Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe maak je oude mensen best duidelijk dat "in hun huis blijven" niet altijd de aangewezen optie is?

Ik werk o.m. in een wijk waar er heel veel oude mensen wonen. Sommigen zijn nog goed en fit, maar een groot deel is min of meer zorgbehoevend. Het kost hun familie, maar ook de maatschappij, veel moeite en middelen om te maken dat zij "in hun huisje" kunnen blijven.
Nu is dat heel moeilijk om sommige mensen te doen beseffen dat "in hun huisje blijven" niet altijd de meest aangewezen optie is. Ik bedoel hiermee niet dat ze gelijk naar een rusthuis moeten, maar wel naar bv. een appartement waar alles bij de hand is en ze geen trappen moeten opgaan (of zware kosten moeten doen voor een traplift).
Het eindigt er vaak mee dat er iets ergs gebeurt (bv. valpartij) en de mensen rechtstreeks richting bejaardenhuis gaan vanuit "hun huisje". Dit is zo zonde.
Gelukkig hebben enkele mensen toch de beslissing genomen om van een huis naar een appartement te gaan en de meesten zijn er echt blij om :warmer, makkelijker onderhoud, overzichtelijker, geen achterdeur die ze angstvallig moeten sluiten etc.
Maar met vele andere oudere mensen is het nagenoeg onbespreekbaar. Er mag niets veranderen voor hen. Zij flippen al als ze bv. eens een andere poetsvrouw krijgen.
Ik hou dan ook vaak mn hart vast, zeker als ze dan ook nog geen alarmknop e.d. om hun nek willen.
Hoe kan men oudere mensen voorzichtig duidelijk maken dat ze toch eens kunnen nadenken over een andere huisvesting?

Toegevoegd na 12 uur:
ik bedoel hiermee niet persé een bejaardentehuis maar bv. een meer toegankelijke woning in hun buurt...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet,
maar daar vraag je niet naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je deze vraag vanuit je werk (ben je bijvoorbeeld door je werk betrokken bij ouderen en is het mede aan jou om ze bewuster te maken van hun situatie) of vanuit jezelf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel hard gaan schreeuwen
liveisgreat
13 jaar geleden
Komt vanuit een situatie met een dame van 94 die we op de grond vonden en die bijna gedehydrateerd was. Zij is nu manu militari naar een rusthuis gevoerd, heeft al haar spulletjes moeten achterlaten op enkele na en is hier allemaal heel boos om . Terwijl ik haar zo vaak gesuggereerd heb kleiner te gaan wonen (ze woonde in een huis met 4 slaapkamers en drie bouwlagen, maar woonde enkel op de benedenverdieping, in een niet warm te krijgen kamer).
Er waren zo een leuke gerenoveerde huisjes vrij, met onderaan een woning voor een ouder iemand en daarboven een woning voor jongere mensen. Die moesten dan weinig betalen maar in ruil moesten ze wat zorg dragen voor buur en huisje (bv. gras maaien etc).
Een superproject, en ze had wellicht deze nare ervaring niet gehad mocht ze het gedaan hebben. Ze had dood kunnen zijn!
Een koppel van 69 en 75 jaar uit dezelfde wijk is naar een flat verhuist met balkon en is enorm blij dat ze dat gedaan hebben.
Ik weet dat dit een heel groot taboe is bij oudere mensen, maar hier moet soms toch wat realiteitszin zijn, al is het maar voor de eigen veiligheid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O sorry, die reactie neem ik terug. Het spijt me echt nadat ik zie wat je hebt geschreven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft: "die WE op de grond vonden". Is je vraag dus werkgerelateerd gesteld?
Ik vind dat namelijk een heel groot verschil uitmaken.
liveisgreat
13 jaar geleden
is werkgerelateerd en ook weer niet helemaal. ik stel die vraag ook als mens natuurlijk. Ik kan dat niet helemaal scheiden, (voor alle duidelijkheid : het gaat dus niet over mijn schoonmoeder, dat laat ik aan mn vriend over)
Op mn werk heb ik daar trouwens ook niet echt verantwoordelijkheid voor, maar je kan natuurlijk niet je ogen sluiten als er iets raars aan de hand is....dan moet ik dat doorgeven.
Maar ik praat vanuit mijn werk veel met oude mensen en het valt me op hoe honkvast ze soms zijn terwijl ze het zich er zo moeilijk mee maken....En hoe bang ze zijn als er ook maar iets verandert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon heel moeilijk. (daarom zei ik ook "niet")
In de verre aangetrouwde familie precies hetzelfde.
Gelukkig daar buren die opletten. Oud en een beetje doof maar nog steeds alleen fietsend naar de bakker, paar jaar een beetje glad en gevallen, gelukkig luisterde ze wel toen de politie zei dat fietsen geen goed idee meer was. Verhuizen heeft haar zoon toen geprobeerd, maar dat is niet gelukt, gaat ook niet lukken.
"Oude bomen moet je niet verplaatsen" is nu de theorie die we noodgedwongen aanhangen. Aan de andere kant kan je ook denken:
Wat hebben ze zelf liever?
Nog een jaar in het eigen huis of een paar jaar langer in een vreemde omgeving. Hier is ook geen antwoord op te geven, want ook dat is voor iedereen anders.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

