Hoe komt het dat ik vrijwel direct moet hoesten/niezen zodra ik iets fris eet zoals kauwgom of pepermuntsnoepjes?

Ik vind het raar. heeft iemand dezelfde probleem of heeft iemand anders hier ook last van.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niezen is een plotselinge, krachtige uitademing om de neus te reinigen van prikkelende stoffen. Als je een pepermuntje of kauwgom eet, iets fris dus. Komt die smaak/geur ook deels in je neus terecht, dit ervaart je neus als een scherpe geur waardoor je moet niezen. Sommige mensen moeten daardoor wel niezen omdat de neus vermoedelijk gevoeliger is. Toegevoegd na 18 minuten: Niet zozeer gevoeliger, maar gevoeliger voor die bepaalde stoffen.

Dat komt - denk ik - door de geur en smaak van pepermunt of eucalyptus die deze snoepjes en kauwgom vaak hebben. Ik kan er ook niet tegen. Heb het niet zo erg als jij, maar bij mij gaan wel meteen mijn ogen er van tranen en mijn neus heel vervelend jeuken. Dat duurt een minuut of twee - zodra die hele scherpe smaak 'eraf' is, gaat het over.

Ik herken me helemaal daarin, Ik heb het zelf ook als ik in de zon kijk. Het klinkt heel raar, maar het is echt waar. De een heeft nergens last van, maar de andere wel, het is een lichte vorm van een allergie Sommige hebben het ook bij chocolade. Toegevoegd na 38 seconden: (zie bron voor kleine uitleg)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100