Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen een "aandoening" en een "stoornis"?

Op internet genoeg te vinden over begrip aandoening en stoornis, toch kom ik hier niet helemaal uit. Wie kan mij dit wat beter toelichten dan alleen een uitleg over deze begrippen appart ala wikipedia.

Toegevoegd na 36 minuten:
Graag dus een uitleg, wat is een aandoening, wat is een stoornis En wat is nou het verschil.

sterredag
12 jaar geleden
10.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een aandoening is meer op lichamelijke kwalen gericht en een stoornis op de psychische kant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Heb je daar ook een onderbouwing voor? Gevoelsmatig zou ik zeggen ja, maar is dat ook echt zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb idd op gevoel geantwoord, omdat ik op internet ook niet veel wijzer werd. Daar worden 'aandoening' en 'stoornis' zelf ook synoniemen van elkaar genoemd. Dus taalkundig is er misschien geen verschil.
sterredag
12 jaar geleden
lol, ben iig blij dat ik niet de enige ben die het internet even niet echt verhelderend vond :) Dank voor je toelichting!
Je kunt een stoornis ontwikkelen als gevolg van een aandoening. Maar je kunt geen aandoening krijgen door een stoornis. Bijvoorbeeld een angststoornis doordat je in een bepaalde situatie een astma- of epileptische aanval kreeg.
Een somatische aandoening of beperking vindt veelal zijn oorzaak in een actuele somatische (lichamelijke) ziekte of aandoening. Een lichamelijke handicap is ook op te vatten als een fysieke aandoening.
Psychiatrische ziektebeelden/ aandoeningen worden ook wel psychische stoornissen genoemd, omdat een of meer symptomen van de stoornis veroorzaakt worden door in de psyche gelegen factoren.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Een angststoornis door een somatische aandoening is een psychische aandoening. (uit jouw bron) Wanneer sprake is van blijvende beperkingen, niet veroorzaakt door stoornissen van het zenuwstelsel of het bewegingsapparaat (bot-/spierstelsel, gewrichten en bindweefsel), (ook uit jouw bron) Kortom een en ander is niet echt duidelijker zo. Wat is nou een aandoening, wat is nou een stoornis en wat is dan nou echt het verwschil. In ieder geval gaat het fysieke en psychische verschil van vorige antwoorder niet op, zo lijkt hieruit.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding