kun je ongemerkt naar de huisarts? (zie uitleg)

kun je ongemerkt naar de huisarts en dan bedoel ik zonder dat je ouders erachter komen?

en hoe doe je dit??? het lijkt me niet zo dat je even binnen kunt wandelen!

HELP! het is echt dringend

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moet je een afspraak maken en dan krijgen je ouders toch een fractuur? Ik weet het ook niet. Hoezo eigenlijk? Je kunt misschien ook naar de schooldoktor hè.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fractuur? Die krijgen ze alleen als ze lelijk vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohn we hebben geen schooldokter dacht ik
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat is er zo ernstig dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga gewoon naar je huisarts! of een dokter die je ouders niet kent, als het je niet lekker zit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schooldokter geeft juist van alles wat hij onderzoekt brieven met informatie aan de ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij hebben bijna alle grotere scholen wel een schoolarts. Anders kun je misschien op fora's de vraag (anoniem) stellen? Ik heb er geen ervaring, want ik ben ook pas 15. Ik durfde een keertje ook niet naar de huisarts, dus ben ik toen naar de schoolarts gegaan. Die heeft me geholpen en nu is mijn 'probleem' opgelost. Zij hebben meestal ook een geheimhoudingsplicht. Maar wat voor soort probleem is het? Ik vind dat je er wel met je ouders over moet kunnen hebben. Ik heb dat niet gedaan, maar het was ook niet ernstig. Als het ernstig is dan moeten je ouders het ook wel weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook opleidingsniveau van de personen in kwestie (ofwel het opleidingsniveau van henzelf, ofwel het opleidingsniveau van mensen in hun sociale kring) is een maatstaf. Hoe lager het niveau, hoe meer dit soort taal gebezigd wordt. Op het categoriale gymnasium in het oosten des lands, waar ik mijn opleiding genoten heb, komt dit soort taalgebruik niet voor. En nee, ik vind het geen pre om dit soort taalgebruik te herkennen. Als mensen zich geroepen voelen om met mij te communiceren kunnen zij zich wenden tot beschaafd Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohn, een arts heeft altijd geheimhoudingsplicht, niet alleen de huisarts, maar ook de schoolarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was een grap mafkees :P. Ik doe trouwens ook gymnasium, maar jij draait toch een beetje door. En ik zie dat je in Groningen woont, volgens mij lag dat toch echt in het noorden. En ik hoop niet dat je zo normaal tegen mensen praat en iedereen verbeterd op zijn taalgebruik, want je klinkt echt bekakt. En iedereen is gelijk, dus jij bent niet belangrijker dan een vuilnisman :P. En het was maar een grap die reactie :P, misschien ben je teveel bezig geweest met je huiswerk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Burtie , dat was omdat iltshi dacht dat een schoolarts alle infromatie aan de ouders gaf, maar daardoor begon ik juist te twijfelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o... Sorry!
Ik heb altijd meegemaakt dat alle informatie die de schoolarts kreeg door onderzoek, ook aan de ouders werd gegeven.
Maar het is inderdaad logisch dat ook hij een geheimhoudingsplicht heeft. Hij is immers ook een arts.
En natuurlijk al helemaal bij dit soort onderwerpen.
Tja...
Geleerd dat ik beter moet nadenken en een veronderstelling aan allerlei kritische vragen moet onderwerpen voordat ik het uit...
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik studeer momenteel in Groningen, maar kom oorspronkelijk uit het oosten des lands en heb daar, zoals gezegd, op de middelbare school gezeten.
