Wanneer kan ik de zwangerschapstest doen en is abortus pijnlijk?

Ik heb in december een wortelkanaalbehandeling gehad en kreeg ook antibiotica. De apotheek zei dat ik 2 weken een condoom moest gebruiken, omdat de pil niet meer veilig zou zijn. Dat heb ik gedaan. Ik heb nu het idee dat ik zwanger ben. Ik heb in december doorgeslikt, dus ik weet niet of ik ongesteld zou worden. Ik ben pas over 2 weken ongesteld volgens mijn pil tenminste. Als ik zwanger zou zijn, dan is het hoogst waarschijnlijk al bijna 2 maanden. Ik wil morgen een test halen, maar moet ik dan nog wachten tot ik wéér ongesteld word of kan ik het gewoon gelijk doen? Ik wil het zo snel mogelijk, want ik wil het kindje eigenlijk helemaal niet. :( Ik heb alles ook zo veilig mogelijk gedaan toen het moest, maar had gelezen dat het soms nog 'doorwerkt' waardoor de pil nog steeds onveilig is.
Ik wil het graag weg laten halen, maar het moet wel snel allemaal :(

En hoe zit het met de pijn van een abortus? (Zijn er mensen met ervaring, heb wel al gelezen op internet, maar daar word ik niet veel duidelijker van. Heb liever iemand die het persoonlijk meegemaakt heeft)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Doe morgen die test , want een grote kans dat je dan gerustgesteld wordt.
Bij een zwangerschap hoort eigenlijk geen buikkramp.
Stel dat je zwanger bent, kunnen er wel buikkrampen zijn als je een miskraam krijgt.
Een abortus hoeft niet pijnlijk te zijn , maar stel dat je wel wat pijn hebt... dan voelt dat meer als een zware ongesteldheid en hopenlijk voel je je dan opgelucht dat het voorbij is.
Maak je je nou maar niet ongerust voor je meer weet he ,sterkte !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De test kun je voor zover ik weet altijd doen, maakt niet uit wanneer je ongesteld moet worden.

En als je wel zwanger bent...
Ik denk dat je een keuze voor wel of geen abortus het beste kunt beoordelen op je eigen situatie. Niet iedereen vind dat je ´een leven afbreekt´ al hangt dat natuurlijk ook weer af van hoe oud de foetus is. Ikzelf zou meteen abortus plegen, weet altijd al dat ik geen kinderen wil. Dat vinden veel mensen raar, het hoort niet...

Dus denk goed na voor jezelf, wat wil jij eigenlijk wel of niet. Je hebt er volgens mij niets aan om een kind te hebben waar je niet klaar voor bent of die je niet wil.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening...

Met een abortus heb ik zelf geen ervaring, twee vriendinnen van me wel. Volgens hen is het pijnlijk, maar meer zoals je hebt als je heel erg ongesteld bent en krampen hebt. Na een week of 2 voelden ze er helemaal niets meer van, lichamelijk dan. Of je een abortus geestelijk aan kan is denk ik heel persoonlijk en hangt ook weer af van je persoonlijke beweegredenen.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelijk testen dan maar. Als je via je huisarts verwezen wordt naar een goeie abortuskliniek hoef je helemaal geen pijn te voelen. Na de abortus heb je krampen die je kan vergelijken met menstruatiekrampen. Mijn ervaring is geen pijn. Sterkte meis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de test onmiddellijk, doen, want dat is mogelijk VANAF de eerste dag dat je ongesteld had moeten worden (gemiddeld 2 weken na de bevruchting), maar daarna hoef je niet op een volgende menstruatie te wachten.

Als je zwanger bent, is de vrucht nu een week of vier tot zes oud. (Ik weet je laatste menstruatiedatum niet). Dat is helaas te oud voor een overtijdbehandeling / zuigcurretage (tot maximaal 17 dagen overtijd) die vrij pijnloos is en te vergelijken met het inbrengen / uitnemen van een spiraaltje. De baarmoederhals hoeft daarvoor niet te worden opgerekt. Tot drie weken overtijd kun je een abortuspil gebruiken ; dat is een soort mega-morning-after-pil, die je baarmoeder de (zeer jonge) vrucht doet afstoten. Pijn niveau flinke menstruatiepijn.

Maar voor een abortus is het nog aan de vroege kant, en hoe vroeger, hoe minder pijnlijk. Afhankelijk van de grootte van de vrucht kan dat nog middels een zuigcurretage, (tot 16 weken ongeveer). Hiervoor moet de baarmoedermond wel iets opgerekt worden, wat vrij pijnlijk kan zijn, maar snel weer hersteld.

In een latere fase moet er kunstmatig een ' bevalling' in gang worden gezet, danwel een miskraam opgewekt, en dat gaat gepaard met weeën en is qua pijn eigenlijk bijna te vergelijken met een normale bevalling, en zeker niet gegarandeerd minder pijnlijk omdat het kind kleiner is.

Hoe eerder je naar de dokter gaat, hoe sneller je een eventuele abortus kunt laten uitvoeren, en hoe minder gevaarlijk en pijnlijk het is. En je hebt helemaal gelijk : het moet wel snel allemaal. Maar neem wel genoeg bedenktijd om het zeker te weten. Je kunt het NIET terugdraaien.

Ik heb ze natuurlijk niet allemaal gehad, alleen de vroege zuigcurretage (en meerdere spiraaltjes, die soms helemaal geen, soms heel veel pijn deden), en nog nooit een echte bevalling (alleen twee keizersneden), maar als 'ervaringsdeskundige' van alles op het gebied van seksualiteit, zwangerschap en vroeggeboorte wel op de hoogte van de ervaringen van vele andere vrouwen / meisjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, heel uitgebreid antwoord