ik denk dat het per persoon verschillend is, en niet voor elke situatie een klinkklaar antwoord is.

zo werkte ik bij een oude vrouw (thuiszorg) die o zo graag naar een verzorgingstehuis wou, maar de kinderen waren het er niet mee eens.
op een dag trof ik de vrouw in bed aan, had al een paar dagen niets gegeten, en moest zo vaak naar de wc dat ze maar minder is gaan drinken. ze hoestte bloed op, maar was nog niet naar de dokter geweest.

in overleg met haar (ze had me de wens om te verhuizen al een paar keer kenbaar gemaakt) heb ik hiervan melding gedaan bij mijn werkgever in overleg met de vrouw zelf.
zo kon het dat de vrouw heel vlot verhuist is, tegen de wil in van de kinderen.
veel oude boompjes willen niet verpot worden, en lang niet alle oude boompjes kunnen goed wortelen op een nieuw stekje.

ik denk dat frustratie te maken heeft met acceptatie en aanvaarding. veranderen op een hoge leeftijd zijn gewoon niet prettig. het is wellicht toegeven dat je dingen niet meer kan, dus je geeft een stuk zelfstandigheid op.
sommigen hebben hun hele leven gewerkt voor, in en aan hun huisje wat vol met mooie herinneringen zit wat je ook op moet geven omdat het lijf niet meer wil (maar mentaal zijn ze er vaak nog als de kippetjes bij!) ;-)

het heeft veel voeten in aarde, en lang niet alles kan je meenemen. weer een beroep doen op anderen (zelf verhuizen is gewoon geen optie) en het toegeven dat het niet meer wil he.

ik denk dat ik het zelf ook zou zien als een soort van stap aan het eind van het leven. vaak ga je niet meer op jezelf wonen tenslotte :-)

wat 'zo is' heeft wellicht een grote waarde dan de toekomst, of het toekomstbeeld. om iets achter te laten (een grote stap te nemen) valt dan soms enorm zwaar.
zelf ben ik wel voor aanpassingen zoals een traplift of hulp van de thuiszorg bv, maar niet blijven zitten waar ze zitten door allerlei kunstgrepen in de hoop dat het 'nog wel wil en gaat'.

bij ouderen is het waarschijnlijk net zoals bij anderen. als je iets niet wil doe je net of je het niet inziet, je ontkent, verzet je of gaat bagatelliseren. (och maak je niet zo druk, ik ben nog mans genoeg om voor mezelf te kunnen zorgen)

zoals bij alles gaat er voor acceptatie en aanvaarding (en toepassen vooral) verschillende fases vooraf. hoe gezonder de ouderen mentaal zijn, hoe heftiger ze het kunnen uiten en 'dwars liggen' is mijn persoonlijke ervaring ;-)
ze weten wat ze hebben, maar weten niet wat ze weer terug krijgen. niemand vind dat prettig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yeps!!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank u! :)

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat dit een groot dilemma in de huidige maatschappij is. Met een grote individualisering en waar zorg vooral niet te veel mag kosten. Ik ben blij dat er nog mensen zoals jij zijn die zich daar echt zorgen om maken.
De praktijk is echter dat mensen niet verplicht kunnen worden om hun huis uit te gaan tenzij ze een aantoonbaar gevaar voor zichzelf of hun omgeving zijn. Bijvoorbeeld brandgevaarlijk. Verder is er natuurlijk ook thuiszorg en zijn er veel andere hulpmiddelen om handicaps te kunnen omzeilen. En wij van de maatschappij vinden dat allemaal uitstekend want dat is een stuk goedkoper dan wanneer die mensen naar een bejaarden of verzorgingshuis moeten. En als die oudjes dan zelf ook al niet willen gaan dan gaan we ze dat uiteraard ook niet aanpraten. Met alle risico's van dien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liveisgreat
13 jaar geleden
bedankt voor je eerlijke en objectieve antwoord. ik kreeg al veel tegenwind als ik dit wilde bespreken, wat ik niet goed begrijp. Natuurlijk wil ik mensen niet overhalen kost wat kost om hun eigen woning te verlaten. Toch begrijp ik de weerstand niet zo goed, wat is nog de kwaliteit als je maar een klein deeltje van je woning kan gebruiken? In mn buurt bv. woont een oude man in een ongelofelijk riant herenhuis, dat compleet aan het vervallen is. Hij heeft dit huis destijds geërfd, maar niet de middelen om het te renoveren. Het is er ijskoud, stinkt naar beerput, de gordijnen hangen in flarden... Mocht hij het huis verkopen zou hij een mooi appartement kunnen kopen vlak in de buurt plus nog overhouden om toch wat comfortabeler te kunnen leven dan nu. Maar hij houdt willens nillens vast aan het huis, niet zozeer omwille van het "dit was van mijn familie"aspect dan wel omdat hij "dat zo gewoon is"...Raar vind ik dat.
Ik zelf vind het trouwens prima dat oudjes lang zelfstandig kunnen blijven wonen, en aangesproken worden op hun zelfredzaamheid. Maar aan de andere kant begrijp ik niet waarom ze zo vasthouden aan hun eigen stek ipv een comfortabelere woonst.
Nochtans zijn er ook veel die - als ze dan echt moeten verhuizen (bv. onteigeningsgebied, sociale woning wordt afgebroken etc...) nadien zeggen "had ik het geweten, ik was al veel sneller verhuisd"....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Een kwestie van eerlijke(!) voorlichting.
Daarna moeten de ouderen zelf(!) kunnen beslissen.
Sommigen gaan liever dood dan hun eigen huis te moeten verlaten, anderen vinden het een heerlijk veilig gevoel om in een beter beschermde omgeving te komen.

Misschien moeten hulpverleners niet altijd bepalen wat 'het beste' is?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!!!
liveisgreat
13 jaar geleden
natuurlijk wil ik niet bepalen wat best voor hen is. Ik ben trouwens geen hulpverlener, maar werk rond "wonen". Maar tijdens het uitoefenen van mn job zie ik natuurlijk heel veel dingen. er zijn ook collega's die gewoon papiertje invullen en niks verder, maar mij grijpen sommige situaties wél aan: eenzaamheid, armoede, ziekte etc...
Tegelijk bezie ik het ook wat maatschappelijk : er is nood aan huizen voor gezinnen en tegelijk wonen er ouderen in huizen die veel te groot zijn. Volgens mn zus hebben ze bv. in NOorwegen hierrond mooie projecten, waarbij de oudjes een deel van hun huis verhuren aan derden die in ruil voor hen zorgen (administratie, boodschappen...). Dergelijke creatieve oplossingen vind je bij ons niet.
Of het kangoeroewonen, zoals er nu een project gebouwd wordt in mn stad: boven een jongere en beneden een oudere. Principe : jongere doet iets voor oudere, oudere babysit op kinderen jongere enz...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het maatschappelijke dan boven het individu? Bij ons is een 10-tal jaar geleden een dergelijk project gestart: een woonvorm waar oudere mensen wonen boven en rondom een basisschool.
De bedoeling was: interactie is tussen ouderen en de kinderen. Daarbij wonen er ook jongere mensen in de appartementen, die de ouderen zouden helpen en omgekeerd. Een totaal fiasco, om vele redenen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Je gaat er alvast voor het gemak vanuit dat lichamelijk gemak of lichamelijke veiligheid het allerbelangrijkst is, merk ik.
Ik heb minder vaak te maken met ouden-van-dagen dan jij zo te horen; maar heel vaak met mensen wiens vrijheid op zelfbepaling / zelfbeschikking om welke reden dan ook afgenomen is. Vrijwel allemaal hebben ze dààrvan (veel meer dan van alle andere trauma's die ze misschien ooit opgelopen hebben) grote psychische schade, tot aan depressie en suïcidaliteit aan toe. Blijkbaar is het voor veel mensen wenselijker om zélf te kiezen, dan om in gemak te leven...
Ik snap wel dat je snel kunt denken dat fysieke veiligheid en fysiek gemak bepalen hoe iemand zich voelt; maar, zeker voor ouderen, geldt dat niet altijd. Mensen die langzaamaan in de laatste fase van hun leven beland zijn en meer tijd gehad hebben om lichamelijk ongemak of zelfs de naderende dood te leren accepteren, blijken daar dan ook een stuk minder waarde aan te hechten. Ter vergelijking: daags voordat ze stierf, vertelde mijn oma ons dat ze zo blij was dat ze "haar kop nog zo goed erbij had"; terwijl kanker verder haar hele -maar dan ook haar volledige- lichaam vernietigd had. Blijkbaar was het een grotere angst voor haar dat ze zelf niet meer "in control" zou zijn, dan dat haar hele lijf verrot en/of dood was.
Mijn oma was vast niet de sjabloon voor alle ouderen ter wereld; toch denk ik dat het voor veel mensen zo werkt.

