Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je het beste hoesten?

Als ik erg moet hoesten word ik ALTIJD schor en dit houdt dan echt minstens 5 dagen aan. Doe ik iets verkeerd? Kan je ook op een andere manier (leren) hoesten, zodat ik mijn keel niet kapot maak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Als je tijdens het hoesten je strottehoofd dichtknijpt gaat het irriteren. Dat dichtknijpen doen we automatisch (zoals sommige tennissers kreunen als ze de bal slaan) maar dat hoeft niet sterker nog het is iets dat je beter niet kunt doen maar dan moet je je daar wel bewust van zijn.
Je kunt heel goed hoesten en je strottehoofd gewoon open houden zodat je er niet schor van wordt of last van krijgt. Beetje oefening baart kunst, sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En kan je me ook uitleggen hoe je dat doet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gewoon ademt is je strottehoofd open, dat moet je zo proberen te houden bij het hoesten, niet dichtknijpen dus
Een paar weken geleden vertelde mijn huisarts toevallig dat je door (te) hard hoesten zelfs een rib kunt breken! Hoesten wordt vaak veroorzaakt door slijm dat de luchtweg blokkeert en voor irritatie zorgt. In plaats van te hoesten kun je ook huffen. Dat komt erop neer dat je diep inademt en daarna, met een open stemspleet (dus zonder de lucht in je keel te blokkeren) krachtig uitademt, waarmee je het slijm naar buiten werkt. Hierbij moet de rug gestrekt zijn, het hoofd losjes iets achterover gebogen, en de schouders laag om de luchtweg zo vrij mogelijk te hebben.
De methode van het huffen wordt ook aanbevolen na operaties en, in zijn algemeenheid, voor COPD-patiënten.
Als je toch moet hoesten, hoest dan zacht met open keel en open stemspleet. Die "stille" techniek klinkt een beetje als een hese hond die blaft.
(Lees meer...)
Pieter2011
13 jaar geleden
Als je erg en dan ook nog langdurig moet hoesten zullen de meeste mensen een zere keel krijgen en de stem klinkt dan gewoon schor. Dit is al het geval als je vaak je keel schraapt, het heeft allemaal invloed op de stembanden. Het is ook zeker niet aan te bevelen om dan maar voorzichtig te hoesten om dit te voorkomen. Oppervlakkig hoesten verwijdert geen vuil/bacteriën uit je luchtwegen en dit ingehouden hoesten maakt dat het van kwaad tot erger wordt.

Hoesten is een reflex en die komt spontaan... het is erg lastig om een reflex te laten plaatsvinden terwijl je daarbij een aangeleerde techniek toepast.... je moet gewoon toegeven aan een reflex en hoesten zoals het opkomt. Laat het los en geef toe aan de natuur, al bulder je de hele buurt bij elkaar ;-) Het is immers zaak om de luchtwegen schoon te krijgen.

Wat je wel kunt doen om de zere keel aan te pakken..... veel drinken en smeren. Warme thee met tijm ( verse takjes of gedroogd overgoten met kokend water) en 1 lepel honing erbij. Ook gorgelen met zot water ( 1 theelepel zout in een glas water oplossen) 15 tellen gorgelen, uitspugen en zo doorgaan tot het glas leeg is. Zout doet de slijmvliezen slinken en het slijm kan dan sneller afgevoerd worden.
Heb je last van kriebelhoest dan helpt het om op een zout- of honingdropje te sabbelen. Het verzacht de keel wat meer. Een schep goede honing kan ook verzachten, daarbij heeft een goede honing ook een anti-bacteriële werking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing