is het belangrijk je cholesterolgehalte in het oog te houden?

Toegevoegd na 9 uur:
sommige bronnen zeggen dat cholesterol slecht is maar meer en meer lees je dat dit sterk overroepen is. en dat er goede en slechte cholesterol zou bestaan.
wat is er nu waar? Moet je nu constant oppassen of is het niet zo slecht?

12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Klopt, er is slecht en goed cholesterol, maar bij een meting meten ze allebei HDL en LDL) Het gaan om de verhouding tussen beide soorten en de hoeveelheid slecht cholesterol waar naar gekeken wordt.

Het beste antwoord

Bovenstaand antwoord is wat algemeen bekend is.
Nadat mijn vader 10 jaar lang veel klachten had, die uiteindelijk toegeschreven konden worden aan de medicatie die hij gebruikte om zijn cholesterol om laag te krijgen zijn wij er ons meer in gaan verdiepen.
Er is vanalles over te vinden,over de onzin van een hoog cholesterol en de eventuele gevolgen.
Ik heb in iedergeval besloten om nooit aan medicijnen te beginnen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een hoog cholesterol bestaat, maar de daar aan toegeschreven gevaren blijken lang niet zo groot.
Lees eens wat artikelen en vorm je eigen mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, omdat je een te hoog cholesterol niet voelt is het wel goed om dit jaarlijks even te laten controleren bij de huisarts. Vooral als er hartproblemen in de familie voorkomen is dit aan te raden.

Bij een te hoog cholesterol kunnen de aderen dicht slibben waardoor bloeddoorstroming moeilijker wordt of zelfs stopt met alle gevolgen van dien.

Het is niet zo dat alleen mensen met overgewicht een te hoog cholesterol kunnen hebben, al is er vaak wel een verband.
12 jaar geleden
Het is niet helemaal letterlijk goede en slechte soorten cholesterol zijn.
Het lichaam maakt transport-vetbolletjes aan om vetten uit je vetweefsel, en uit je eten te kunnen vervoeren.
Hiervan zijn er verschillende soorten, die verschillende functies hebben ( de ene soort haalt het vet op uit je spijsvertering, en brengt het naar je lever om verwerkt/verbrand te worden. En een andere soort brengt het van je lever naar je vetweefsel voor opslag.)

Deze soorten worden met goed en fout geassocieerd. Maar waar ze werkelijk naar kijken als jij je cholesterol-gehalte laat meten is de verhouding tussen 'goed en slecht' cholesterol.