al kan nemen en de nodige dagelijkse vitamines en verse groenten zoveel mogelijk blijven eten. Zodat je al niet verzwakt bent en het dan eerder kan krijgen. Extra vitamine C nemen want de R zit weer in de maand.

Ook van de gewone griep kunnen mensen overlijden dit zijn meestal de oudere mensen en krijgen daarover heen een longontsteking. Terwijl deze vaak ook een griepprik hebben gekregen.

Maar om zeker te weten dat jij er alles aan hebt gedaan kan je inderdaad je laten enten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij MOET niets en NIEMAND KAN je vertellen wat je moet doen. Het is namelijk een besluit over jouw eigen lichaam, en de eventuele risico's hiermee verbonden.

Echter. in jouw specifieke geval telt mee dat je als wijkverpleegster bij mensen thuis komt die al ongezond zijn. Jij kan het vanuit je beroep niet maken omdie griep te krijgen. Dus moet je je laten inenten.

Bedenk even hoe je je voelt als jij mensen aan zou steken, en als je eindelijk de symptomen krijgt, merkt dat de dame in straat b nummer 76 van jou de griep heeft gekregen en er aan overlijdt?

Je bent opgeroepen omdat je vanwege je werk met mensen in contact komt die tot de risico groep behoort. Dan is voor jou het besluit genomen: Je zou het eigenlijk moeten nemen. Maar uiteindelijk is het nog steeds je eigen beslissing of je hier gehoor aan geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je niet vertellen wat je wel en niet moet doen.

Ik kan wel zeggen wat ik doe. Ik zit namelijk in de risicogroep en kan me laten inenten.

Ik doe het niet, als ik ziek wordt ben ik niet bang dat ik er aan zal dood gaan. Ik heb in mijn leven wel vaker de griep gehad en deze griep is in dat opzicht niet heel veel anders.

Ik laat me trouwens niet inenten omdat ik denk dat het voor je lichaam beter is om zelf antistoffen te maken en terug te vechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het absoluut wél doen. Mijn hoogbejaarde ouders gaan, op advies van mijn broer die arts is, hem deze week wel halen. Zelf hoor ik niet bij de risicogroepen en mag ik hem niet halen, maar ik zou het wel graag willen. Ik geloof helemaal niets van al die indianenverhalen die rondgaan, allemaal paniekzaaierij. Ik heb in het verleden heel vaak de gewone griepprik gehad en nooit ergens last van gehad, dus waarom zou dat nu anders zijn?
Maar je moet het zelf beslissen. Alleen: pas op met anderen te besmetten in jouw beroep!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oudere mensen schijnen imuun te zijn voor dit virus, omdat er in de jaren 60 al een vergelijkbaar virus heeft huisgehouden. De paniekzaaierij gaat net zo goed over de griep zelf. Het gevaar van de griep wordt enorm overschat. Het is echt een flutgriep (http://en.wikipedia.org/wiki/2009_flu_pandemic). Tot slot: De andere vaccins waar je nooit last van gehad hebt, zijn uitgebreid getest, bedrijven staan er garant voor dat het vaccin in de haak is. Dat is met het nieuwe vaccin niet het geval.
Dit heeft niet zoveel met verstand ervan te maken. Want de ene met verstand zegt ja, de andere nee. Zie hieronder

Ik zeg ja doen, je wilt toch niet ziek worden? De kans dat je t krijgt, is redelijk groot met jouw werk, en je besmet minder mensen ermee. Denk hierbij aan je verantwoordelijkheid, want je komt bij zieke mensen over de vloer. Van de griep op zich ga je (meestal) niet dood, maar een zwak lichaam kan het soms niet aan.
Normaal wordt elk medicijn zo veel getest, daar was nu geen tijd voor, de basistesten waren goed, het is geen gif. Er is een standaard-procedure om een vaccin te maken, dat is nu ook toegepast. Zowiezo is het nooit zeker wat een medicijn, ook al is die nog zo lang getest, helemaal 100% voor iedereen veilig is.

Ik zeg nee niet doen, er is een kans dat je ziek wordt van de griep, maar je weet toch niet wat het vaccin doet? De mensen die het maken zijn niet achterlijk, maar normaal testen ze het langdurig en nu was daar geen tijd voor. Ook al zijn de eerste prognoses tot nu toe okee (getest op mensen).

Misschien kan je er iets mee...

