Is het nogsteeds mogelijk om je kind de achternaam van de vrouw te laten hebben, en zoja met welke voorwaarden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het naamrecht zegt hier het volgende over:

Het huidige recht stelt ouders in de gelegenheid om hun kinderen de achternaam van één van beiden te geven (art1:5 t/m 9 BW). De keuze moet bij het eerste kind worden gemaakt, omdat broers en zussen in een gezin zo veel mogelijk dezelfde achternaam moeten hebben.

Maken de ouders geen keuze of kunnen ze niet tot een keuze komen, dan zal binnen het huwelijk de naam van de vader gelden en buiten het huwelijk de naam van de moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dit is mogelijk, de voorwaarden laat ik aan de volgende over.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een leuke link: www.ouders.nl/mnaamwet.htm
Zijn de ouders getrouwd, dan mogen de ouders kiezen welke achternaam het kind zal dragen. Volgende kinderen krijgen dan ook die achternaam.Een ongehuwde vrouw geeft haar achternaam aan het kind, maar mag samen met de vader ook kiezen voor de achternaam van de vader.
Anders gezegd: gelijke behandeling van man en vrouw en hun kinderen, binnen of buiten het huwelijk geboren.
Antwoord op je vraag: ja, bij de geboorteaangifte.