Is wekelijks 2,5 uur wandelen teveel voor een volwassene?

Ik ben een vrouw van 34. Ik ben grof gebouwd, niet dik, maar gewoon grote vrouw. Ik wandel elke zondag met een vriendin hetzelfde rondje, 12 km, hondjes mee, we raken niet uitgepraat. De ene keer lopen we ‘m linksom, andere keer rechtsom. Nu is ze verhuisd, en lopen we hetzelfde rondje, alleen starten we nu dus op een andere plek. Sindsdien heb ik er moeite mee het rondje vol te houden. Voorheen deden we er 2 uur en een klein kwartier over, nu 2,5 uur ruim. Ik denk/hoop dat het psychisch is. Ik denk steeds “gelukkig, we zijn er bijna” maar dan moeten we dus nog een stuk, omdat we natuurlijk op een andere plek gestart zijn. Ik heb grote (lompe) wandelschoenen aan, op het end krijg ik amper nog me benen vooruit, het gesprek valt stil, en ik word een beetje kribbig. Soms krijg ik honger, ik wil vooraf niet teveel opeten, dan lijkt het me nog zwaarder. De rest van de dag heb ik amper nog energie voor iets anders. Mijn man zegt dat 2,5 uur wandelen ook niet normaal is, dat dat met evenementen wordt gedaan. Waarom ging het dan hiervoor jarenlang gewoon goed? Het zal toch niet de leeftijd zijn? Andere vriendinnen zeggen ook “jeetje wat een afstand!” Op een doordeweekse dag van ons kind naar school brengen, werken, boodschappen doen, koken, en het huishouden doen, gaat het prima. Maar ook als ik gesport heb ben ik erna erg lui, heb ik het koud, voel ik mij vermoeid. Ik heb sowieso wel dat ik mij op een rustige dag luier voel dan op een drukke dag, maar dat heeft iedereen toch wel?

tinus1969
3 jaar geleden
Ga naar de huisarts en laat je schildklier controleren. Dit zijn typisch trage-schildklierklachten.
Ritsuka
3 jaar geleden
Je zegt dat je soms honger krijgt, maar niet wil eten. Waarom niet?
Als de benzine van je auto bijna op is, ga je toch ook tanken?
Chelsea1611
3 jaar geleden
Ik bedoelde dat ik geen grote maaltijd wil eten vòòr het wandelen, omdat me dat ook niet handig lijkt vòòr een inspanning. Maar zodra ik onderweg trek krijg beginnen de klachten. Misschien toch een broodje meenemen ofzo. Maar krijg ik daar dan zware benen van?
MarBet
3 jaar geleden
Als het van de ene op de andere dag anders is geworden en je het ineens niet meer kunt volhouden, zou ik wel even naar de huisarts gaan en bloed laten testen. 12 kilometer is best een afstand en als je dat nooit doet is het logisch dat je moe bent als je thuiskomt. Maar juist omdat js het eerder zonder problemen volhield is het raar dat dat nu ineens zo moeilijk gaat.

Antwoorden (1)

Twee en een half uur per dag kan een gezonde vrouw rustig aan. Met mijn hond heb ik die afstanden iedere dag gelopen vanaf mijn 50e tot mijn 75e jaar. Een snelheid van 4 km per uur is een goed tempo. Over 12 km loop je dan 3 uur. Het helpt als je iedere dag een andere route neemt. Ik woon in een bosgebied, dus dat is afwisselend.. Iedere dag hetzelfde rondje, zelfs als je het omgekeerd doet, komt op den duur je neus uit. Dat is niet meer spannend en dus vermoeiend. Het kan zijn dat eenmaal per week te weinig training is. Maak er minimaal 2x van. Lopen is gezond, zelfs met slecht weer, als je je er op kleedt.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+plus, voor iedereen verschillend maar 12km was tot voor kort voor mij een kippeneindje. Met Paridon 6daagse wandeling 20 tot 25 km per dag.
In de bergen 5 tot zes uur klimmen en dalen.
Vierdaagse 40km in 7uur op mijn handen.
2.5 uur wandelen moet een gezond persoon makkelijk aankunnen.
Goed advies probeer eens een andere route.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik lees ook: wij raken niet uitgepraat.
Alsmaar kletsen kost energie, probeer eens niet te praten tijdens het lopen, maar heerlijk wegdromen.
Chelsea1611
3 jaar geleden
We hadden juist een route bedacht die voor ons idee alles had wat we wilden op een wandeling. Scheelt ook weer bij iedere “kruising” twijfelen welke route we nemen. We dachten juist dat dat meer rust gaf, routine. Maar we kunnen het eens proberen. Ik wandel wel meer met de hond uiteraard, doordeweeks, ook fietsen, maar niet elke dag zo lang. Ik tennis ook, maar daar word ik niet zo vermoeid van. Dat is meer pieken en dan weer stilstaan.