Hoe kan iemand allergisch zijn voor katten(haren), maar bijvoorbeeld niet voor honden(haren)?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik wist niet zeker of de vraag in de categorie "Huisdieren" of "Gezondheid" moet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Allergie is altijd zeer specifiek, per definitie. Dus dat wat je in de vraag aanhaalt kan heel goed.
Het is zelfs zo dat je voor bepaalde katten(haren) allergisch bent en voor andere niet. Kortharige katten bijvoorbeeld kun je wel tegen, zo specifiek werkt allergie. En als je een stof tegenkomt waarvoor jij allergisch bent, maar voor je systeem onbekend is, dan duurt het 6 weken voordat je de allergie hebt. Het maken van de antilichamen duurt 6 weken, maar dan zit je ermee en duurt het hele lange tijd om ervan af te geraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens een collega van mij heeft het niets te maken met de haren zelf, maar met de huidschilfers van een bepaald dier. Weet niet of dit echt waar is maar het klinkt wel heel logisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb laatst een allergie test moeten doen en op de één reageerde ik wel en op de andere niet.

Ik ben voor vanalles en nog wat getest en honden en katten waren apart van elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf allergisch voor katten en konijnen, maar niet voor honden of andere dieren. Mijn huisarts vertelde me dat er verschil zit in het soort huid van de dieren.