als je een allergie-test krijg dan zit daar ook een prikje bij waar iedereen een reactie op krijgt. wat voor stof zit daar in????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Nee, je krijgt ook een prikje waar niets in zit, om te controleren of je niet allergisch reageert op het feit dat je geprikt wordt.
Maar misschien bedoel je huisstofmijt, die zitten (bijna) overal en daar is vrijwel iedereen in meer of mindere mate allergisch voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stofje dat ze geven is histamine. Dit is een natuurlijk voorkomende stof in een bepaalde soort witte bloedcellen (mestcellen genaamd) die een allergische reactie kunnen opwekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De positieve controlestof is meestal histamine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Ter controle bij een priktest worden ook histamine en fysiologisch zout meegetest. Als de reactie op de testplek groter is dan de reactie op histamine en er geen reactie is op fysiologisch zout is de uitslag positief.

Het ontbreken van een reactie sluit een allergie echter niet volledig uit. Het kan zijn dat de testvloeistof niet het allergeen bevat waarvoor de geteste persoon allergisch is.