Antroposofisch
Uitleg: volgens de levensleer van rudolf steiner, waarin wordt gezocht naar de verbinding van de mens met het geestelijk wezen van de kosmos
NB: gebruiken om aan te geven dat een instelling of persoon vanuit een antroposofische overtuiging werkt; combineren met andere termen
Meer algemene ter...
Gevonden op http://www.thesauruszorgenwelzijn.nl/antroposofisc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Me.....*.*

Een antroposofische instelling is een instelling heeft net als alle andere een zorg-en behandelplicht, valt onder de Inspectie voor de Gezondheidszorg, ontvangt de financiering uit de AWBZ, is aangesloten bij de VGN en past de CAO Gehandicaptenzorg toe. Dat de instelling antroposofisch is, blijkt uit de mens-visie die wordt gehanteerd en de uiting daarvan in de dagelijkse gang van zaken.

De antroposofie gaat over de fundamentele vragen over het hoe en waarom van het bestaan. De antwoorden op deze vragen zijn niet alleen te vinden in de meetbare en materiële wereld, maar ook in ieders spirituele kern. Ook in het kind met een handicap is deze individuele kern te herkennen. Het is een mens, uniek als ieder ander, maar de beperkingen op lichamelijk en psychisch gebied maken dat het grote moeite heeft de wereld te begrijpen en erin te functioneren. De geestelijke kern van die mens wordt hierdoor echter niet aangetast.
De antroposofische zorg voor kinderen met een handicap wil een aanvulling geven op de gangbare inzichten en behandelmethoden. Met de antroposofie als inspiratiebron wordt gezocht naar wegen om kinderen met een handicap te ondersteunen bij de problemen in hun ontwikkeling.