Heb jij begrip door inzicht?

Doordat ik een storing in het autistisch spectrum heb hoor ik veel mensen zeggen dat ze me wel begrijpen (ondanks mijn beperking). Maar klopt dit wel vraag ik me af. Hoeveel mensen begrijpen een autist nu daadwerkelijk? Of wel; hoeveel mensen of wie hebben er inzicht in deze materie als ze zeggen dat je je wel begrijpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
btw... het heet: stoornis... niet storing... in het autistisch spectrum of autisme spectrum stoornis (ASS)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar dat is wel één van de kenmerken waar ik last van ondervindt. Het taalgebruik en spelling laten te wensen over.
Toch bedankt voor de correctie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
graag gedaan...

Het beste antwoord

Ik ben moeder van een zoon met een stoornis in het autistisch spectrum. En ik doe heel erg mijn best hem te begrijpen. Maar ik geef het eerlijk toe: Helemaal 100% kan ik hem niet volgen. Omdat ik als niet-autist op een hele andere manier denk.
Wat ik wel merk aan anderen is dat, omdat mijn zoon heel lang kan uitweiden over een bepaald onderwerp, zij geen tijd of zin hebben om deze verhalen te volgen. Dan zeggen ze: "Ja, ik begrijp het". En dat is puur een beleefdheidsvorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor dit antwoord. Ik denk, doordat je zelf in een situatie verkeerd met een vorm van autisme, jij het beste inzicht hebt en er eerlijk voor uit komt je zoon (of een andere met een gelijke storing in het autistisch spectrum) niet altijd 100% begrijpt.
Uit de meeste antwoorden proef ik dat deze gebaseerd zijn op theoretische kennis (voor zover aanwezig) gehaald uit een boek maar er geen praktijk ervaring achter zit. Voor allen die een autist wat beter wil leren begrijpen maar ook daadwerkelijk inzicht wil krijgen hoe een autist als ik denkt, leeft, tegenaaloopt etc. wil ik het boek van Ben Kuijpers adviseren: "Begrip door inzicht" : http://www.benkuijpers.nl/index_begrip.php Zodra men dit boek heeft gelezen verzoek ik om nogmaals terug te kijken op de antwoorden die gegeven zijn. Succes.

Andere antwoorden (10)

Hoi Ferie, ik zou je benaderen alsof je geen afwijking hebt. Misschien zou ik bijsturen als ik merk dat jouw reactie anders is als ik verwacht, maar ik durf niet te zeggen of dat uiteindelijk tot 100% begrip zou leiden.

Ik heb jaren met iemand gewerkt die Afasie heeft en ook daar leer je mee omgaan en uiteindelijk zag ik het niet meer als 'anders'.
14 jaar geleden
Van sommige vormen van autisme weet ik dat ze erfelijk zijn, dus ik denk dan in ieder geval (een van) jouw ouders die jouw werkelijk goed kunnen begrijpen.

En dat veel andere mensen jou zeggen te begrijpen kan best wel eens komen doordat jij met succes je best doet om je aan te passen in de "normale" wereld. Als moeder van een autistische zoon weet ik hoe veel moeite je zoiets kan kosten, maar hoe geweldig knap dat juist is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus eigenlijk is dat een groot compliment voor jou
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die zegt dat hij je begrijpt, zal ongetwijfeld zelf denken dat hij je begrijpt. Maar je kunt er niet van op aan dat hij je volledig begrijpt, totdat jij de juiste feedback hebt gekregen van hem.
Hoe je die feedback kan krijgen, is niet zo makkelijk. Dan moet je controleren door vragen erover te stellen. Maar je moet tegelijkertijd proberen te voorkomen dat je de indruk geeft dat je niet gelooft dat hij je begrijpt.