Maakt het niettemin niet gemakkelijker voor je om te zien dat sommige mensen kiezen voor een leven met pijn en gevaar. Succes, en werk-ze!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, een lastig probleem én heel herkenbaar! In mijn familie heb ik het ook meegemaakt: een weduwe die alleen in een groot huis met immense tuin woonde. Toen ze de 80 al ruim was gepasseerd, zei ze altijd: "Later wil ik misschien nog weleens naar een flat verhuizen. Maar dan wil ik wel minstens drie kamers hebben en een groot balkon!". Natuurlijk is "later" voor haar nooit aangebroken...

Het bejaardenhuis roept bij iedereen spookbeelden op. Daar ga je alleen naar toe "om dood te gaan", menen velen. En dan zijn er nog allerlei andere redenen waarom ouderen niet graag verhuizen:
- ze willen of kunnen geen afscheid nemen van hun "oude, vertrouwde omgeving", inclusief sociale contacten. Vooral mensen die na de dood van hun partner alleen achterblijven, klampen zich vast aan wat ze nog hebben.
- nieuwe woningen (appartementen of serviceflats) zijn vaak bijzonder duur. Daarbij komt nog de verhuizing. En (in emotioneel opzicht) het uitzoeken van alle spullen.
- wat is het voordeel van een verhuizing? Wie dicht in de buurt van zijn/haar kinderen gaat wonen, is vaak nog wel te overtuigen... Maar verder? Wordt op het nieuwe adres de post uit de brievenbus gehaald en naar boven gebracht? Is er iemand die hun nieuwe woning inricht? Wordt er voor ze gekookt? Is er een intercom/hulp? Worden de boodschappen gedaan? Is er contact met leuke generatiegenoten?
Meestal niet. En dan zijn de voordelen toch echt beperkt!

Kinderen krijgen het meestal al niet voor elkaar om hun ouders te overtuigen dat een verhuizing verstandig is, laat staan buitenstaanders...

Wat zou helpen? Aantrekkelijke, betaalbare en ruime appartementen (inclusief allerlei gemeenschappelijke en persoonlijke voorzieningen) in een gezellige en vertrouwde omgeving! Maar ja...

