Hoe kan het dat ik in mijn slaap toch alles kan horen?

Soms dan lig ik te slapen en dan hoor ik iets en dan ga ik weer verder slapen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Het gehoor is het enige zintuig dat altijd, en dus ook tijdens de slaap, alert is. Het is een oerinstinct dat er voor zorgt dat je bij naderend gevaar, of een alarm-signaal wakker wordt.

Je hebt (onbewust) waarschijnlijk wat gehoord, bent even alert om de omgang van het gevaar in te schatten en wanneer het meevalt val je weer rustig in slaap. Dit gebeurt rondom het randje van het bewustzijn. Soms zul je het je achteraf nog kunnen herinneren, vaak niet meer.

Het is in elk geval een heel normaal verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt nog uit de oertijd. Toen moest de mens altijd bedacht zijn op gevaar, zodat hij snel weg kon rennen. Je gehoor slaapt dus eigenlijk nooit. Het is wel zo, dat je je afsluit voor normale geluiden in huis. Je hoort als je slaapt niet elke deur die dichtgaat en elke voetstap op de trap en elke auto die voorbij rijdt. Maar, als je iets onverwacht hoort, een ongewoon geluid, dan reageert je lichaam daarop door wakker te worden. Als je bewustzijn dan in de gaten heeft dat er geen alarm nodig is, dan kan je gewoon weer verder slapen.