Best wel ingewikkeld dus. Maar niet onmogelijk.
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
waar, dus +1
Mensen kunnen zich verdiept hebben in authisme.Er kunnen ook mensen zijn die net doen als of ze het begrijpen dan zijn ze er van af ,en vinden het misschien eng om te vragen hoe dat nou zit met authisme.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb er begrip voor ik werk met mensen met authisme maar wel met een verstandelijke beperking.Is weer even anders.Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén van de kenmerken van mensen die NIET autistisch zijn, is dat ze zich heel erg goed kunnen inleven in de situatie, belevingswereld en emoties van een ander, zonder deze ervaring of emotie zelf op dat moment te hebben of te voelen. Een autist schiet juist op dit vlak een beetje tekort, waardoor het voor jouw wellicht moeilijk te begrijpen is dat een ander echt kan 'invoelen' wat jij meemaakt of voelt. Maar juist omdat 'wij, niet autisten' dit wel kunnen, mag je gerust van ons aannemen dat wij ons er een redelijk concrete voorstelling van kunnen maken. Wat niet hetzelfde is als precies weten hoe het voelt, want daarvoor moet je dan dat cruciale stukje eigenlijk weer missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel juist uitgelegd, Marleen... +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me er iets bij voorstellen alleen ik kan er niks mee. Als ik het met niet autisten heb over het feit dat ik denk in beelden, hoog gevoelig ben en zaken slecht onderwoorden kan brengen dan snappen ze het vaak niet. Wellicht in mijn vraagstelling verkeerd geweest en had ik moeten vragen; Hebben jullie enig idee wat een autist voelt?
Maar goed; het zal altijd een vreemde wereld voor me blijven daar het niet te genezen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag is goed gesteld denk ik ; zou je namelijk deze vraag gesteld hebben, dan zou het veel moeilijker te beantwoorden zijn, omdat je zoveel verschillende vormen van autisme en aan autisme verwante stoornissen hebt.
Dat weet je helemaal nooit, niet eens met normale mensen onder elkaar...

Als ik iets ronds zie, hoe weet je dan dat een ander dat ook zo ziet? Je weet het nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zonder autisme zijn vak beter in staat om een ander te begrijpen of een ander in te schatten dan mensen mét ASS (autisme spectrum stoornis)... daarom mag je er wel van uit gaan dat er enige waarheid in zit als iemand zegt dat hij je begrijpt...

maar..................
door mijn werk heb ik me veel verdiept in ASS... en hoe meer ik leer over en van autisten, hoe minder ik durf te zeggen dat ik een autist begrijp of kan invoelen hoe een autist zich voelt...

een paar heel goede auti-boeken:

van een andere planeet:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/van-een-andere-planeet/1001004001645972/index.html
dit is de titel - over autistisch denken
http://www.bol.com/nl/p/boeken/dit-is-de-titel/666844640/index.html
en dan?... en dan?
http://www.bol.com/nl/p/boeken/en-dan-en-dan/1001004005510697/index.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het altijd nodig is dat mensen snappen wat het betekent om in beelden te denken of dingen niet goed onder woorden te kunnen brengen.
Je kunt van een blinde (die al vanaf zijn geboorte blind is bedoel ik) niet verwachten dat ie zich kan voorstellen hoe het is om te zien. Of aan een dove uitleggen waarom je een bepaald muziekstuk zo geweldig vind. Wat iemand niet daadwerkelijk beleefd heeft, is niet voor te stellen. Het is allemaal tot op zekere hoogte voor te stellen maar zodra die persoon het daarna zelf meemaakt, dan wordt hem pas duidelijk dat het in niets lijkt op wat ie zich had voorgesteld.
Dat is hopelijk niet erg, ik hoop dat het niet ontmoedigend is. Ik denk dat je deze ervaringen het best met mensen met dezelfde stoornis kan bespreken om de saamhorigheid te vinden, als je dat nodig hebt. Net als er andere praatgroepen zijn voor andere stoornissen.
En ik hoop dat je geniet van je leven en wens je veel geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inzicht...dat krijg je door ervaring, en dan kan er begrijpen ontstaan....Begrip is heel iets anders, en dát kun je als mens toch goed opbrengen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inlezen in materie is wat anders dan exact weten hoe de wereld eruit ziet voor mensen met een stoornis in het autistisch spectrum.
Er bestaan veel boeken over autisme: zowel over begeleiden alsook boeken over mensen die zelf autisme hebben.
Jammer genoeg zullen omstanders nooit precies weten hoe mensen met een stoornis in het autistisch spectrum de wereld beleven.