Hoe geraak ik van mijn angstige gedachten af?

's avonds als ik alle lichten uitdoe en de tv uitdoe is het donker en stil als ik naar boven ga (wij hebben ook geen licht op de gang) begin ik altijd vreemde, nogal enge dingen te denken.

Dan denk ik dat iemand mij aankijkt of dat er iets in mijn buurt is en bij het minste geluidje spring ik dan ook drie meter in de lucht (bij wijze van spreken).

Als ik dan onder de lakens kruip voel ik me terug veilig.

Hoe kom ik aan deze (ietwat kinderlijke) gedachten? En nog belangerijker hoe geraak ik er vanaf?

help alsjeblief.

Weet jij het antwoord?

/2500

Probeer je gedachten te relativeren. Dat kan al op voorhand. Waarom komen de gedachten? Omdat je denkt dat het donker deze triggert. Jij hebt een irreële link gelegd tussen donker en bijbehorende angstige gedachten. Dat ze irreëel zijn, kan je toetsen. Overdag op dezelfde plek is er niks aan de hand. Als je je ogen sluit, verandert er ook niks. Het enige verschil is dus het ontbreken van licht. Je kan er vanaf komen door de angst tegemoet te treden. Ga er doorheen. Spreek met jezelf af dat je elke dag begint met een minuut op de gang staan, in het donker. Zet een alarm/wekker/etc. zodat je weet wanneer de minuut voorbij is. Je zal zien dat het vanzelf gemakkelijker gaat. Je kan dan de tijd oprekken. Totdat je dus beseft dat het irrationeel is en jouw angst naar de achtergrond of zelfs helemaal verdwijnt. Je kan dit ook samen met iemand trainen. Daarnaast zou je nog iets kunnen proberen. Ga ergens gemakkelijk zitten. Sluit je ogen en probeer voor de geest te halen waarvan je bang bent. Meestal een aanleiding in je jeugd. Als je iets duidelijk in je hoofd hebt ga dan verder met het volgende. Denk aan de situatie waarin je jezelf op je best/veiligst voelt. Voel in je hele lichaam hoe dat voelt, vertrouwd, euforisch, energiek, etc. Onthoud deze staat van zijn. Nu denk je in dat je in een bioscoop zit, op de achterste rij. Je gaat zometeen de film van jouw nare gedachtes afspelen op het doek. De film is kleiner dan het scherm, ook een beetje wazig, zwart wit en zonder geluid alsof het een oude stomme film is. Als je er naar gaat kijken, kan je kiezen om uit je lichaam te zweven (bijvoorbeeld naar het hokje van de projector) om meer afstand te creëeren, mocht het lastig voelen. Je kan dan op jezelf neerkijken en van grotere afstand de film bekijken. Kies een thema liedje voor onder de film, maak het liedje wel komisch en luchtig (Benny Hill, pink panther, bijvoorbeeld). Als je dit alles hebt gedaan, ga je de film afspelen, maar wel in de staat die je voelde toen je je op je best/veiligst voelde. Als je dit terug hebt gehaald, speel je de film af. En stopt op het laatste beeld laat deze staan. Als deze klaar is, zweef je naar het scherm en stap je in de film en feliciteer je jongere zelf met z'n durf (wat gepast voelt voor jou). Stap in jouw jongere zelf en kijk vanuit zijn ogen. Geef al het beeld nu kleur en maak het levendig. Speel dan de hele film versneld achterstevoren af (snel terugspoelen) incl muziek. Test nu of je hetzelfde voelt bij jouw angst.

Een belangrijk principe in de psychologie is je gedachten bepalen je gevoel. Je gedachten zorgen dus bij jou voor angst. Wat ze in therapie voornamelijk doen is deze negatieve gedachten vervangen door positieve of rationele gedachten. Door die nieuwe gedachten herhaaldelijk te herhalen elke keer dat je in zo een situatie komt zullen die gedachten in je systeem komen (je hersenen). Wanneer je dan die gedachten eigen hebt gemaakt zul je geen angst meer ervaren. Voorbeeld van zo een gedachte is 'er is hier niks' 'ik voel me veilig' 'ik ben sterk' denk vooral niet de gedachten 'het is hier niet eng' omdat je hersenen het woord niet niet herkennen. Wat dan vooral word bekrachtigt in je hersenen is 'hier is hier eng', dus pas daar mee op. Wanneer je deze nieuwe gedachten ongeveer 6 maanden lang bewust nadenkt zal het gevoel eigenlijk permament weggaan

Je noemt zelf dat dit nogal kinderlijke gedachten zijn. Deze zullen ook vanzelf wel slijten, je bent nog jong. Op dit moment ben je ook wat onzeker over jezelf, lees ik in je profiel. Wanneer je je evenwichter voelt zullen die angstige gedachten wel verdwijnen. Het kan je nu mogelijk helpen door een tijdje je routine van naar bed gaan te wijzigen. Je kunt het jezelf gemakkelijke maken door met B.v. Een zaklampje naar boven te gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100