hoe kan het dat een hart constant klopt?

Kan iemand mij AUB uitleggen hoe het komt dat een orgaan dat in principe zielloos is alsnog constant blijft kloppen. mijn vraag is niet zozeer waar het voor dient, wat namelijk bloed in je lichaam laat circuleren, maar hoe de kloppen ontstaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat heeft de ziel hier nou mee te maken?

Antwoorden (4)

Het samentrekken en ontspannen van de hartspier wordt aangestuurd door een elektrisch geleidingssysteem, dat als een netwerk over het hart is gespannen. Het geeft gerichte prikkels waarop de hartspier reageert door samen te trekken en te ontspannen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ het hart is een spier..
Het bloed dat door heel je lichaam stroomt, gaat telkens door je linkerkamer en door je rechterkamer. Dat gaat met volle vaart. En als het bloed met grote kracht door de kamers wordt gepompt, zet het in hele korte tijd een beetje uit. Dat is het kloppen van je hart, dat je hoort.

Zo heeft mijn leerkracht het uit gelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
invalkracht geweest!!!
De pompwerking is grotendeels autonoom door een eigen minizenuwstelseltje en een eigen bloedvoorziening, de kransslagader met vertakkingen. Daardoor blijft het hart gewoon kloppen, terwijl je je er totaal niet van bewust bent. Maar, prikkels van buitenaf hebben wel invloed op de hartfrequentie en de kracht van de slagen, bijvoorbeeld bij inspanning.

Overigens lijkt het hart wel degelijk een rol te spelen bij het gevoelsleven, zoals in vroeger eeuwen al gedacht werd maar later terzijde geschoven is. Niet alleen hebben emoties invloed op de hartwerking maar omgekeerd, door de hartwerking te beïnvloeden kun je heel goed stress reduceren.

Als het je interesseert tref je daarover bij onderstaand artikel een indrukwekkende literatuurlijst aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hart is een holle spier. Je hebt willekeurige spieren en onwillekeurige spieren. Willekeurige spieren zijn spieren die je bewust gebruikt, zoals armspieren en beenspieren. Onwillekeurige spieren zijn spieren die je niet met je verstand hoeft aan te sturen, zoals het knipperen van je ogen, het bewegen van je middenrif om te ademen en het kloppen van je hart. Deze spieren werken altijd gewoon door, ook als je slaapt, anders zou je een serieus probleem hebben. Het hart is dus een onwillekeurige spier die werkt zonder wij daar zelf opdracht toe geven.