Helpt even een uurtje slapen tussendoor tegen de moeheid als je heel moe bent?

Als je bijvoorbeeld heel laat gaat slapen, en je moet de volgende dag weer vroeg op, helpt het dan om tussendoor even een uurtje te gaan slapen zodat je niet meer zo moe bent, of heeft dat eigenlijk geen zin?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zekers helpt dat! Even een citaat uit onderstaande bron (die kan je overigens aanklikken voor meer informatie) "Doe een dutje (zodra dat kan) Slaap is toch echt het belangrijkste medicijn tegen vermoeidheid en uitputting. Tijdens je slaap kom je lichamelijk en geestelijk tot rust. En voldoende slaap in de nachtelijke uren is belangrijk, maar als je lichaam daaraan niet genoeg lijkt te hebben, moet je het daarbij niet laten. Ga je met de trein naar of van je werk, of kun je met iemand anders carpoolen, dan zijn dat mooie momenten om even je ogen te sluiten. Heb je op je werk een rustruimte, dan kun je daar twintig tot dertig minuten een dutje doen. Heb je dat niet en wil je niet wegdoezelend achter je bureau worden aangetroffen door je baas of collega’s, dan kun je altijd nog het hoofd in je schoot leggen op de wc. Een dutje van maximaal dertig minuten (niet langer) is net genoeg om de slaap uit je hoofd te krijgen, waarna je veel geconcentreerder en efficienter bent. Blijf je langer onder zeil, dan ben je verder weg dan je was en kan zelfs je nachtrust er weer onder gaan lijden."

Ja dat helpt maar het rare is dat dat in het algemeen bij mannen beter werkt dan vrouwen. Een man is na een uur slaap heel opgefrist en uitgerust maar bij vrouwen schijnt dat anders te werken.

Ja dat helpt zeker. Een slaapje van een half uur werkt het best. Als je langer slaapt kan je juist meer moe worden. Dit heeft te maken met de fases van je slaap. Je eerste fase is het meest effectief.

Ja dat helpt hoor ! Ik heb de laatste tijd nachtjes van hooguit 4 uur. Als ik overdag 5 minuten echt helemaal weg ben geweest, kan ik heel erg uitgerust zijn en kan de hele wereld weer aan :-)

Een zgn powernap helpt zeker! Alleen duurt dat 20 minuten; een uur zou te lang zijn. Dan val je in een te diepe slaap en daar word je rottig uit wakker en dus alleen maar meer moe. 'Drie uur slaap in slechts 20 minuutjes: het klinkt misschien te goed om waar te zijn, maar kan écht - dankzij een powernap! Als je er dus echt even helemaal doorheen zit en bang bent om midden op de dag in slaap te vallen, dan kun je het beste je schema voor de komende twintig minuten even vrijmaken!' Zie link voor de 'stappen' die je moet nemen.

Bij mij helpt dat alleszins. Als ik vooraf al lachend zeg dat ik een 'microwave-slaap' ga doen dan heb ik nadien altijd het gevoel dat ik qualitatief beter geslapen heb. Soms heb ik dan zelfs geen vol uur slaap nodig om me weer fit te voelen. Je kan deze brain-wave-test ook eens uittesten. Volgens mij werkt het voor iedereen die er in gelooft dat het werkt. Succes ermee!

Juist als je met een uurtje tussen de middag slapen in diepe slaap bent en je de wekker weer hoort om eruit te komen kan je juist moeier worden. Je kan beter eerder naar bed 's avonds, de uren voor 24:00 uur lijken dubbel te tellen, met eerder naar bed gaan 's avonds ben je meer uitgerust, daar helpt geen middagdutje voor. Uitzondering zijn baby's natuurlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100