Waar hij of zij vandaan zou kunnen komen.
Ik heb bijv een Rotterdams accent, en ben er geboren en getogen;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) Ik probeer het wel onder controle te houden hoor haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh!
Waar iemand in een bepaald gebied van een land vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan eruit afleiden uit welk gedeelte van een land iemand komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ze vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
behalve de (plaats van) afkomst niet veel. Als iemand heel erg dialect spreekt en ook niet anders kán zegt het ook nog wel iets over opvoedingssituatie en mogelijk over intelligentie.
Wel is het zo, dat mensen de Zuid-Nederlandse accenten vaak gezelliger benoemen, maar minder intelligent en de meer westerse accenten (NH en ZH) als hard en intelligent. Daar zijn onderzoeken naar gedaan. Proefpersonen met een accent moesten teksten voorlezen. Alle personen hadden dezelfde tekst. Anderen moesten die voorgelezen tekst beoordelen en iets zeggen over het opleidingsniveau van de spreker. Daarbij werden zuiderlingen als minder hoog opgeleid betiteld.
Maar het is zo dat in alle lagen van de bevolking, overal mensen voorkomen met veel intelligentie en weinig intelligentie, dat heeft niets te maken met de taal die je spreekt.

Toegevoegd na 12 uur:
er is een groot verschil tusseen accent (tongval) en dialect. Bij een dialect worden woorden en zinnen soms niet correct gebruikt, bij een accent wordt het niet ABN uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen waar hij/zij vandaan komt, maar juist ook iets over de persoonlijkheid. Vele mensen proberen hun accent aan te passen aan de omgeving waarin zij zich bevinden. Voorbeeld: Een Brabo die met zachte "ché" blijft praten en grammaticaal/zintechnisch zich verder niets aantrekt van zijn omgeving, heeft mogelijk een sterke persoonlijkheid!

Toegevoegd na 2 uur:
@patriesja: ik ben zelf opgegroeid in het Lampegat (Ehv), en heb gestudeerd in Delft, en woon thans in R'dam. Ben ook in mijn studententijd uitgemaakt als "domme Brabo"

Tevens is het niet zo dat Chinezen geen 'r" kunnen spreken, dat is erg kort door de bocht! Maar daar kan ik nog een hele "lecture" geven mbt "the Icelandic d-".

Ik denk juist dat mensen met een accent, die toch cognitief proberen zich aan te pasen aan de omgeving, MAAR zich daar qua accent niet voor schamen, redelijk goed in hun schoenen staan!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een bijzondere aanname, freek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik als Amsterdammer vind het vooral bij vrouwen vaak gewoon ordinair over komen als ze heel plat Amsterdams praten. Dat kan misschien getuigen van een sterke persoonlijkheid, maar die komen over het algemeen toch minder intelligent over. Het stoort me pas niet meer als ze bejaard zijn, want zo een oudje die lekker plat praat vind ik dan wel weer leuk :-)
Over het algemeen klopt het wel, maar je leest eerder iemands sociale status af aan het accent dan zijn opleiding. Adelijke mensen zullen niet het accent hebben van de omringende dorpen. Opleiding speelt wel een rol bij het verbergen van het accent, maar dan zit iemand al in een latere levensfase en heeft het accent zich al veranke

rd. Ook zullen mensen uit middenklasse gezinnen met minder accent spreken dan mensen uit arbeidersgezinnen. Het verklaart ook dat iemand hetzelfde accent bij bejaarden leuk vindt, maar bij eventuele levenspartners afstotelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit welk deel van Nederland hij komt (als je Nederlandse accenten bedoelt) of uit welk deel van de wereld bij een buitenlands accent.

Voor Nederlandse dialecten geldt dat je ook wel een beetje, nog steeds, kunt horen uit welke 'laag' van de bevolking iemand komt. Hoe je het ook wendt of keert, en alle gelijkheidsstrijd ten spijt, iemand uit een werkeloos- of arbeidersgezin heeft, waar hij ook vandaan komt, een dikker accent dan iemand uit een artsenfamilie. Vooral in de grote stad. Op het platteland zijn de verschillen tussen 'hoog' en 'laag' in het dialect iets kleiner, maar niet afwezig.

En dat is niet alleen een kwestie van opleiding, maar ook hoe er thuis gesproken wordt, of er veel gelezen wordt, wie er over de vloer komen en dergelijke. Hier in Twente spreken met name mensen uit de lagere sociale klasse vaak ZO plat, dat de kinderen op de basisschool echt naar de klasjes voor NT2 (Nederlands als tweede taal) moeten vanwege hun taalachterstand....

Het accent zelf zet overigens niks ; plat is plat, of dat nu plat Limburgs, plat Gronings of Plat Amsterdams is. Het is de máte van het accent dat vrij nauwkeurig aangeeft op welke sport van de ladder iemand van origine afkomstig is.