Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb last van hypertensie. Daarom moet ik elke dag één pilletje nemen. Kan ik die bloeddruk naar beneden krijgen via saunabezoek of net niet?

Voor alle duidelijkheid: ik heb het niet over hartslag (touwens laag in rust) maar wel over bloeddruk!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ben je van plan?
"stiekem" voor het meten naar de sauna. ;-) Ben je dat zelf in je avatar?
Dan zit het met sporten wel goed, maar misschien iets gezonder eten en een biertje minder?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je diastolische bloeddruk zal tijdelijk dalen door de warmte. Maar je moet al te plotselinge temperatuurswisselingen mijden, en vooral niet in het dompelbad of te koud afdouchen nadat je uit de sauna komt. Dan trekken je bloedvaten weer plotseling samen nadat ze zijn uitgezet, en stijgt je bloeddruk erg snel weer.

Als je de sterke wisselingen vermijd, werkt de sauna regulerend op je bloeddruk. In elk geval tijdelijk, of het echt langdurig effect heeft, weet ik niet. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat wat afhangt van de oorzaak voor je hoge bloeddruk.

Denk er ook even aan dat je lichaam moet wennen aan de medicatie. Ik zou eerst de werking van de medicatie afwachten, en dán pas weer voor het eerst naar de sauna gaan. Beide zaken doen je bloeddruk immers dalen en wellicht wat sterker wisselen dan je gewend bent, en da's geen fijn gevoel als dat ál te sterk gebeurt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een veelomvattend en nuttig antwoord. Waarvoor dank.

Andere antwoorden (1)

Ik heb ook al jaren een veel te hoge bloeddruk en met medicijnen is dat momenteel goed.
Daarom durf ik best naar de sauna.
Maar niet om die bloeddruk lager te krijgen.

Tijdens de saunaronde is de bloeddruk van de mens in beweging. Tijdens de opwarmfase (alles wat je onderneemt in een temperatuur boven onze
eigen lichaamstemperatuur) zal de bloeddruk enigszins de neiging hebben te gaan dalen. Dit heeft voornamelijk te maken met een verwijding van de bloedvaten.

Tijdens de afkoeling (alles beneden onze
lichaamstemperatuur) zullen deze vaten zich gaan vernauwen en zal ook de bloeddruk wat toenemen.

Je staat, neem ik aan, onder behandeling van een arts.
Net als ik, misschien een jaarlijkse uitgebreide controle.

Ik adviseer in deze situatie wel even contact
met hem/haar op te nemen. De arts kent je beter en kan
hoogstwaarschijnlijk beter de persoonlijke situatie inschatten.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS:
Je zegt: ik heb last van hypertensie.
Heb je er echt last van?
Ik heb nergens last van, zelfs niet toen mijn bloeddruk zo hoog was dat iedereen oehhh en aahh riep.
Het enige was dat ik geen bloeddonor meer mocht zijn.
Maar misschien mag dat nu wel weer, nu die medicijnen (twee pillen per dag) eindelijk zijn aangeslagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing