Dat kan. Als je ADHD hebt, ben je minder geremd, impulsiever, en vaak ook ongeduldiger. Terwijl iemand iets aan het vertellen is, zijn jouw gedachten misschien al zes sprongen verder, en je wilt ergens op inhaken maar 'vergeet' bijna dat de ander nog aan het praten was. Ook kan het zijn dat mensen die erg last hebben van concentratieproblemen, zichzelf aangeleerd hebben om direct ergens op in te gaan als ze eraan denken, omdat ze bang zijn het anders weer te vergeten.

Het is echter wel iets waar je zelf aan kunt werken, want erg beleefd is het natuurlijk niet, en in z'n algemeenheid maakt het de communicatie ook lastiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee.
Het is bij veel mensen gewoon een kwestie van onvermogen (misschien wel onwil, of zelfs onfatsoen) om eerst goed te luisteren, en daarna pas te reageren. Zelfs op TV zie ik het vaak gebeuren - bijv. bij Pauw en Witteman, of een dergelijk praat/actualiteitenprogramma. Ik maak het ook echt vaak mee (dat ik in de rede word gevallen) en niet één van die mensen heeft ADHD. Dus daar heeft het niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel degelijk. Ikzelf heb ADHD en heb daar ook last van. Dat komt omdat je vaak ook erg impulsief bent. Af te leren is dit niet, je kan wel jezelf proberen te beheersen de ander uit te laten praten, al weet ik uit ervaring dat dat erg moeilijk is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je jezelf er van bewust bent, is het toch mogelijk om die prikkel te onderdrukken? Dus is het wel degelijk af te leren. Het kost wel extra moeite denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Zo kun je wel alles afschuiven op ADHD, terwijl het daar helemaal niets mee te maken heeft. Ik was tot een jaar of 10-11 geleden ook zo impulsief, ook in gesprekken. En ik heb geen ADHD (net zo min als vele anderen die het maar niet voor elkaar krijgen om iemand eerst uit te laten praten voordat ze zelf iets zeggen). Maar omdat ik me - net als de vraagsteller - zelf ergerde aan mijn eigen gedrag, heb ik mezelf afgeleerd anderen in de rede te vallen en aangeleerd éérst te luisteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel, je kan het nooit helemaal afleren, het zit gewoon in je. Wel kan je jezelf leren beheersen, maar het zal nooit altijd lukken.
Lies12, ik zeg niet dat je alles op ADHD kan schuiven. Maar mensen met ADHD kúnnen dat wel sneller doen, omdat het een kenmerk is van ADHD