Vaak hechten ouderen waarde aan de mening van hun huisarts. Die zou dus hen dus best een duwtje in de rug kunnen geven. ("Niet zo hard duwen, dokter".)
Ook zou het goed zijn als ouderen enthousiast worden gemaakt door generatiegenoten die wél verhuisd zijn. Een kijkje nemen in zo'n complex en het luisteren naar de verhalen van leeftijdgenoten zouden kunnen helpen. Maar zolang de "voordelen" van zo'n ingrijpende gebeurtenis als een verhuizing in hun ogen niet opwegen tegen de nadelen, denk ik dat veel ouderen zullen blijven kiezen voor hun "oude, vertrouwde omgeving".
(Lees meer...)
Pieter2011
13 jaar geleden
liveisgreat
13 jaar geleden
ja die huisarts... mijn ervaring is dat deze één keer per week langskomen, een kopje koffie drinken en nauwelijks iets doen. Oude mensen zijn dan blij dat ze iemand zien, al moeten ze er dan wel voor betalen natuurlijk. Mijn grootouders kregen elke week bezoek van de huisarts, ze vonden het zo gezellig en zo aardig dat die man elke week kwam om te kijken hoe het met hen was. De dokter zei dan soms zo'n dingen als "deze vaas zou ook wel mooi staan in mn salon..., verkoop je ze niet?" e.d.m.
Mijn grootpa kloeg al lang over zn buik "jaja, oud worden" zei de huisarts. Tot het te laat was, en mn grootvader binnen de zes weken stierf aan kanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar mensen werken maken mensen fouten.... niet iedere huisarts werkt op deze manier.
Pieter2011
13 jaar geleden
Ach, ik denk dat het vooral zo is dat ouderen zich vastklampen aan het verleden, dus aan alles wat hen nog enige zekerheid en houvast biedt. En laten we eerlijk zijn: een verhuizing staat nu eenmaal in de "stress top 3"! Het is voor iedereen heel ingrijpend. Naast het "afscheid nemen van het verleden", betekent het voor ouderen ook vaak dat ze de helft van hun spullen weg moeten doen. Ook heel emotioneel beladen. Lastig hoor, om al die "psychologische en praktische" drempels weg te nemen bij mensen die toch al niet zo flexibel meer zijn! Mijn oma had trouwens net zo'n huisarts als jouw grootouders! Die was zelf ook hoogbejaard en had meer interesse in de antieke spulletjes dan in de gezondheid van mijn grootmoeder. Maar dat is al heel veel jaren geleden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Mijn ervaring is dat er eerst iets moet gebeuren voordat ze zelf beseffen dat het toch noodzakelijk is. M.a.w. ze moeten eerst gevonden worden op de grond, waar ze hulpeloos uren hebben gelegen en eigenwijs geen alarm wilden om hun nek. Twee keer in de week hulp weigeren, omdat het inbreuk is op hun privacy is. Ook geen zonnebloem uitjes want daar voelen zij zich te goed voor. Ze zijn te trots en in hun hoofd kunnen ze nog van alles. Uiteindelijk als het lichaam niet meer wil en ze noodgedwongen moeten worden opgenomen, leggen ze zich er uiteindelijk bij neer. Want die vaak goedbedoelde meningen willen ze nooit aanhoren want ze willen niet tussen die oudjes zitten in een verzorgingstehuis, de laatste halte in hun ogen. Het is erg triest maar waar, ze zullen zich niet zomaar over laten halen totdat dit soort dingen gebeuren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liveisgreat
13 jaar geleden
inderdaad, in het (oude) appartementsgebouw van mn zus woonde ook een oudje die er persee wilde blijven wonen want ze had er altijd gewoond. Ze deed allerlei rare dingen : liet de frietketel aan staan, draaide de gaskraan van haar kookvuur per ongeluk open etc.. Mn zus zat in constante zorg, de kinderen van het oudje deelden de zorg maar als ze aan mama probeerden duidelijk te maken dat het zo toch niet meer ging begon ze te huilen en te krijsen. tot ze dan doodgegaan is door onderkoeling. ze sliep altijd met open raam (ondanks het feit dat mn zus al heel vaak gezegd had dat niet te doen op haar ouderdom), viel, raakte niet meer recht enz...
Naast de al gegeven antwoorden misschien iets om te overdenken.
Stel, er gebeurt jou NU iets, op dit moment, in je leven. Een ongeluk, een ziekte bijvoorbeeld.
Je woont alleen, je bent altijd zeer zelfstandig geweest, hebt een fijn huis met allerlei herinneringen, leeft in een prettige omgeving. Je hebt een gezin gehad, hebt de maatschappij mee opgebouwd, hebt misschien een heel verantwoordelijke baan (gehad).
Maar nu ben je enigszins afhankelijk, de kans dat je valt is relatief groter dan voorheen, je hebt wat hulp nodig van anderen. Fietsen, autorijden: het is allemaal niet en nooit meer mogelijk.
Feitelijk is het eigenlijk verstandiger om naar een instantie te verhuizen waar je beter verzorgd wordt. Voor de rest van je leven. Dat IS dan inderdaad je laatste huis....
Je moet afscheid nemen: van een gezond lichaam, van zelfstandig zijn, van je huis, je omgeving....
Beeld je dat eens heel goed in..... nu, op dit moment.... wat denk/voel je?
Dit is voor de meeste mensen een enorme toekomstangst, maar voor jou is het geen toekomst meer: het is NU.