Nee, ik verbeter niet iedereen op zijn of haar taalgebruik. Mijn reactie op jouw reactie was ook eerder grappig dan verbeterend bedoeld. Blijkbaar werd dit door jou niet als grap begrepen, en ik begreep niet dat jouw reactie als grap was bedoeld, dus zitten we qua humor klaarblijkelijk op een andere frequentie.
Voor zover mij bekend heb ik nergens in een reactie te kennen gegeven dat ik mij meer of minder zou voelen dan een vuilnisman. Daar is ook geen sprake van. We hebben in onze maatschappij mensen op elk niveau nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben inderdaad niet dezelfde humor niet. Maar je zei echter wel: 'Hoe lager het niveau, hoe meer dit soort taal gebezigd wordt.' Nou vuilnismannen hebben algemeen een laag niveau. Dus volgens jou maken zij gebruik van de niet algemeen aanvaarde Nederlandse taal. De taal die je spreekt wilt niets zeggen over je opleidingsniveau. Je kan net nieuw zijn in Nederland en de verkeerde woorden aanleren, waardoor je deze woorden in dergelijke situatie's nuttigt. Is hun niveau dan laag? Of als een CEO van een intercontinentaal bedrijf zich hier vestigt en dan Nederlands probeert te praten? Of als iemand voor de lol expres in straattaal een reactie plaatst, waardoor de ander er niets van snapt die Gymnasium heeft gedaan? Nee Nederlands is geen maatstaf voor je niveau. Engels integendeel wel, omdat Engels overal wordt geleerd. Maar dan nog kan een Engelse vuilnisman beter Engels dan jij. Dus taal is geen maatstaf voor je niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn reactie is inmiddels behoorlijk uit zijn verband gerukt, omdat een aantal tussenliggende reacties verwijderd is.
Het ging specifiek over middelbare scholieren, in de leeftijd 12-18 dus. Over deze groep jongeren durf ik te beweren dat over het algemeen meer straattaal wordt gesproken als het niveau lager is. Als ik van huis naar mijn school fietste kwam ik langs een VMBO-school, waar in mijn beleving een compleet andere taal werd gesproken. Bij mij op school werd er netjes u gezegd tegen leraren en werd taal gesproken die voor een leraar van boven de 50 ook begrijpelijk is: gewoon, fatsoenlijk Nederlands dus. Op de VMBO-school was het kankersker dit, challa mattie dat; woorden of woordgroepen die ik al fietsend opving van een op het oog beschaafde conversatie.
Dus ja, het middelbare-school-niveau is van invloed op de hoeveelheid straattaal die gesproken wordt onder jongeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dan wel :P. Ik ben het eigenlijk wel met je eens hoor, maar scheer niet alle mensen over één kam. Maar de meeste jongeren vinden het 'stoer' om straattaal te spreken (voor zover dat kan). Maar straattaal gebruik ik meer voor de lol. Bij mij in de klas wordt de leraar meestal met je aangesproken. Dan denk ik ook af en toe: toon wat respect. Maar iedereen is anders opgevoed. Het is onmogelijk om iedereen te dwingen om u te zeggen. Ik vindt het inderdaad ook irritant als mensen met mij proberen te communiceren in straattaal. Maar zoals ik al zei gebruik ik het voor de grap. Deze discussie begon met een misverstand. Mijn excuses dat ik je reactie verkeerd opvatte. Maar die straattaal reactie was niet beledigend bedoeld ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou wel fijn zijn als je je grap duidelijk maakt xD. Verbeter reactie's zijn over het algemeen irriterend. Maar je bedoelde het als grap. Maak dit de volgende keer dan kenbaar. Het is ook dat je de achtergrond van iemand niet kent op internet. En het zou irriterend zijn dat als je met Gymnasium door iemand wordt verbeterd op vmbo-b niveau, die in elke twee zinnen een fout maakt.