100% zekerheid is een sprookje lieve mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen jijzelf kan de keuze maken.!!!!!!!!!!!!!
Je hebt een verzorgend beroep en komt dus met veel mensen in aanraking. Kans op (wederzijdse) besmetting is groot. Waarom die onzekerheid.??
Wat ik me afvraag is, waarom deze afkeer tegen de prik. Ik krijg al jaren een injectie tegen de griep en heb nog nooit een reactie gehad. Er zijn zoveel fabel verhalen in en rondom de griep injectie, die moet je gewoon negeren.
Ga voor je eigen veiligheid en bedenk dat wel de griep krijgen ook risico's heeft.!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe wat goed voelt, zou ik zeggen.

Net als riemen omdoen in de auto. Of het voorkomt dat je aan gort gaat, of je kan er niet uit als je eruit wilt. Het gaat om kansen. Welke kans denk jij dat groter is? En vervolgens die je je riem wel of niet aan.

Zo is het met vaccinatie ook. Schat de KANSEN in. Daarvan kan ik je zo al zeggen dat het net als met riemen is. De kans dat je beter af bent met als zonder is vele, vele malen groter, factoren groter.

Maar als het je niet zint, gewoon niet doen. Dan zijn er vele anderen die GRAAG je recht op een vaccinatie overnemen. Het zou flauw zijn om ze die te onthouden terwijl jij eigenlijk niet wilt.

Als je dan toch ziek wordt (vrijwillig dus) vind ik eigenlijk dat je geen recht op ziekengeld hebt, want je had het kunnen voorkomen dus je doet het vrijwillig. Neem maar vakantie op voor je hoge principes, ik wil er niet aan meebetalen.

En ik heb het RECHT op goede verzorging (daar betalen we premie voor), dus indien ik zorg nodig mocht hebben, dan wil ik het recht om zorgpersoneel te *weigeren* dat weigert zich te beschermen of weigert zijn/haar handen te wassen tussen patienten door (dat is net zoiets).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
+1 voor deze net-iets-andere insteek. Nogmaals +1 voor je laatste alinea!
Er zit kwik in het vaccin verwerkt (zie bron), dit is echter volkomen veilig... zegt althans het NVI (zie 2e bron).
Dit zijn in elk geval officiële bronnen in plaats van onzinnig geroep, oordeel zelf zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik ontdekte dat ook de gewone griep dodelijk is, ben ik de A/H1N1griep gaan relativeren. Enkel risicogroepen kunnen aan de beide griepen sterven, meer is er niet aan de hand!
Men wil gewoon voorkomen dat 't volk zou zeggen dat ze ons te weinig ingelicht hebben of niet genoeg gedaan hebben. Ofwel, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk, schrik aanjagen om ons koest te houden. Alleszins uit puur egoïsme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je niet bang maken. Ook ik werk in de zorg en heb uiteraard ook een oproep gekregen. Ik doe het wel, ik laat me vaccineren. Ik heb nog nooit een andere vaccinatie geweigerd dus waarom zou ik dat nu wel doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het vaccin is uitvoerig getest, het blijkt veilig. Je doet het trouwens ook niet alleen voor jezelf maar ook voor de cliënten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe het niet!

Altijd overlijden er mensen aan griep. Is deze griep nu zoveel anders? Ik vind de hele zaak flink opgeklopt.

Er is een wereldwijde ophef over. Natuurlijk moet de regering er alles aan doen, omdat ze geen verwijten willen. De verwachtingen zijn al zo hoog gespannen.

Als je een gezond mens bent is het niet erg om griep te krijgen. Ben je niet gezond en haal je normaal al een injectie tegen griep, doe het dan nu ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze is ziekenverzorster en kan dus haar clienten besmetten, die een veel grotere kans lopen om te sterven als ze deze griep zouden krijgen. Daarom is het vaccin ook voor haar beschikbaar. Het gaat niet om haarzelf.
volg vooral je eigen gezonde verstand
er zijn zoveel verschillende berichten
kijk wat voor leefstijl je hebt, tot welke doelgroep je behoort - trek je conclusie - laat je vooral niet gek maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om je vraag concreet te beantwoorden:

Daan de Wit

Hij is een onafhankelijke journalist die erg goed raad weet met dit soort verhalen. Hij heeft een 3-delig artikel op zijn site staan over de griep en het vaccin. Het is geen ja-/neeverhaal, al neig ik zelf naar: geen vaccinatie nemen. Er zitten echt teveel stoffen in waarvan we te slecht weten (maaar zeker wel verwachten) dat ze slecht voor je kunnen zijn.

Gezond eten, goed slapen, je handen wassen en je er vooral niet druk over maken. Ik ken best wel wat mensen die de mexicaanse griep gehad hebben, en echt... het is gewoon een griepje.

Maareh: niet naar mij luisteren, maar Daan de Wit checken:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het gewoon wel nemen weet een ding schaat het niet dan baat het ook niet dus neem het gewoon