Kan iemand mij wat vertellen over de pil? Waneer moet ik beginnen met slikken?

Ik gerbuik nu voor het eerst de pil, maar eigenlijk weet ik er niet zoveel over (ik ben al wel naar de huisarts geweest hoor).

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je op de 1e dag van je menstruatie begint met slikken, moet je dan 3 weken lang slikken en dan 1 week niet? Want ik dacht juist dat je in die week dat je niet slikt ongesteld wordt?

Toegevoegd na 26 minuten:
Dus in de 1e week dat ik begin ben ik wel ongesteld? Dan slik ik die pil 3 weken, dan 1 week niet en in die week wordt ik dan ongesteld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies :)

Antwoorden (3)

je begint met slikken op de eerste dag van je menstruatie

Toegevoegd na 1 minuut:
Tips voor een optimaal gebruik van de pil
Start de eerste strip op de dag van de menstruatie, dan is deze meteen betrouwbaar.
Probeer de pil op een vast tijdstip in te nemen (bijvoorbeeld ’s ochtends bij het wakker worden of ’s avonds na het eten of voor het slapen gaan). Zo voorkom je al te grote verschillende in de tijd die tussen twee pillen in zit én kun je het makkelijker onthouden.
Er mag nooit meer dan 36 uur tussen twee pillen zitten, ofwel je mag nooit meer dan 12 uur te laat zijn met het innemen van een pil.
De anticonceptiepil biedt geen bescherming tegen geslachtsziektes; daarvoor zijn condooms nodig.
Als je alle pillen op tijd hebt ingenomen, kan enig tussentijds bloedverlies geen kwaad.
Lees altijd goed de bijsluiter van de pil die je gebruikt. Mogelijk is op jou een bepaalde gezondheidssituatie van toepassing waardoor deze pil niet geschikt is voor jou. Ook staat hierin welke bijwerkingen zich kunnen voordoen. Bij twijfel altijd de huisarts raadplegen.
Je kunt last hebben van bijwerkingen, vooral als je net begint met de pil. Misselijkheid, hoofdpijn, humeurigheid, tussentijds bloedverlies en enige gewichtstoename is allemaal mogelijk. Meestal gaat dit na enkele maanden weg. Zo niet, neem dan contact op met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je begint de pil te nemen op de eerste dag van je menstruatie.

Als je pas met de pil begint, is het eventjes wennen om er elke dag aan te denken. Eens het nemen van de pil in je dagelijkse routine zit, wordt het een gewoonte en neem je je pil zonder nadenken.

Neem je pil elke dag bij een andere dagelijkse activiteit. Bijvoorbeeld voor of na het tandenpoetsen ’s ochtends of ’s avonds, vlak voor je gaat slapen of als je elke dag op hetzelfde uur eet, kan je je pil bij je maaltijd innemen.

Leg je pilstrip in het zicht. Als je strip goed zichtbaar op je nachtkastje ligt, of naast je tandenborstel dan word je er automatisch aan herinnerd. Ben je veel op pad, neem je pilstrip dan steeds mee in je handtas. Met het alarm op je gsm kan je bovendien een herinnering instellen.

Als je op vakantie gaat, zorg dan dat je niet zonder pil valt! Vervoer je pilstrip altijd in je handbagage. Als je bagage verloren gaat, heb je tenminste nog je pil bij je! Je kan ook altijd een reservestrip meenemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Na je toevoeging aan je vraag:

Gedurende drie weken neem je iedere dag een pil. Daarna neem je één week geen pil.

In deze 'stopweek' komt de menstruatie.

Na de stopweek begin je aan een nieuwe strip (21 pillen). De startdag is altijd op dezelfde dag van de week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus in de 1e week dat ik begin ben ik wel ongesteld? Dan slik ik die pil 3 weken, dan 1 week niet en in die week wordt ik dan ongesteld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je begint met de pil op de 1ste dag van je menstruatie. Dan 3 weken elke dag een pil. Dan een week stoppen en tijdens die week word je dan ongesteld.
Nog even een aanvulling, als je begint met de pil. zal je menstruatie hoogst waarschijnlijk minder worden, zo niet helemaal stoppen in die eerste week dat je dus slikt tijdens je menstruatie. Dit is normaal.

Lees eens goed de bijsluiter door, daar staat alles duidelijk in.