Antwoorden (10)

Je kan per telefoon een afspraak maken, vermeld dan ook even dat je niet wilt dat je ouders het weten, zodat ze niet evt. terugbellen naar de vaste telefoon. De huisarts heeft een geheimhoudingsplicht, dus mag sowiso niet berichten aan je ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe oud de vraagsteller is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet dat dit alleen geldt als je oud genoeg bent. Tot je 18e jaar mag de huisarts de ouders op de hoogte brengen. De huisarts is het zelfs verplicht wanneer ouder/voogd hierom vraagt.
Ik weet niet hoe de verzekering is geregeld, maar meestal zijn kinderen bij hun ouders verzekerd. Dit houdt in dat de rekening vanzelf op de deurmat valt (eigen risico).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is tot je 16 e jaar en een rekening van je huisarts krijg je niet,ook niet via je zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan vreemd want een bezoek aan je huisarts zit in het basispakket en hierover hoeft geen eigen risico over betaald te worden. Ik heb zelf nog nooit een rekening ontvangen als ik naar de huisarts geweest ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bepaalde medicijnen krijgt die niet in het verzekeringspakket zitten, valt die rekening echt op de deurmat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wel voor alle medicijnen,maar daar heeft vraagsteller het niet over.
Als het goed is heeft je huisarts gewoon geheimhoudingsplicht en zouden je ouders hier dus niet achter kunnen komen. Ik zou inderdaad wel van tevoren checken of je ouders geen factuur oid krijgen. Bel anders eerst naar de huisarts om dat na te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot 16 jaar beslist de huisarts in samenspraak met jou of hij jouw ouders vertelt over je bezoekje aan de huisarts. Vanaf 16 jaar heeft je huisarts volledige geheimhoudingsplicht. Je kunt zelf de huisartsassistente bellen voor een afspraak. Als je duidelijk vermeld dat je niet wilt dat je ouders erachter komen, zal hier rekening mee gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het enige juiste antwoord.
Absoluut! Als je naar een huisarts moet, zonder dat je ouders er achter komen, kan dat.
Je mag altijd binnen wandelen als dat nodig is. Je mag een beroep doen op het beroepsgeheim van de arts.

Gaan dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste huisartsen hebben een open spreekuur 's ochtends.
Dan zal je wel erg vroeg de deur uit moeten om daar voor school te zijn. Als je er wat later bent, krijg je het probleem van rijen. Degene die het eerst in de wachtkamer is, wordt het eerst behandelt. Ik heb vaak een uur voor niets zitten wachten. Dus als je vroeg komt, dan kan je je probleem aan hem voorleggen.
En huisartsen hebben zwijgplicht. Dus hij mag dit niet met jouw ouders bespreken. En al helemaal niet als jij dit expliciet vraagt. Behalve als hij denkt dat er een gevaar is voor gezondheid en hij dit absoluut met ze moet bespreken. Maar voor dingen als zwangerschap (voorbeeld) is er 'geen gevaar' en mag hij dit niet bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was iets van vroeger, ik ken geen enkele huisarts die dat nog doet. Het is ook niet fijn voor een huisarts want de ene dag komen er 3x zoveel mensen dan de andere dag. Hier in mijn woonplaats gaat echt alles per afspraak maar dat maakt hier niet uit. Goldenland kan gewoon bellen voor een afspraak buiten schooltijden als het nog even kan wachten. Als er spoed bij is zal hij een briefje moeten kunnen vragen bij de huisarts ivm schoolverzuim. Wel duidelijk bij het maken van de afspraak zeggen dat het geheim moet blijven en vraag informatie over rekeningen (die krijg je niet onder de 18) of over toch declaraties die eventueel zichtbaar zijn (ik weet niet waar ' Vragertje' het precies over heeft maar check dit gewoon). Dan zit je nog met het probleem van andere mensen in de wachtkamer, dat kan toevallig net de buurvrouw zijn of een vriendin van je moeder. Dat wordt lastig. Om dat te omzeilen: overleg even met de assistente van de huisarts of er andere mogelijkheden zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Pelle: over dat het van vroeger is, dit is misschien bij jouw huisarts afgeschaft, maar bij alle huisartsen waar ik ben geweest (we hebben nogal vaak gewisseld: 4 in totaal nu, en zo oud ben ik ook niet) hadden allemaal open spreekuren. Voor noodgevalletjes waar je echt geen tijd voor hebt om een afspraak af te wachten (al kunnen ze je voor een echt noodgeval er altijd wel tussen wurmen). Ik kom erg vaak (te, naar mijn idee) in het open spreekuur.
En dat er andere mensen in de wachtkamer kunnen zitten, die kans acht ik klein, maar mogelijk is het natuurlijk altijd. Dan is het inderdaad handig om een afspraak te maken, al zit je dan altijd nog even in de wachtkamer...
Ja. Zonder jou toestemming mag een dokter of huisarts helemaal niks aan iemand vertellen. Zelfs niet aan je ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je huisarts heeft een beroepsgeheim, en dat geldt OOK voor minderjarigen. Pas wanneer er besloten moet worden over eventuele behandelingen, geldt dat je vanaf 16 hier volledig zelf over mag beslissen, maar ook dan mag je vanaf je 12e meebeslissen over wat er gaat gebeuren.