Dan je vraag: "hoe maak je oude mensen best duidelijk dat "in hun huis blijven" niet altijd de aangewezen optie is?" Deze mensen WETEN heus wel, dat het misschien niet zo verstandig is om in hun huis te blijven wonen.
Niet iedereen wil meer veiligheid ten koste van het voor hun bekende leven. Niet iedereen wil betutteling en betweterigheid van anderen.
En misschien is dat irrationeel, maar dat is wel hun keuze.
Als het enigszins kan vind ik, dat die keuze gerespecteerd dient te worden, zolang het kan. Kan het niet meer, dan zijn er familieleden en instanties als bijvoorbeeld maatschappelijk werk en de huisarts, die kunnen helpen.
Nadenken over mogelijkheden kan geen kwaad natuurlijk, maar als iemand dat niet wil, dan is dat iemands goed recht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liveisgreat
13 jaar geleden
natuurlijk kan je mensen niet verplichten. Maar ik zie heel veel mensen die zich moeten aanpassen aan een nieuwe situatie. Bv; na een faillissement hun huis verkopen en kleiner gaan wonen, een nieuwe woning moeten betrekken door onteigening of afbraak van hun sociale woning, aangepaste woning door handicap na ongeval etc...
Ook bv. mensen in armoede hebben nooit de keuze waar ze kunnen wonen, zij moeten nemen wat ze kunnen krijgen.
Dat sommige ouderen kunnen kiezen "ik woon hier en blijf hier" is dan ook op zich al een teken van een zekere welvaart. Arme oudjes hebben die keuze vaak niet....zij komen veel te snel terecht in een kleine kamer van een gesubsidieerd home omdat hun maatschappelijk assistent dit beter voor hen vindt...(lees: makkelijker voor zichzelf). Het ouderendebat is ook een typische kwestie van onze samenleving. vroeger gingen de kinderen inwonen bij de ouderen en ging het bijna vanzelf. Dit kan niet meer nu : vele mensen gaan met twee werken plus wil ook niet iedereen de zorg voor de oudere op zich nemen. Er zijn trouwens ook andere dingen dan een bejaardentehuis, bv. een comfortabeler appartement. Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat dit niet voor iedereen prioritair is. Toch kan er hier vanuit de overheid veel creatiever gedacht worden dan nu. Zelfbeschikkingsrecht is sowieso relatief in onze maatschappij en mag van mij veel meer uitgebreid worden. Als je bv. van een uitkering leeft word je langs alle kanten gepusht, gecontroleerd etc... alsof je een misdadiger in voorlopige vrijheid bent. Dat vind ik niet correct: een mens is meer dat een stukje statistiek.
Maar aan de andere kant is zelfbeschikkingsrecht ook niet absoluut : oud of jong leef je in een samenleving die de grenzen van dit recht afbakent. Om de één of andere reden ligt het maatschappelijk veel gevoeliger als deze grenzen de ouderen treffen "die hun hele leven gewerkt hebben" dan bij jongeren/allochtonen e.d.m.
Dit verklaart allicht ook de grote gevoeligheid als je dit thema ter sprake brengt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het met je eens.
In mijn antwoord bekijk het vanuit de individu en dan vanuit de oudere mens.
In je reactie hierboven betrek je ook andere "groepen" mensen erbij en meer maatschappelijk. Uiteraard okee, maar dat was je vraag niet :-) Ik heb er ook grote moeite mee: ieder mens is een individu en heeft recht zelf te bepalen, zolang dat mogelijk is. En vooral dat laatste is een zeer rekbaar begrip. Want je hebt altijd zelf een keuze.
Verder zijn de mogelijkheden voor ouderen om in een mooi appartement te gaan wonen, zeker als ze die zelf niet kunnen kopen, zeer beperkt. Denk bijvoorbeeld aan wachtlijsten.
Plus: mijn dementerende oma werd op een industrieterrein gestopt in een verzorgingshuis... er was nergens anders plaats. Voor zover ik kon bekijken met prima verzorging, maar die locatie!!! Stop maar weg, ver uit de maatschappij, uit het zicht.... Wat mij betreft ligt de gevoeligheid op dit gebied bij de ouderen, maar zeker ook bij andere groepen mensen.
Terecht schrijf je: "Maar aan de andere kant is zelfbeschikkingsrecht ook niet absoluut : oud of jong leef je in een samenleving die de grenzen van dit recht afbakent." Punt is: die samenleving, dat zijn wij. En wij zijn diezelfde individuen waar we het over hebben: jij, ik en alle anderen.
De samenleving, de maatschappij, die maken we met zijn allen. En daar mag wat mij betreft veel aan veranderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke +!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing