Hoort het bij ADHD dat Ik steeds mensen in de reden val?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat kan. Als je ADHD hebt, ben je minder geremd, impulsiever, en vaak ook ongeduldiger. Terwijl iemand iets aan het vertellen is, zijn jouw gedachten misschien al zes sprongen verder, en je wilt ergens op inhaken maar 'vergeet' bijna dat de ander nog aan het praten was. Ook kan het zijn dat mensen die erg last hebben van concentratieproblemen, zichzelf aangeleerd hebben om direct ergens op in te gaan als ze eraan denken, omdat ze bang zijn het anders weer te vergeten. Het is echter wel iets waar je zelf aan kunt werken, want erg beleefd is het natuurlijk niet, en in z'n algemeenheid maakt het de communicatie ook lastiger.

Nee. Het is bij veel mensen gewoon een kwestie van onvermogen (misschien wel onwil, of zelfs onfatsoen) om eerst goed te luisteren, en daarna pas te reageren. Zelfs op TV zie ik het vaak gebeuren - bijv. bij Pauw en Witteman, of een dergelijk praat/actualiteitenprogramma. Ik maak het ook echt vaak mee (dat ik in de rede word gevallen) en niet één van die mensen heeft ADHD. Dus daar heeft het niets mee te maken.

Dat kan wel degelijk. Ikzelf heb ADHD en heb daar ook last van. Dat komt omdat je vaak ook erg impulsief bent. Af te leren is dit niet, je kan wel jezelf proberen te beheersen de ander uit te laten praten, al weet ik uit ervaring dat dat erg moeilijk is ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100