er zit maar 2 weken tussen mijn dochters menstruatie is dit normaal?

mijn dochter is het pas voor de 2e keer maar is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K
Amadea
12 jaar geleden
Moeders hoeven niet te vragen of iets normaal is, want die hebben ervaring met ongesteld zijn. Bovendien, als het maar één dag geduurd heeft kan het onmogelijk bloedarmoede veroorzaken. Het moet gewoon even op gang leren komen! http://www.goeievraag.nl/vraag/dag-ongesteld-normaal.279975
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij een +je om de bezorgde moeder moreel te steunen ;-)

Antwoorden (7)

Ja dit is heel normaal. Als je pas ongesteld bent geworden is het heel normaal als er een paar weken korter of langer duurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een natuurlijk verschijnsel, mits het niet te lang zo blijft doorgaan. Je kan er het komende jaar nog veel last van hebben, of juist heel weinig. Dus je moet het gewoon afwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker, in het begin is dit maar zo onregelmatig als wat, ik had eerst dat ik weer 2 maanden niet was, toen weer langer dan een week achter elkaar en ga zo maar door, door de tijd heen wordt dit regelmatiger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit is normaal. Zoals anderen ook al aangeven, is het normaal om de eerste paar keer heel onregelmatig ongesteld te zijn. Het duurt vaak een half jaar tot een jaar (soms wel langer) voordat de menstruatie echt regelmatig en op gang is.

Wat veel mensen niet blijken te weten, is dat aan de eerste menstruatie vaak niet eens een eisprong vooraf gaat. In feite is er dus nog geen echte cyclus, en daarom zijn onregelmatige bloedingen helemaal niet vreemd. Misschien heeft je dochter nu wat bloedverlies omdat ze nu haar eerste eisprong heeft, hoewel je dat niet met zekerheid kunt zeggen natuurlijk, en het ook zou kunnen dat ze juist wél beide keren een eisprong heeft gehad: het is vrij normaal dat bij het op gang komen van de menstruatie de eierstokken wat harder werken. Maar het komt evengoed komt heel vaak voor dat er veel langere tijd tussen de bloedingen zit wanneer de menstruatie net op gang komt.

Wanneer ze echt langere tijd achter elkaar zo vaak zou menstrueren, is dat wel een reden om eens bij de huisarts langs te gaan. Dan is er mogelijk sprake van een hormonaal probleem, maar vooral lijkt me dat heel vervelend voor haarzelf, en is ook de kans op bloedarmoede wat groter dan bij minder frequente menstruaties. Maar op dit moment is er echt totaal geen reden tot zorg, want bij het op gang komen van de menstruatie is regelmaat zeldzamer dan een patroon zoals je dochter dat nu heeft of een andere onregelmatigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt wel meer voor en in die zin is het niet abnormaal.

Vaak heeft het te maken met de emotionele toestand van de pas menstruerende.
Hoe hoger het emo-stressgehalte hoe groter de kans op onregelmatige menstruatie.

Je kan enerzijds bewuste ademhalingsoefeningen doen met jouw dochter en anderzijds gewoon wat meer leuke ontspanningsmomenten inlassen.
Indien deze eenvoudige truukjes niet helpen dan kan je uiteraard nog bij en dokter te rade gaan.

Ik zou er echter niet al te zwaar aan tillen en er op vertrouwen dat het zich vanzelf herstelt als ook jouw dochter zich emotioneel heeft aangepast aan bepaalde veranderingen in haar lichaam.
Maar ook jij bent degene die er samen met jouw dochter dient op te vertrouwen dat het heus wel goed komt met die thans ontregelde cyclus.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in het begin is het normaal dat je niet regelmatig ongesteld bent pas na een paar jaar wordt het bij de meeste regelmatiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat niet bij hoe oud ze is, maar als je menarche (eerste menstruatie) nog maar twee periodes geleden is, vermoedelijk nog erg jong.

Vrijwel niemand is meteen vanaf de eerste keer ' op regel' . Er kan maanden tussen twee menstruaties inzitten, of juist meerdere keren per maand komen. Ook kan het zomaar zijn dat je na die eerste keer weer een heel jaar overslaat. En ja, er zijn ook mensen die gewoon meteen vanaf de eerste keer keurig elke 28 dagen ongesteld worden.

In elk geval valt het binnen het normale, en als ze nog geen 18 is, hoef je er niet mee naar de huisarts. Pas dan wordt het uitblijven van de menstruatie of het overmatig menstrueren een 'probleem' dat nader onderzoek behoeft.

Dus tot die tijd : niks aan de hand. Erg vervelend wellicht, maar uiteindelijk zal het in de meeste gevallen minder worden, en zoniet, dan is er altijd nog de pil om de menstruatie kunstmatig te regelen.