Wat gebeurt er na melding van een vermist persoon?

Wanneer u bij de politie melding doet van een vermissing, stelt de politie u veel vragen om te achterhalen hoe ernstig de situatie is. U krijgt ook een vragenlijst die u zo volledig mogelijk moet invullen. U levert de ingevulde vragenlijst in samen met enkele recente, goed lijkende foto's van de vermiste. Denk eraan de naam en het telefoonnummer van uw contactpersoon bij de politie te noteren, zodat u later weet naar wie u kunt vragen.

Wanneer uit de gegevens blijkt dat de persoon waarschijnlijk geen ernstig risico loopt dan wacht de politie enige tijd (meestal 24 uur) voordat zij een opsporingsactie start. Het blijkt dat driekwart van de vermiste personen binnen 24 uur weer terecht is. Als de politie vindt dat de vermiste persoon een ernstig risico loopt, start zij direct een onderzoek. De politie zet de gegevens van de vermiste persoon op de website www.vermistepersonen.info. Bij kinderen tot zestien jaar komen de gegevens op www.vermistekinderen.nl. Voor plaatsing op deze site moet de ouder of voogd van het vermiste kind toestemming geven. Ook laat de politie de vermissing opnemen in een databank van een aantal Europese landen, en als dat nodig is waarschuwt zij andere landen via Interpol.

Hoelang ze een persoon zoeken die vermist is hangt ook van de situatie af.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan het beste ook foto's op internet zetten van de vermiste persoon want misschien zijn er mensen die haar/hem kunnen herkennen en je kan altijd om een amber alert vragen in te stellen door de politie.

Toegevoegd na 3 minuten:
de website met er in de informatie over een amber alert

http://www.amberalertnederland.nl/Amber.aspx?lang=nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je vriend snel gevonden word!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje

Andere antwoorden (2)

Dat hangt helemaal van de omstandigheden af. Zoals betreft het een volwassen persoon of een kind, geestelijke gesteldheid bij het laatste contact, risico op misdrijf, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om een vriend van mij, hij is vermist sinds vandaag. En de politie is nu het gebied aan het afzoeken, maar ik vroeg me dus af of ze de hele nacht door zouden gaan of dat als ze niks kunnen vinden gewoon stoppen.
De politie zal vaak maar tot 48 uur zeer actief zoeken, daarna zal het toch wel afnemen omdat de kans dat de persoon dan nog in de buurt natuurlijk klein is. Hierna zullen ze minder actief zoeken, maar wel een zaak maken en alle feiten en omstandigheden opslaan. Als er dan weer een eventuele aanwijzing is wanneer een persoon ergens is kunnen ze hier wederom weer gaan zoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Probeer zelf ook wat actie te ondernemen, eventueel op twitter. post een foto van die vriend en vraag je volgers dit te retweeten zodat mensen dit zien.