Hoe kan je via je oren licht therapie krijgen?

Er is een " bright light headset" uitgekomen, lees ik in de Villa d'Arte (nr. 6 dec jan '11,'12) Ipv muziek uit de oordoppen komt... licht, waardoor je je jetlag zou kunnen verhelpen. Kan ie,and dit verklaren?

Toegevoegd na 39 seconden:
iemand bedoel ik...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het enige "bewijs" dat de producent (de firma Valkee) noemt, is een onderzoek van de Universiteit van Oulu. Dat onderzoek is echter (nog?) niet gepubliceerd.

Het enige waarmee Valkee op de proppen kan komen, is een povere posterpresentatie in Montreal met fMRI-beelden waaruit zou blijken dat proefpersonen met verlichte oren een toegenomen hersenactiviteit hadden. Is dat dan een bewijs? Volgens Valkee natuurlijk wel, maar daar moeten we toch wat kanttekeningen bij plaatsen.

Eén zo'n bedenking is dat die lampjes warm worden. Zou men niet gewoon een stel oorwarmers hebben getest?

Een tweede bedenking is dat ons dag-nacht-ritme wordt geregeld door licht. We zien dan ook dat bij blinden het dag-nacht-ritme verstoord raakt. Als de oren licht zouden kunnen waarnemen, zou je verwachten dat het dag-nacht-ritme van blinden ongestoord verder zou lopen, zeker bij blinden in de tropen met felle zon - maar dat is niet zo.

In de wetenschappelijke literatuur blijkt geen enkele studie te zijn die aantoont dat een lichtsignaal dwars door de schedel de hersenen kan bereiken. Nou ja, bij muizen wel - maar een muizenschedeltje is zo dun als een vingernagel, en doorzichtig. Een menselijke schedel is zo'n 5 mm dik, en totaal ondoorzichtig.

Kortom, dit is niet te verklaren - en dat komt, doordat er (voor zover we nu hebben kunnen nagaan) geen effect is. Als er niets is, kun je ook niets verklaren, zo simpel is dat.

Alles wijst erop dat dit product niets doet, en dat eventuele effecten door het placebo-effect worden veroorzaakt.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Bright Light Headset van het Finse bedrijf Valkee is een bijzondere innovatie in de behandeling van jetlag. Het is een klein stijlvol apparaatje dat je nog het best kunt vergelijken met een mp3-speler. Het is dus overal te gebruiken. Uit de oordopjes komt in dit geval geen muziek maar intens licht. Slechts 8 tot 12 minuten gebruik per dag is voldoende om een jetlag effectief te bestrijden. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat Valkee’s lichttherapie via het oorkanaal zeer doeltreffend de hersenen bereikt waardoor jetlagklachten aanzienlijk afnemen. De Bright Light Headset is nu ook in Nederland en België verkrijgbaar en kost 185 euro.
fremar
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord, maar een kopie van een reclamefolder.