Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is kombucha?

Kombucha schijnt een soort schimmel of zwam te zijn. Die kun je kweken op een soort suikerwater. Het produceert een soort drab die je kunt drinken; dat wordt dan kombucha-thee genoemd.

Althans, dat is wat ik ervan heb begrepen.

Wat *is* kombucha nu echt, en waarom zou het drinken van die drab zo gezond zijn? Ik zoek een eenvoudige uitleg, zonder alle gezweef dat ik op zo vele Internetpagina's lees.

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

je drinkt geen drab hoor, maar een thee met suiker die door de kombucha'zwam' is omgezet naar een ietwat zurig/frisse -soms prikkelende- drank...

zet een lekkere thee van zwarte theebladeren of rooibosch... doe er ruim suiker in en laat het afkoelen... leg er de kombucha'zwam' in en laat het een paar dagen op kamer temperatuur staan... dek de post losjes af met een dop of deksel...
de zwam groeit en je thee wordt minder zoet en zuriger...
na een paar dagen kun je de thee drinken en nieuwe zetten met de oude zwam...
na verloop van weken/maanden kun je de zwam splitsen... de onderste lagen zijn het jongste... je zunt de bovenste delen lang gebruiken hoor... wel een aantal jaren...

je kunt delen van de zwam uitdelen
of bewaren in gezoete thee in de koelkast... zo kun je de zwam maanden bewaren...

Toegevoegd na 2 minuten:
ik zie nu op het internet dat het een wondermiddel is voor alle kwalen... is me dat effe mooi... ;-P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is een zwam... Ik heb er nog een liggen trouwens... Hij eet thee-water met suiker...

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zet suiker om in andere stoffen die je lichaam voeden en/of voorzien van de nodige hulpstoffen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er ook wel eens een gekregen,
het lijkt me een soort zwam en hij groeide goed.
De 'thee' was niet echt vies en er zullen ongetwijfeld wat mineralen in zitten,
maar die zal je via je normale voeding ook wel binnen krijgen.
Ik heb hem na enkele maanden maar gecomposteerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kombucha is een lekkere drank zonder alcohol.
gewoon uitproberen, als thee bijvoorbeeld.
en ook als kant en klaar drankje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding