Valt wandelen ook onder bewegen en is gelijk aan sporten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14K
Ivana
11 jaar geleden
Als je van wandelen lopen maakt, valt het wel onder sporten.
Je hart moet dan extra bijzetten. Wandelen valt bij mij onder slenteren, daar hoef je weinig moeite voor te doen.
Het hangt ook af van je leeftijd, maar een tandje hoger levert wel meer op!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ivana: slenteren vergt juist meer energie dan wanneer je op je normale tempo loopt. Iedereen heeft een eigen tempo waar hij/zij het minste energie verbruikt. Als je langzamer loopt betekend dat je juist meer energie verbruikt dan wanneer je op je eigen tempo loopt, omdat je juist af gaat remmen.
Vandaar dat een paar uur slenteren door de stad (shoppen) ineens zo vermoeiend is...
Ik zeg niet dat slenteren meer oplevert dan juist wat harder lopen dan je eigen tempo, maar dat langzamer lopen dan je eigen tempo minder vermoeiend is, is niet waar.
Ritsuka
11 jaar geleden
Elke dag halfuurtje wandelen is heel god voor de gezondheid. Dit kun je eventueel later uitbouwen of aanpassen, om het wat intensiever te maken (als het ritme er eenmaal in zit)

Antwoorden (6)

Valt het onder bewegen: jazeker, wandelen is prima voor je dagelijkse lichaamsbeweging.

is het gelijk aan sporten: niet echt. Je kunt wel steeds verder wandelen zonder moe te worden maar je krijgt geen top conditie. Ook zul je er niet gespierder door worden (je benen misschien een beetje)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wandelen is ook een sport. Ook hiermee verbrand je calorieen.

Er is al veel literatuur verschenen over de juiste trainingsmethode en de duur van de training als u af wilt vallen. Elders op deze site kunt u lezen dat u optimaal vet verbrandt wanneer u beweegt op 55 tot 65% van uw maximale hartslag. Dit bereikt u bijvoorbeeld al door een flink stuk te gaan wandelen.
Maar hoe lang moet u nu wandelen om maximaal effect te hebben van uw inspanningen en dus zoveel mogelijk af te vallen? Om antwoord te geven op deze vraag moeten we kijken naar de manier waarop ons lichaam energie omzet in beweging. Bij een licht verhoogde hartslag begint het lichaam stelselmatig energie te verbruiken. Het lichaam zal hier altijd in eerste instantie energie putten uit de permanente voorraad glucose in uw spieren en lever.
Glucose is omgezette suiker. U heeft er constant een voorraadje van in al uw spieren en in uw lever. Als u gaat wandelen, spreekt uw lichaam dus allereerst uw glucosereserves aan totdat deze grotendeels verbruikt zijn. Dit duurt bij de meeste mensen zo'n 15 tot 20 minuten. Pas daarna schakelt uw lichaam over op vetverbranding om aan energie te komen. Vanaf dat moment worden uw vetreserves aangesproken.

Als een gevolg hiervan is uw vetverbranding dus optimaal als u gedurende langere tijd op een nivau van 55-65% gaat trainen. Drie kwartier wandelen is voor vetverbranding dus efficiënter dan viermaal daags een kwartier. U verbrandt met 4 sessies van een kwartier wel meer calorieën, maar die worden grotendeels uw uw voorraad glucose gehaald en niet uit uw vetreserves. Die glucosevoorraad wordt door uw lichaam na een inspanning bliksemsnel weer op peil gebracht na de inname van koolhydraten en/of suiker.

Wie drie kwartier doorloopt, verbrandt een half uur vet. Wie viermaal een kwartier loopt verbruikt wel meer calorieën maar verbrandt nagenoeg geen vet. De praktijk leert dat u op lange termijn beter af bent wanneer u vet verbrandt dan wanneer u snel gewicht wilt verliezen (en dus calorieën verbranden belangrijker vindt dan vetverbranden).

Als u veel vet wilt verbranden en géén spiermassa verliezen, dan kunt u het beste zorgen voor extra eiwitten in uw voeding. Dat gaat het gemakkelijkst met proteïne of eiwit shakes.

