hoe maak je oude mensen best duidelijk dat "in hun huis blijven" niet altijd de aangewezen optie is?
Ik werk o.m. in een wijk waar er heel veel oude mensen wonen. Sommigen zijn nog goed en fit, maar een groot deel is min of meer zorgbehoevend. Het kost hun familie, maar ook de maatschappij, veel moeite en middelen om te maken dat zij "in hun huisje" kunnen blijven.
Nu is dat heel moeilijk om sommige mensen te doen beseffen dat "in hun huisje blijven" niet altijd de meest aangewezen optie is. Ik bedoel hiermee niet dat ze gelijk naar een rusthuis moeten, maar wel naar bv. een appartement waar alles bij de hand is en ze geen trappen moeten opgaan (of zware kosten moeten doen voor een traplift).
Het eindigt er vaak mee dat er iets ergs gebeurt (bv. valpartij) en de mensen rechtstreeks richting bejaardenhuis gaan vanuit "hun huisje". Dit is zo zonde.
Gelukkig hebben enkele mensen toch de beslissing genomen om van een huis naar een appartement te gaan en de meesten zijn er echt blij om :warmer, makkelijker onderhoud, overzichtelijker, geen achterdeur die ze angstvallig moeten sluiten etc.
Maar met vele andere oudere mensen is het nagenoeg onbespreekbaar. Er mag niets veranderen voor hen. Zij flippen al als ze bv. eens een andere poetsvrouw krijgen.
Ik hou dan ook vaak mn hart vast, zeker als ze dan ook nog geen alarmknop e.d. om hun nek willen.
Hoe kan men oudere mensen voorzichtig duidelijk maken dat ze toch eens kunnen nadenken over een andere huisvesting?
Toegevoegd na 12 uur:
ik bedoel hiermee niet persé een bejaardentehuis maar bv. een meer toegankelijke woning in hun buurt...
maar daar vraag je niet naar.
Er waren zo een leuke gerenoveerde huisjes vrij, met onderaan een woning voor een ouder iemand en daarboven een woning voor jongere mensen. Die moesten dan weinig betalen maar in ruil moesten ze wat zorg dragen voor buur en huisje (bv. gras maaien etc).
Een superproject, en ze had wellicht deze nare ervaring niet gehad mocht ze het gedaan hebben. Ze had dood kunnen zijn!
Een koppel van 69 en 75 jaar uit dezelfde wijk is naar een flat verhuist met balkon en is enorm blij dat ze dat gedaan hebben.
Ik weet dat dit een heel groot taboe is bij oudere mensen, maar hier moet soms toch wat realiteitszin zijn, al is het maar voor de eigen veiligheid...
Ik vind dat namelijk een heel groot verschil uitmaken.
Op mn werk heb ik daar trouwens ook niet echt verantwoordelijkheid voor, maar je kan natuurlijk niet je ogen sluiten als er iets raars aan de hand is....dan moet ik dat doorgeven.
Maar ik praat vanuit mijn werk veel met oude mensen en het valt me op hoe honkvast ze soms zijn terwijl ze het zich er zo moeilijk mee maken....En hoe bang ze zijn als er ook maar iets verandert.
In de verre aangetrouwde familie precies hetzelfde.
Gelukkig daar buren die opletten. Oud en een beetje doof maar nog steeds alleen fietsend naar de bakker, paar jaar een beetje glad en gevallen, gelukkig luisterde ze wel toen de politie zei dat fietsen geen goed idee meer was. Verhuizen heeft haar zoon toen geprobeerd, maar dat is niet gelukt, gaat ook niet lukken.
"Oude bomen moet je niet verplaatsen" is nu de theorie die we noodgedwongen aanhangen. Aan de andere kant kan je ook denken:
Wat hebben ze zelf liever?
Nog een jaar in het eigen huis of een paar jaar langer in een vreemde omgeving. Hier is ook geen antwoord op te geven, want ook dat is voor iedereen anders.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.