Wat is het verschil tussen 'Ik ben een Autist' en 'Ik heb autisme' ?

Ik had ergens gelezen dat het niet hetzelfde is, alleen stond er niet bij waarom.. en dat vroeg ik me af

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Het is een verschil in de manier van spreken over deze aandoening. Zoals anderen ook al uitleggen: door te zeggen: "ik heb autisme", benadruk je dat je een bepaalde stoornis hebt, naast dat je een aantal andere eigenschappen hebt. "Ik ben autist", betekent dat je je meer identificeert met de stoornis, of met de eigenschappen die horen bij die stoornis.

In de praktijk is het de voorkeur van de persoon waar je mee spreekt, die uitmaakt of iemand het een zegt, of het ander. Sommige mensen met deze aandoening zullen vooral de nadruk willen leggen op het feit dat zij weliswaar deze stoornis hebben, maar dat zij het niet ZIJN. Terwijl anderen hier JUIST de nadruk op willen leggen, en het nogal omslachtig of overdreven politiek correct vinden om te spreken van "een persoon met autisme". Zij zullen liever gewoon zeggen dat iemand autist is.

Het is een beetje vergelijkbaar met de discussie die over bijna elke handicap wel eens gevoerd wordt. Zo mag je volgens sommige mensen niet spreken over "gehandicapten", maar moet je spreken van "mensen met een handicap". Van anderen mag dat ook weer niet, en is het "mensen met een beperking" of zelfs "mensen met mogelijkheden", waarbij het mijns insziens helemáál niet meer duidelijk is waar het nu om gaat. Ik ben zelf gehandicapt (o.a. rolstoelafhankelijk), en ik vind dat veel makkelijker praten dan wanneer ik me moet profileren als "persoon met een handicap". Maar het hangt dus heel erg van de voorkeur af van de persoon met wie je spreekt. Heeft ook een beetje te maken met het feit dat bepaalde termen tegenwoordig veel als scheldwoord worden gebruikt. Zo wordt "mongool" te pas en te onpas gebruikt, en zijn sommige mensen met het downsyndroom, of hun ouders, flink afgeknapt op die benaming. Zij spreken dan ook netjes over "mensen met het syndroom van down". Terwijl weer anderen vinden dat mongool nu eenmaal de benaming is voor iemand met dat syndroom, en zij vinden het dan weer heel overdreven als mensen het woord "mongool" niet durven te gebruiken. Sommige mensen zien het als een soort geuzennaam: ik ken mensen die je vol trots zullen vertellen dat zij "een mongool" zijn. Terwijl een ander dit dus juist een belediging vindt.

Tja. Het hangt af van je persoonlijke voorkeur, en ik denk ook van de ernst van beperkingen die iemand ervaart met een aandoening als autisme, in hoeverre hij/zij zich identificeert met andere autisten, en in wat voor omgeving iemand zich beweegt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De autist is een persoon, autisme is het ziektebeeld. Een autist heeft dus autisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een autist heeft autisme. De een is de aanduiding en de ander is de aandoening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een subtiel verschil.... je bent een mens met o.a. autisme, je bènt niet autisme. Dus naast het autisme heb je ook andere eigenschappen en gedragingen. Je bent meer dan autisme.
Misschien is het duidelijker als ik het voorbeeld "ziekte" neem: je bènt niet die ziekte, je hèbt het.
Maar ik vind het zelf eerlijk gezegd wel wat ver gezocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Autisme is een aandoening die erg veel invloed kan hebben op iemands hele bestaan. Daarom wordt iemand die autisme heeft ook wel een autist genoemd. Je kunt het vergelijken met iemand die niet kan zien en dus blind is, wordt ook een blinde genoemd. Ook blindheid is erg ingrijpend in iemands leven én voor hun omgeving.
Daarom zul je iemand met een handicap die minder ontwrichtend is voor de persoon en zijn omgeving ook niet zo snel benoemen naar zijn handicap. En als dat wel gebeurt valt het al snel onder het hoofdstuk schelden, zoals kale, dove, manke etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf maak ik het niet zo ingewikkeld. Als ik voor mezelf spreek dan heeft het puur met de acceptatie van je eigen beperking, het autisme te maken. Simplistisch gezegd: Iemand die een auto rijdt noemt men een automobilist en iemand met autisme is voor mij een autist. En nu ga ik heel veel lotgenoten over me heen krijgen. Het is toch de manier waarop iets gebracht wordt. Komt misschien ook omdat ik een lichamelijke handicap heb. Ik ben een persoon met een handicap en die wordt in de volksmond een gehandicapte of invalide genoemd. Ik stoor me er niet aan. Ik stoor me meer aan de bagatelliserende opmerking: ‘Iedereen heeft toch iets van autisme!’.

Wellicht dat men het woord autist meer met een scheldwoord associeert.

Bij mij is een interieur verzorgster ook gewoon een poetsvrouw terwijl ik daar diep respect voor heb net als de persoon achter een vuilniswagen.

In de praktijk komt het helaas nogal vaak en veel voor dat er ook niet vrij gesproken wordt in gezelschap als je autisme hebt. Voor mij is het geen taboe en geef dat in gezelschap wel aan om te vermijden dat er omtrent communicatie misverstanden of onenigheden gaan ontstaan. Is maar hoe je ermee omgaat en of je het in de taboesfeer wil trekken, ja of nee.

Zoals gezegd het is mijn gedachten hierover en ik denk dat men het niet lastiger moet maken dan het is. Ieder mens doet er toch toe!