Is het slecht voor me als ik om half 6 opsta en om 7 uur weer naar bed ga?

Ik doe elke ochtend kranten, en dan ga ik daarna weer slapen. De tijd dat ik kranten doe ben ik altijd hartstikke moe. Maar in totaal krijg ik wel voldoende nachtrust.
Is het slecht dat je eerst slaapt, wakker bent, en daarna weer slaapt?
Dank u

12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee hoor,het is zelfs beter dat je voldoende slaap krijgt.Je moet alleen niet te lang blijven slapen omdat je daar niet fitter van wordt en bovendien kun je dan s'avonds niet in slaap komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de rest van je dagindeling? Wanneer moet je er uit? Als dit slecht zou zijn heb je een probleem bij de mediterrane landen die nogal houden van een siesta. Dan is dat net zo slecht. Zij doen het omdat het dan te warm is om te werken en gaan later naar bed. Jij doet het omdat je er vroeg uit komt maar jullie komen beiden aan voldoende slaap per dag.

Er zijn ook mensen die 's nachts een poosje wakker zijn en na een paar uur weer kunnen slapen. Als die mensen kunnen uitslapen is er niets aan de hand, als die mensen ook om 6 uur op moeten komen ze tekort als ze niet heel vroeg naar bed gaan.

Probeer te ontdekken hoeveel nachtrust voor jou voldoende is en of je die haalt. Dat is altijd het belangrijkste, of dat nu in 1 of 2x slapen is maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben allemaal een biologische klok die is ingesteld op een slaap/waak ritme. Als het donker is gaan we automatisch slapen en als het weer licht is, zijn we wakker. Hierdoor weet ons lichaam dat het dag of nacht is.
Ik denk dan ook dat je 's winters daarom dan ook nog behoefte hebt om nog wat te slapen om 7 uur, omdat het dan nog donker is. Het is niet slecht zolang je nog niet in de diepe slaapfase komt. Dat betekent dat je het best de wekker zet om maar een uurtje te slapen. Hierdoor ontregelt jouw biologische klok nog niet.
De biologische klok speelt ook een grote rol bij het in stand houden van je waakzaamheid. Hierdoor kan je op bepaalde tijden van de dag beter wakker blijven dan op andere. Dit wordt tijdsafhankelijke waakzaamheid genoemd. Deze is het hoogst rond 9 uur en 21 uur en het laagst rond 15 uur en 3 uur. Probeer dus het beste om 9 uur echt aan de dag te beginnen. Te veel slapen overdag kan zorgen voor slaapproblemen 's nacht.
amc