Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als een wondje gaat jeuken, is het dan aan het genezen?

Ik heb een wondje en dat jeukt nu best wel erg.. Is dit goed? En mag ik krabben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Jeuk is meestal een teken dat er vanalles gerepareerd wordt. Goed dus. Kriebelen mag, openkrabben liever niet.
Zachtjes dus, of afleiding zoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Nee, dat openkrabben is inderdaad geen slim idee. Het litteken op mijn knie is groter dan het origineel zou zijn geweest, omdat ik (als kind) telkens weer de korstjes openkrabde...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wrijven _om_ het korstje heen (niet er tegenaan of er overheen) kan de jeuk wat wegnemen.
Jeuken is een teken dat het aan het genezen is . Ik weet uit ervaring dat het vervelend kan zijn en dat je de neiging heb om te gaan krabben. Natuurlijk is het beter dat je er niet aan zit. Anders duurt het alleen maar langer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet aan een wondje krabben. Na 7 dagen kan er niets meer stuk gaan. (Hechtingen worden altijd na 7 dagen verwijderd.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die termijn is niet altijd hetzelfde, ligt ook aan de wond en de conditie van de verwonde persoon.
Jeuken betekend inderdaat dat het aan het genezen is. Krabben zou ik niet doen want dan gaat de wond weer open
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we jeuk hebben, is dat vaak een waarschuwing. Een insect op onze huid voelt kriebelig aan waardoor we het afschudden en het niet kan prikken. Maar jeuk bij een genezende wond heeft niet dezelfde functie. Wetenschappers kunnen nog niet precies verklaren waarom jeuk er dan wel is. Het vermoeden bestaat dat de jeuk veroorzaakt wordt door de groei van nieuwe zenuwuiteinden. De jeuk is dan in elk geval een goed teken en duidt op genezing van de pijnzenuwen, die naderend gevaar moeten signaleren. Dus m.a.w. als een wondje gaat jeuken is het aan het genezen.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing