Zou de staat wel zonder rokers willen (kunnen) ? Op tabak zitten geweldig veel accijnzen , dus dit brengt heel erg veel geld op ?

De staat vaart hier dus wel bij ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het hoge percentage minnen, ik kan begrijpen dat een roker zich geïrriteerd voelt. Maar dit terwaarchuwing, ik heb een famililid die altijd heeft gerookt
hij kreeg een longembolie, de artsen in het ziekenhuis hebben gecontateerd dat dit door roken kwam, persoon kan nu niet meer roken, maar zit wel met de gevolgen, dat hij het nog altijd benauwd heeft. Dan nog een kennis van ons, heeft afgelopen december in het ziekenhuis gelegen, terauwernood heeft hij zijn ledematen kunnen houden, de aders waren door het roken verstopt geraakt hadden de artsen geconstateerd.
Hij heeft sindsdien niet weer gerookt, want wil toch zijn ledematen behouden. Er moet eerst wat komen eerder wil een roker niet stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk voor een deel doordat verreweg nog altijd de meeste rokers die klachten / ziektes / aandoeningen niet krijgen, en ook mensen die niet roken geen enkele garantie op een lang en gezond leven hebben. Zolang de verbanden voornamelijk meer statistisch zijn dan oorzakelijk, krijg je mensen ECHT niet van de peuk. Of het biertje of wijntje. Of uit de auto. Of aan het bewegen. Of gezonder eten.....affijn, leven in het algemeen, met alle prettige grote en kleine 'zonden' die daar bij horen. Ik moet ook eerlijk gezegd niet denken aan een samenleving met gezondheidsfascisten die allemaal volgens een vast zo gezond mogelijk stramien leven om allemaal maar te proberen 120 te worden. Wat sowieso niet gaat lukken.

Het beste antwoord

De staat zou niet zonder rokers kunnen. Dan missen ze echt een gigantisch bedrag op de begroting.
Daarnaast zou dit de levensverwachting van mensen nog een keer verhogen, waardoor de AOW regeling weer verliesgevend voor de staat wordt (mensen leven dus langer en moeten dan ook langer pensioen krijgen)

Grof gerekend
Er zijn ruim 4 miljoen rokers in Nederland, zij doen 19 sigaretten per dag.
4 miljoen pakjes per dag. Een pakje kost 4,80 waarvan minimaal 2,80 de accijnzen zijn en zeker nog 30 cent aan BTW.
Laten we zeggen dat de staat 3 euro aan 1 pakje verdient.
Dat is dan 12 miljoen euro per dag. 12x365dagen=
4.380.000.000 Euro per jaar.
4,4 Miljard per jaar. Dat is niet weinig.

Vergeet dat AOW verhaal niet + alle banen die door rokers ontstaan. Als mensen niet meer zouden roken hoeft men geen sigaretten meer in te kopen en verkopen. Daar zitten ook weer andere banen aan verbonden (transport ervan, assemblage enz enz)

Dus de staat heeft geen BAAT bij stoppen met roken.
Als een grotere percentage van Nederland had gerookt had men de AOW leeftijd op 65 kunnen houden en misschien nog wel kunnen verlagen.

Misschien klinkt het gek en raar of een beetje overdreven.
Maar dit zijn FEITEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Waarom zou de staat niet zonder rokers kunnen! als ze die inkomsten niet meer hebben dan wordt er wat anders bedacht, waar weer accijzen over worden geheven.

Roken is nadelig voor de ziektekosten, dat kost veel! Ik zou de vlag uitsteken als er geen rokers meer waren.

Toegevoegd na 6 uur:
accijzen, moet zijn accijnzen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iedereen zou stoppen met roken,moet de staat de accijns ergens anders vandaan halen.Want komt het niet uit de lengte dan komt het wel uit de breedte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn weinig dingen, waar zo hypocriet over wordt gedaan als roken.
Zogenaamd wil men het ontmoedigen omdat het zo ongezond is en blijft men maar doorgaan met rokers zwaarder en zwaarder te belasten.
Een fikse inkomstenbron voor de staat! Door de onbetaalbare prijzen wordt de groep rokers kleiner en kleiner en die gekrompen groep mag de daardoor weggevallen accijnzen aanvullen.
En die wordt niet aangewend om de vervuiler (roker) ten dienste te zijn, want de meeste rokers hebben straks geen zorg nodig, omdat ze lang voor de bejaardenhuisperiode al ' vertrokken' zijn.
Verschrikkelijk onterecht! De rokers die toch al zoveel moeten inleveren (jaren van hun leven) betalen zich ook nog eens blauw aan de zorg zonder eind voor hun (vaak eindeloos over rokers klagende..) niet-rokende medemens.
Een premie zouden ze moeten hebben... Wie weet. Misschien komt het nog eens zo ver?
Ik ben geen roker en vind het vreselijk stinken. Maar ik vind het beleid rond dit thema te oneerlijk en hypocriet voor woorden. De meeste rokers vind je aan de onderkant van de samenleving. En bij groepen waar problemen zijn. Laatst was ik op bezoek bij een psychiatrische kliniek. Een psychiater daar vertelde me dat het percentage niet-rokers 0 (....) betrof! Letterlijk iedereen rookte daar.
Ik voel echt de behoefte voor deze mensen op te komen.
Vandaar dit nogal venijnige antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
diegene die roken zullen er niet minder om gaan roken.. de accijns vind ik belachelijk hoog op tabak,door de abnormale hoge prijzen profiteerd de overheid er ook van maar ja... op drank s het accijns ook hoog maar daar klaagt niemand om...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan dus ook!!
Wanneer men roken verbiedt, wat wil zeggen: een verbod op sigarettenverkoop én een verbod op het roken zelf, zal men, mits onze autoriteiten er streng op toezien, binnen een tijdsbestek van nog geen vijf jaar een nagenoeg rookloos Nederland hebben. Onze politica zullen ons dankbaar zijn: hun tekort van tien miljard zal ruimschoots gecompenseerd worden door de besparingen op gezondheidszorg. Einde probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee op dat gebied kan de staat niet zonder rokers dat heb je helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist. Heel veel geld. En je krijgt niet altijd longkanker van roken. Dus 1 klein kamertje om te roken met mogelijkheid om ramen te kunnen openen....in een kantoor...moet toch niet zo'n probleem zijn. Desnoods een afzuiger erop.
Buiten staan is te gek voor woorden. Daar loop je ook een longpestje op van de kou...dus worden ze ziek en blijven ze thuis. Weer een probleem erbij.
Bovendien is het GEEN GEZICHT om al die verslaafden te zien staan. Om nog maar te zwijgen over alle PEUKEN die er daardoor op straat komen te liggen. Wat een onzin allemaal.
En die fles drank...die in de buro laden liggen...is geen probleem zeker...tsjjjj.
Een tevreden roker ...is geen onrust stoker.

Toegevoegd na 1 minuut:
De staat is echt wel blij met rokers.