Kan je immuun worden voor griep zonder er ziek van te worden? zie uitleg

Ik heb nog maar 1 keer griep gehad, 8 jaar geleden. Toch kom ik zoals iedereen wel in aanraking met mensen die er ziek van zijn (geweest).
En dan nog aangenomen dat iedere griep door een iets ander virus wordt veroorzaakt.
Is je weerstand dan zo goed, of ben je immuun geworden zonder ziek te zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Wist je dat men immuun kan zijn voor HIV en Aids? In de gebieden waar Aids het eerste voorkwam zijn nu duizenden mensen immuun voor Aids... Dus het kan... Als je net niet of net wel besmet bent (voor een inenting is dat namelijk de werking) dan bouw je afweerstoffen op en je wordt er niet meer ziek van...

Dus het kan, maar of dat nu ook voor jou zo is, dat weet ik dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met HIV zou ik het risico niet durven nemen hoor... ;-)
maar voor griep ben ik niet bang.
Je hebt gelijk dat je met zo'n vaccin een beetje wordt ziekgemaakt. En dat de meeste er niks van merken. Zo werkt het dan zeker ook in het contact met zieken.
Mooie uitleg. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer... +1 als ik kon natuurlijk... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10 voor beste antwoord dan maar (ze gaan wél op de grote hoop...) :)

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk heb je een prima weerstand.

Ik heb ook dit hele millennium nog geen last gehad van griep. Wel af en toe een verkoudheidje, maar geen griep. Zelfs nooit ziek thuis hoeven blijven.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het kan heel goed dat je wel een virus bij je draagt maar er niet ziek van wordt.
Of je dan helemaal immuum voor bent weet ik niet, want elke griep heeft inderdaad een andere samenstelling maar waarschijnlijk heb je wel genoeg antistoffen in je lichaam hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb voor zover ik me kan herinneren nog nooit "echte"griep gehad gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben chronisch ziek maar heb al 35 jaar geen griep gehad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niet herinneren in de 36 jaar voorafgaand aan deze zomer ooit griep te hebben gehad. Deze zomer heb ik zo'n anderhalve dag gehad, waarin alle denkbare symptomen van griep voorbij zijn gekomen. Maar als dit geen Mexicaanse griep is geweest dan staat de teller nog steeds op nul keer...

Enige tijd geleden las ik een artikel over het feit dat men onderzoek gedaan heeft naar mensen die begraven lagen in graven uit de middel-eeuwen. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat ongeveer de helft een bepaald gen had, waardoor virussen niets tot nauwelijks iets tegen de weerstand kunnen uitrichten. Het vermoede bestaat sinds dit onderzoek dan ook dat een gruwelijk dodelijk virus, maar op de helft van de mensheid grip kan krijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen deskundige. Daarom kan ik alleen uit eigen ervaring schrijven. Ik denk dat sommige mensen inderdaad immuun kunnen zijn of worden. Voor anderen geldt dat kennelijk niet.
In mijn jeugd had ik heel vaak griep en last van verkoudheid en andere ziektes. Zo'n beetje tot aan mijn 26, 27e jaar.
Door mijn beroep kwam ik en kom ik veel bij allerlei mensen en gezinnen thuis en ik denk dat ik daardoor antistoffen heb ontwikked.
Ik laat me ook niet inenten tegen griep (ik twijfel nog wel over de Mexicaanse).
Heb het 5 jaar geleden wel gedaan en ben daarna zo'n 10 dagen zwaar aan het hoesten geweest. Misscien toeval, maar toch?
Mijn vrouw laat zich wel jaarlijks ineten en het opvallende is, dat zij wel bijna elk jaar grieperig en vaak verkouden is. Niet in ernstige mate, waardoor ze niet in bed hoeft uit te zieken, maar dan wel thuis blijft. Misschien dat ze zonder prik wel zware griep zou kunne krijgen, maar dat weten we natuurlijk niet.
Het probeem is, dat je niet zelf kunt bepalen of je wel of niet vatbaar bent voor een griepvirus.
Misschien dat ik volgende week toch op bed kom te liggen. Ook ik kan het niet bepalen.