Ik krijg snel pijn in mijn nek als ik achter mijn laptop zit. Hoe komt het en wat kan ik er tegen doen?

Ik moet voor school veel achter de laptop werken. Ik krijg dan snel pijn in mijn nek, die uitvlamt naar mijn hoofd.
Hoe komt dit en wat kan ik ertegen doen?

Toegevoegd na 10 minuten:
en hoe kan ik het voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

ik had precies hetzelfde! mijn dokter zei dat die stekende pijnen in mijn hoofd daardoor kwamen, daar was ik zelf nog niet achter gekomen.
Hij zei dat ik minder voor de laptop moest gaan zitten en als het kon liever voor een normale computer met een los scherm en toetsenbord omdat je bij een laptop altijd naar beneden kijkt en dan hangt je hoofd aan je je ruggenwervel en dat gaat op den duur spanning creëren wat weer lijdt tot pijn in je nek en hoofd.

voor mij was het makkelijker gezegd dan gedaan om maar gewoon minder voor de laptop te gaan zitten want ik moe(s)t wel voor mijn studie...alles voor mijn studie moet op de computer. Dus de oplossing was uiteindelijk:

- je stoel zo laag mogelijk zetten (als het een bureaustoel of ander in hoogte te verstellen stoel is)

- af en toe, even tussendoor met je hoofd/nek draaibewegingen maken...om het even los te maken

- niet te lang in een stuk door achter je laptop zitten....het is voor iedereen misschien een beetje anders maar bijvoorbeeld elke keer als je er 3 kwartier voor hebt gezeten, ga je er even achter weg...kopje thee zetten of naar de wc...whatever als je maar even een paar minuutjes niet in die houding zit

en verder....wat mijn dokter zei...probeer, als het mogelijk is, meer voor een normale computer te zitten ( waar het scherm op ooghoogte zit) dan voor een laptop

voor mij helpt dit, ik heb geen last meer van hoofdpijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat heet RSI. Ga ermee naar je huisarts in de hoop dat zij/hij je dorverwijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het gelijk echt zo ernstig?
Misschien staat je laptop te hoog. Bijvoorbeeld op een eettafel. Daardoor heb je geen goede houding en forceer je je nekspieren. Een speciale computertafel is beter en zijn je armen laag en ontspannen. Ook een verstelbare bureaustoel is een optie zodat je hoger kunt zitten. De armleuningen van de bureaustoel moeten dezelfde hoogte hebben als je toetsenbord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk eerder te laag als te hoog.
Mijn laptop staat op een bureau, en mijn armen rusten op de rand van het bureau.
je zit te lang in dezelfde houding, tussendoor bewegen kan al helpen, ook kun je vragen of iemand je wil masseren tussendoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er ook vaak last van. Het heeft er inderdaad vooral mee te maken dat je scherm te laag is, waardoor je hoofd constant gebogen is. Als je googled op dit onderwerp kom je wel wat tips voor een goede houding tegen, maar eigenlijk is het onmogelijk om echt goed te zitten door het ontwerp van je laptop.

Wat ik doe is regelmatig even opstaan en bewegen. Soms doe ik een sjaal om om de spieren lekker warm te houden, of gebruik ik zo'n warm-koud kompres die je kunt opwarmen in de magnetron. Dat verlicht een beetje. Ohja, en iemand die je kan masseren is helemaal ideaal :)

Misschien kun je, als je een periode echt veel moet werken, af en toe een gewone computer gebruiken? In de bibliotheek van je onderwijsinstelling bijvoorbeeld. Of je zou een beeldscherm aan kunnen schaffen en thuis je laptop daarop aansluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi, ik ben Saswitha Yoga lerares.

Een uitstekend paardenmiddel is:
Adem uit. Adem in. Houd je adem vast. Span je nek en rugspieren zoveel mogelijk aan laat dan uitademend los. Herhaal rustig enkele malen. Draai dan zonder spanning met je hoofd alsof je nek een touwtje is en je hoofd een bal: 3 XlLinks omhoog en weer omlaag laten vallen naar rechts, dan 3x rechts omhoog en weer omlaag laten vallen naar links. Laat je hoofd als het ware vanzelf gaan zonder spanning. Je nekpijn is over!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het werkt wel een beetje ja...
Maar hoe span je het handigst je nekspieren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en weet je toevallig hoe je deze vorm van nekpijn kunt voorkomen?
Dat had ik ook altijd met piano spelen, wat ik deed om het weg te halen was rechter op zitten en mijn hoofd minder laten hangen naar beneden.