Eiwit shakes zijn online te koop, o.a. bij Vitamins Direct. Als u HIER klikt, leest u direct hoe u in aanmerking komt voor een cadeaubon van 10 euro bij uw eerste order.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wandelen is zeker een goede vorm van beweging, het is zelfs zo dat snelwandelen een van de meest "spierintensieve" sporten is. Om af te vallen of aan je beweging te komen per dag kan je gerust een half uurtje per dag wandelen, als je dat vaker doet kan je binnen dat half uur een steeds groter rondje lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek je een gemakkelijke manier om het hele lichaam te trainen, je hartslag te versnellen - en veel calorieën te verbruiken? Trek dan je wandelschoenen aan en stap naar buiten. Je kunt het beste rustig aan beginnen. Dat verandert al snel als uw uithoudingsvermogen groter wordt en je er meer plezier in krijgt.
Er zijn georganiseerde wandel tochten van 5 km en meer, tot 100 km in een dag. En dit laatste lopen toch ook mensen mee van rond de 70 jaar.

Waarom wandelen
Op zich lijkt wandelen een simpele bezigheid: de ene voet voor de andere zetten, en dat de hele tijd lang. Waarom mensen wandelen, is minder eenvoudig te beantwoorden, of het moet zijn dat het een natuurlijke bezigheid is.
Zelfs een weg van duizend mijl begint met één enkele stap. Onderschat nooit de kracht van een goede wandeling.

Wandelen is natuurlijk
Wandelen is de meest natuurlijke bewegingsvorm die de mens eigen is.
Om te wandelen zijn geen speciale vaardigheden en faciliteiten nodig.
Goed passende loopschoenen en gemakkelijk zittende kleding zijn de enige vereisten.
Regelmatig wandelen vertraagt het brozer worden van botten op latere leeftijd.
Het draagt bij aan het voorkomen van ouderdomsdiabetes, hart-en vaatziekten en het bevordert de coördinatie waardoor de kans op valongelukken afneemt.
Het sociale contact tijdens de wandeltochten geeft de wandelsport bovendien een extra dimensie
Wandelen is een gezonde manier van bewegen, geschikt voor iedereen.

Wandelen is dus zeker bewegen en is ook een sportvorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Regelmatig rustig bewegen, zoals slenteren, wandelen of fietsen, is beter voor de gezondheid dan een uur intensief sporten. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Maastricht. Wie regelmatig rustig beweegt, loopt minder kans op diabetes of hart- en vaatziekten dan intensieve sporters, zo zeggen de onderzoekers.
Onderzoeker Hans Savelberg stelde drie bewegingsprogramma's op voor gezonde studenten. In het eerste programma moesten zij 14 uur per dag zitten, 2 uur lopen en 8 uur slapen. In het tweede werd 1 uur zittijd verruild voor intensieve beweging, in het derde werd 6 uur zitten ingewisseld voor 4 uur stappen en 2 uur staan.
Het laatstgenoemde slenterprogramma leidde tot een aanzienlijke verbetering van de bloedwaarden ten opzichte van de andere programma's. Voorwaarde is wel dat het calorieverbruik bij de twee uitersten ongeveer gelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wandelen is wel degelijk een sport en wordt vaak onderschat. Sterker nog, de hoeveelheid calorieën die je bij wandelen gebruikt over een afstand van bijvoorbeeld 5 kilometer scheelt niet veel met hardlopen op diezelfde 5 kilometer. Hardlopen lijkt intensiever, en is dat ook, want je legt die 5 km hardlopend natuurlijk sneller af dan wanneer je wandelt. Er zijn leuke vaak gratis apps verkrijgbaar voor op je smartphone waarop je de afgelegde route precies ziet , het aantal gelopen kilometers en de verbrande calorieen. Sports Tracker is daar 1 van. Kortom als je dagelijks een wandeling maakt van ca drie kwartier en een beetje stevig doorloopt, zo tussen de 5 en de 5,5 kilometer per uur dan doe je al genoeg aan sport om fit te blijven.