Verandert je DNA na een bloedtransfusie?

N.a.v. deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/verandert-persoonlijkheid-bloedtransfusie-toegediend.30696 was ik wel benieuwd of je DNA dan veranderd. Want je hebt wel iets van een ander in je.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Nee. DNA zit in de celkern. En rode bloedcellen hebben die niet. Witte wel, alleen die worden afgebroken door jouw witte bloedcellen, want het is niet lichaamseigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, totaal niet...

Maar daardoor verandert jouw dna niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je DNA verandert nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan absoluut niet. Je DNA zit in alle cellen van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je ziet.
Nee.
Anders waren wetenschappers of te wel dokters allemaal teleurgesteld...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is veel onderzoek gedaan naar deze vraag. Voornamelijk om te achterhalen of DNA nog wel als bewijslast kan dienen als iemand een bloedtransfusie heeft ondergaan. Het antwoord is dat er na een transfusie geen twee soorten DNA door je lichaam zwerven. En dat komt vooral omdat moderne transfusies worden uitgevoerd met erytrocyten. Dat zijn rode bloedcellen zonder celkern. Ze bevatten geen DNA. Maar zelfs als iemand een volledige bloedtransfusie heeft gehad met onbehandeld bloed, zoals bij kanker soms nodig is, dan nog heeft het bloed na korte tijd toch hetzelfde DNA als de ontvanger. Hoe dit kan?? Daarover tast de wetenschap nog in het duister.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
na een bloedtransfusie heb je geen ander DNA in je lichaam...
In de eerste plaats hebben rode bloedcellen geen kern en dus geen DNA. In de tweede plaats hebben rode bloedcellen een beperkte levensduur van enkele maanden. Een bloedtransfusie overbrugt dus een periode van bloedarmoede, maar daarna is het lichaam weer aangewezen op de eigen productie van rode bloedcellen. Van de toegediende cellen is dan niets meer over.

Na een beenmergtransplantatie heb je wel twee soorten DNA in je lichaam... De donor is met zorg gekozen en zal met betrekking tot de zogenaamde ‘weefseltypering’ (kenmerken van witte bloedcellen) zo veel mogelijk lijken op de ontvanger, maar het DNA van de donor zal niet identiek zijn aan het DNA van de ontvanger. Er zijn, als alles goed gaat, na de transplantatie dus twee verschillende ‘DNA-profielen’ te onderscheiden. Het is zelfs mogelijk dat de ontvanger wisselt van bloedgroep (dat is een kenmerk van rode bloedcellen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Na een bloedtransfusie wordt het donorbloed opgenomen in je bloedstroom, maar na de levenscyclus van die cellen sterven ze gewoon af en worden langs de normale weg afgevoerd. Je kunt dus enkele dagen tot weken vreemd DNA in je bloed hebben, maar je eigen DNA zal overheersen.

Iets anders ligt dat in het geval van beenmerktransplantatie. Daar worden de stamcellen, die alle cellen maken vernietigd en vervangen door donorcellen die vervolgens alle nieuwe lichaamscellen gaan maken. Vanaf dat moment bevat dus in elk geval je bloed voortaan het DNA van je donor. BLijft een deel van het eigen beenmerg intact, dan komen beide DNA-profielen in je lichaam terecht.

Accepteer EN doneer dus nooit beenmerg van / aan een potentiele crimineel - dat kan je duur komen te staan ;-)

Toegevoegd na 24 seconden:
Ah, discutabel linkje gevonden, dat echter wel verwijst naar mijn onvindbare bron.