hoe heet die zenuw/spiertje/botje in je elleboog? Zie uitleg

je hebt welleens dat je je elleboog stoot en dan lijkt het net of je een stroomschokje krijgt dat je voelt tot aan je pink. Hoe heet dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Dat heet in de volksmond telefoonbotje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het telefoonbotje (ook wel elektrische knobbel, tinteldoosje of weduwnaarsbotje geheten) is een schertsende term voor dat deel van de elleboog dat wordt gevormd door het onderste, mediale deel van het opperarmbeen. Dit deel heet officieel de epicondylus medialis en is ook bekend van de epicondylitis medialis, ook wel 'golferselleboog' genoemd.

De belangrijke nervus ulnaris loopt door een groef over dit bot en kan op die plaats worden geraakt. Dit geeft een korte, hevige pijn die uitstraalt tot in de pink en ringvinger. Deze pijn wordt weduwnaarspijn genoemd.

De benaming telefoonbotje heeft haar oorsprong in de aard van de pijn. De korte, hevige pijnscheut zou doen denken aan de elektrische schok die men vroeger kon krijgen bij het overgaan van de telefoon, als de twee draden van de bel werden aangeraakt (de wisselspanning op deze draden was zo'n 80 a 90 Volt tijdens het overgaan van de bel).

Toegevoegd na 1 minuut:
De nervus ulnaris is een grote zenuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is de nervus ulnaris of elleboogzenuw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad "au mijn telefoonbotje", en inderdaad... dat doet pijn