Een huisarts mag alleen informatie delen over jou als jij daar toestemming voor geeft. JUIST bij minderjarigen is het beroepsgeheim een belangrijk punt, omdat minderjarigen vaak afhankelijk zijn van hun ouders. Een 15-jarige bijvoorbeeld die thuis mishandeld wordt, moet dit altijd aan zijn huisarts kunnen vertellen zonder dat hij bang hoeft te zijn dat zijn ouders hier achter komen. Pas wanneer het heel duidelijk in jouw belang is en er acute zaken zijn waar je ouders over MOETEN weten, mag de huisarts afwijken van zijn beroepsgeheim. Bijvoorbeeld als jouw leven in gevaar is, of als je een ernstige besmettelijke ziekte zou hebben.

Hoe je bij je huisarts langsgaat? Je zult in de meeste gevallen een afspraak moeten maken. Sommige huisartsen hebben ook een inloopspreekuur, kijk anders eens op de website, of bel de assistente om te vragen wanneer je langs kunt komen. Vertel er wel even bij dat je niet wilt dat je ouders dit weten, want een huisarts heeft soms de gewoonte om bij een spreekuurbezoek vragen te stellen over een ander gezinslid, omdat hij/zij er vanuit gaat dat jullie thuis die dingen delen. Als je dat wilt voorkomen, moet je het er even heel duidelijk bij zeggen.

Nog even wat ongevraagd advies: ik weet niet hoe oud je bent, waar je voor naar je huisarts wilt en waarom je niet wilt dat je ouders dat weten. Maar als je jong bent en je hebt een gezondheidsprobleem, dan is het goed als een volwassene je daarin kan steunen. Veel kinderen sluiten hun ouders onterecht buiten als ze klachten hebben, omdat ze bang zijn dat hun ouders boos zullen worden of raar zullen reageren (bijvoorbeeld bij klachten die te maken hebben met seksualiteit, of persoonlijke problemen). Maar ouders houden van hun kinderen, en zullen je als het goed is alleen maar willen steunen. En mocht bij jou de situatie zo zijn dat je jouw probleem écht niet met je ouders KUNT delen, dan hoop ik echt dat je een andere volwassene in je omgeving kunt vinden die jou kan helpen. Of dat nu een familielid is, een leraar van school, of de ouders van vrienden: zorg er in elk geval voor dat je niet alleen staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Goldenland, als het echt zo dringend is, dan zou ik zo snel mogelijk, vandaag nog, de assistente bellen voor een afspraak. Je kunt er dan meteen bij zeggen, dat je niet wil dat je ouders er iets van te weten komen. Je huisarts heeft geheimhoudingsplicht, dus hij zal je ouders echt niets vertellen. Bezoek aan de huisarts valt onder de basisverzekering, dus als jij of je ouders die basisverzekering voor ziektekosten hebben, dan krijgen je ouders ook geen rekening van je dokter. Maar, Goldenland, ik weet natuurlijk niet wat er zo dringend is. Mocht je huisarts echt iets dringends vinden, dan kan je er misschien toch beter met je ouders over praten, want anders sta je er helemaal alleen voor. Sterkte :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je huisarts heeft geheimhoudingsplicht, maar als je ouders bij de ingediende nota's bij hun zorgverzekeraar kijken, dan kunnen ze wel zien dat er voor jou gedeclareerd is bij de huisarts. Maar ik weet niet of zij dat bijhouden.
Als ze nooit op die site kijken dan is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. Voor de zekerheid zeggen dat je niet wil dat je ouders erachter komen.
Je kunt een afspraak maken en dit er extra bij zeggen.