Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je ogen gaan tranen als je haartjes uit je neus trekt aan de kant van je tussenschot?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag he? :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ook huilen bij haartjes aan de andere kant...
Gelukkig heb ik zelden zulke lange lokken uit mn neus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vlecht ze altijd, of doe er strikjes in. En ik verf ze ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las een tijdje geleden dat onze ogen en neus heel sterk verbonden zijn, of vroeger altijd waren, en dat je hersenen het verschil tussen die zenuwen niet zo herkennen, en als je dan in fel licht kijkt, je hersenen denken dat je neuszenuwen geprikkeld worden (terwijl het je oogzenuwen zijn) en je daardoor moet niezen. Ik weet niet of ik het precies goed vertel, maar zoiets was het ongeveer. Misschien komen die tranen bij het raken van zenuwen in je neus ook wel hierdoor.
Maar misschien heeft het er wel absoluut niks mee te maken, ik heb er totaal geen verstand van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben alleen mannen dit?haha zie jullie al bezig zijn:p

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Tussen je ogen en je neus lopen traanbuisjes. Daarom moet je ook altijd je neus snuiten als je aan het huilen bent. Als je die neushaartjes epileert, dan geeft dat een reactie op die traanbuisjes. Je ogen gaan dus niet tranen van de pijn (al kan het erg pijn doen!), maar omdat de traanbuisjes geactiveerd worden. Ik moet er zelf trouwens altijd van niezen, maar ook dat komt door die traanbuisjes. Kijk zelf maar, als je moet niezen wat doe je dan: in een fel licht kijken! Dat geeft het directe verband aan tussen je ogen en je neus, de traanbuisjes dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat in je gezicht, en dan met name neus keel en ogen de meeste slijmvliezen zitten. Als ze geprikkeld worden, reageren ze vrijwel meteen. Uiteraard is dat bij de ene mens erger dan bij de ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn reflextranen. Door het gepriegel in de neus raken je ogen geïrriteerd. De traanklieren gaan hierop als reactie extra tranen aanmaken. Je voorhoofds- en zeefbeenholten staan namelijk in directe verbinding met de neus, via de neusbijholten. Dat verklaart ook waarom je bij neusverkoudheid ook last van je ogen en hoofdpijn kunt krijgen.
(Lees meer...)
Amadea
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing