Mijn vrouw is nu 4 maanden van het roken af. Maar zij krijgt steeds meer behoefte om opnieuw te roken. Wat is hier tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Vertel haar dat de marteling die ze 4 maanden geleden heeft ondergaan voor niks is geweest als ze nu weer gaat roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle beantwoorders hartelijk dank.

Andere antwoorden (7)

Ja ik ken dat nog... Ze moet gewoon doorgaan met waar ze mee bezig is... De behoefde is een moment opname... Na een paar minuten is het alweer gezakt...
Het is zwaar maar het wordt steeds makkelijker...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nu anderhalf jaar van het roken af en heb nu nog wel eens moeilijke momenten. Wat mij toen en nu nog steeds helpt is mindfulness. Hierdoor heb ik leren accepteren dat dat gevoel er is en dat het is wat het is.
Hoe je het ook doet, stoppen met roken is heel moeilijk en daar heeft de een meer last van dan de ander. Niemand kan die moeilijke momenten wegnemen maar je kan wel leren accepteren dat ze er zijn en daar beter mee omgaan. Gewoon even mindfulness googelen. Wens haar succes van iemand waarvan iedereen dacht dat het haar nooit zou lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook ik ken dat probleem. Moed houden. Veel water drinken. Over een tijdje is ze heel blij, dat ze het volgehouden heeft. Ik ben 20 jar geleden gestopt. Als ik daaraan terugdenk, ben ik nog altijd blij, dat ik gestopt ben. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt onwijs knap.
Maar 1 sigaret en alles is voor niks geweest (eigen ervaring)
Knuffel haar en verwen haar eens extra.
Een lekkere strandwandeling, lekker uit eten, maakt niet uit.
Maak kadobonnen ter waarde van het bedrag wat anders de lucht in zou zijn geblazen. Bijv:
Kleding cheque t.w.v. .......
Lekker luchtje chequa t.w.v. ........
Sauna cheque t.w.v. .......
Zeg er wel heel duidelijk bij dat u echt heel trots bent en dat ze nu al het geld wat nu niet uitgegeven is aan sigaretten mag uitgeven aan dingen die ze leuk vind.
Misschien is dit een stimulans.
Weet niet of u kinderen of kleinkinderen heeft, want om daar iets leuks mee te doen is helemaal super leuk.
Neem de kleinkinderen eens mee naar een theater of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
• Zoek afleiding en denk aan iets totaal anders dan sigaretten.
• Drink een glas water.
• Doe een ademhalingsoefening. Adem een minuut lang diep en langzaam in langs je neus. Hou je adem 5 seconden op. Adem dan uit zoals je gewoon was bij het uitblazen van de tabaksrook.
• Zeg tegen jezelf: “ik wil niet roken”, “ik wil niet meer afhankelijk zijn van die sigaret”, ik hoef niet meer te roken”!
• Steek een suikervrije kauwgom in je mond of eet een stuk fruit.
• Doe iets met je handen. Bv.: knijp in een stressballetje, speel met een potlood, enz.
• Verlaat de kamer waar je was en doe iets helemaal anders: maak een wandeling, werk een klusje in huis af, enz.
• Telefoneer een goede vriend of vriendin om over je probleem te spreken of liever nog: spreek over iets totaal anders.
• Anticipeer op mogelijke risicosituaties.
Pas op in situaties waarin je vroeger rookte. Je bent bijvoorbeeld gezellig aan het praten met iemand. Of je bent op een feestje. Je bent gestresst, verdrietig of boos. Vooral als je dan alleen thuis bent, kan het moeilijk zijn om niet te roken. Je bent misschien gewend om te roken als je alcohol drinkt. Andere rokers roken altijd als zij bellen.
Als je weet welke situaties moeilijk voor je zijn, kan je daarop letten. Je kunt dan van tevoren bedenken wat je kan doen.
Je kunt ook zorgen dat je niet in moeilijke situaties komt. Ga bijvoorbeeld niet bij mensen zitten of staan die roken. Blijf niet thuis zitten als je je slecht voelt.
(O.a. dit vond ik toen ik 'Tips om niet te roken' googlede. (www.gezondheid.be). Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit kan ook komen door de gewenning van iets in de mond hebben, zoek alternatieven, kauwgom, lollies, zoethout (moet je van houden...)
bij best veel mensen helpt het.

disclaimer
fouten voorbehouden. 'Marien' kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele fouten. Werking van dit advies is NIET gegarandeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft veel te maken met doorzettingsvermogen.
net als bij afvallen is elke sigaret die je nu neemt jammer.
vertel haar dat je vertrouwen in haar hebt (als jij haar steunt zal dat haar zeker vertrouwen schenken) en dat alles wat ze nu rookt jammer is.
Ze heeft al 4 maanden volgehouden, dat betekent dat ze het in zich heeft!!!!! dat ze het vol KAN houden, en maak dat haar duidelijk! als iemand die van je houd je dat zegt zal haar dat echt helpen!
en leidt haar af dan kan ook helpen (maar ik ben niet de enige die dat gezegd heeft)

heel veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
o en misschien, moet je haar deze antwoorden laten lezen, dat zal indruk maken. Dat laat zien dat jij iets voor haar wilt doen. Dat het om haar gaat. Ze zal (hopelijk) dan van die sigaret afblijven zodat het niet nutteloos was voor jou om deze vraag te stellen. weet niet of het helpt, maar je kunt het proberen