Kan je gespierd worden door enkel je spieren aan te spannen?

Ik vroeg me af of je spieren ook kunnen groeien als je ze enkel bijvoorbeeld iedere dag 12x 10 minuten aanspant? Dus zonder gewichten of dergelijke, alleen maar aanspannen maar verder niks.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.2K

Antwoorden (4)

Nee, daar word je niet gespierd van in de zin dat je allerlei spierbundels ontwikkelt. Daarvoor is toch echt iets meer inspanning nodig. Wel kan het helpen om je spieren soepel te houden en enigszins lenig te blijven.

Maar als je spieren wilt kweken, zul je toch echt naar de sportschool moeten of zelf gaan zitten experimenteren met gewichten of je iedere dag 86 keer opdrukken. Je kan ook gaan fietsen of schaatsen: krijg je beenspieren van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
86 keer per dag opdrukken moet je dus nooit doen. Als je een spiergroep traint moet die minstens 1 dag rusten. Het liefst 3 dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
min? plus, verder prima antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder wil ik graag toevoegen dat je van cardiotraining NIET gespierd wordt. Het is goed voor je spierconditie en definitie, maar qua massa zal je niet tot nauwelijks progressie boeken.
Nee, hier word je niet gespierd van. Ookal span je hem de hele dag aan. Spieren bestaan uit 2 soorten cellen. Deze cellen schuiven langs elkaar als je je spieren aanspant of iets moet tillen bijvoorbeeld.

Spieren groeien door ze te laten beschadigen. Als je ze aanspant beschadig je ze niet omdat er niks is dat de 2 cellen uit elkaar trekt. Als je een gewicht optilt trekt het gewicht de cellen kapot. Zodoende word je gespierder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit antwoord laat zien dat je dit op een sportschhol onder begeleiding moet doen.
Of je er heel gespierd van wordt, weet ik niet.
Maar hoe wil je je spieren aanspannen? Opdrukken, halters oid? Of alleen lichtjes druk uitoefenen ergens op? Bij het aanspannen van spieren verandert namelijk het gewricht waarover de spier loopt ook van stand, tenzij een andere spier dezelfde kracht tegengesteld levert.
Als jij spieren telkens in 1 stand aanspant, zullen je spieren zich zo aan gaan passen dat je in die stand de meeste kracht kan leveren.
Lang weinig kracht uitoefenen zorgt voor duurvermogen, telkens kort hele zware oefeningen zorgen voor dikke spierbundels, explosieve kracht maar weinig duurvermogen. (het lichaam past zich voortdurend aan aan de gevraagde omstandigheden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen je spieren aanspannen helpt wel, maar het is niet efficiënt. Het is veel efficiënter wanneer je je spieren tijdens het krachtzetten ook echt laat bewegen.

Voorbeeldje: je kunt vanuit de ligsteun gaan opdrukken. Dat kun je vijf minuten doen, continu omhoog en omlaag. Je kunt ook diezelfde vijf minuten in de ligsteun blijven, met aangespannen armspieren, maar zonder te bewegen. Van beide vormen zul je sterkere armspieren krijgen, maar het opdrukken zal meer effect geven dan de bewegingsloze ligsteun.

De reden dat aanspannen zonder bewegen ook effect heeft, is dat de spier *als totaal* weliswaar niet korter of langer wordt, maar de individuele spiervezels wel.

In een gespannen spier zijn niet alle spiervezels even sterk aangespannen. Op elk moment zijn er spiervezels die zich aanspannen, en andere spiervezels die zich juist ontspannen. Elke spiervezel binnen zo'n spier wisselt af tussen aanspannen en ontspannen. Dat geldt zowel voor een spier die bewegingsloos is aangespannen (ligsteun) als voor een spier die beweegt (opdrukken).

Dus van buiten lijkt het of de spier continu een bepaalde spanning heeft; intern, per spiervezel, is het een heel ander verhaal.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik roei wedstrijden. Als onderdeel van mijn training moet ik mijn beenspieren versterken. Eén van de oefeningen uit mijn trainingsprogramma is het "muurzitten": doen alsof je op een stoel zit, maar dan met de rug tegen de muur, een stukje naar beneden zakken tot je onderbenen vertikaal staan, je bovenbenen horizontaal, en je lichaam vertikaal tegen de muur.

Bij deze oefening zijn de bovenbeenspieren continu sterk aangespannen.

Het feit dat deze oefening in veel trainingsprogramma's zit, geeft aan "statische belasting", zoals dat heet, een goede manier is om je spieren te versterken.
Cryofiel