Hebben ziekenhuizen alle medicijnen op voorraad?

Als er een patiënt binnen word gebracht die een waterstofcyanide vergiftiging heeft opgelopen kan ik mij voorstellen dat er geen tegengif op voorraad is.

Als dit het geval is wat word er dan gedaan?
Of heb ik het helemaal mis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een ziekenhuis heeft een interne apotheek, en deze heeft wel veel op voorraad. En op de afdelingen ligt veelgebruikte vaak medicatie al klaar (in elk geval op de SEH en OK).

Natuurlijk kan het voorkomen dat een bepaald medicijn niet op voorraad is bij de ziekenhuisapotheek. Zeker voor medicatie die niet veel gebruikt wordt, maar ook voor andere medicatie kan altijd de voorraad een keer op zijn natuurlijk. Wanneer dan een middel met spoed nodig is, en er geen vervangend middel mogelijk is dat wél op voorraad is, dan zullen de omliggende apotheken en/of leveranciers worden gebeld, en indien nodig wordt dan met spoed een koerier ingezet om het middel te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (4)

Vrijwel alle medicijnen zijn inderdaad (in beperkte hoeveelheid) op voorraad zodat een patiënt altijd direct behandeld kan worden. Mocht het ene ziekenhuis een bepaald medicijn niet of niet voldoende hebben wordt er overleg gepleegd met andere ziekenhuizen in de buurt en vervolgens kan er besloten worden het medicijn te verhuizen of de patiënt over te plaatsen. In de praktijk komt dit weinig voor, omdat de voorraad in medicatie scherp wordt bijgehouden. Daarnaast beschikt (vrijwel) ieder ziekenhuis over een eigen apotheek waar medicatie direct kan worden gemaakt.

Bepaalde instrumentarium en attributen voor operaties (bijvoorbeeld bepaalde maten stands of protheses) zijn vaak niet op voorraad en deze moeten vaak besteld worden vanuit andere landen. Natuurlijk zijn dit geen dingen die nodig kunnen zijn voor spoedoperaties, die zijn altijd aanwezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee niet alles. wel heel erg veel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle medicijnen in voorraad hebben en houden is onmogelijk en nergens voor nodig. Ziekenhuizen moeten wel in staat zijn om vergiftigingen, zoals met blauwzuur, te behandelen. Het belangrijkste en eerst aangewezen middel bij de behandeling van een vergiftiging met waterstofcyanide is hydroxocobalamine (vitamine B12), parenteraal toegediend. Je mag absoluut verwachten dat iedere ziekenhuisapotheek dit middel in voorraad heeft. Daarnaast of daarna wordt ook natriumthiosulfaat gebruikt. Ook dat middel hebben de meeste apotheken en zeker ziekenhuisapotheken in voorraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ziekenhuizen hebben van alle geneesmiddelengroepen maar een beperkt aantal geneesmiddelen op voorraad. Ze hebben bijvoorbeeld wel atorvastatine op voorraad, maar geen simvastatine. Wanneer je in het ziekenhuis komt te liggen, gaat de thuismedicatie vaak door, dit wordt weer door de arts aangevraagd. Deze medicatie wordt zo nodig omgezet naar de medicatie die op voorraad is. Wanneer de patiënt per se simvastatine moet hebben, kan dit wel afgeleverd worden. Het streven is om het bij de medicatie te houden die in voorraad leverbaar is, dit is goedkoper voor het ziekenhuis. De ziekenhuisapotheek heeft al een enorm magazijn met alle geneesmiddelen, moet je je voorstellen hoe groot het magazijn moet zijn wanneer je álle medicijnen op voorraad zou hebben.
Wanneer het ziekenhuis een medicijn nodig heeft die niet op voorraad is, maar wel met spoed afgeleverd moet worden, wordt contact opgenomen met dichtbijzijnde apotheken/ziekenhuisapotheken. Dit geneesmiddel wordt dan door een koerier met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Het kan ook voorkomen dat het geneesmiddel bereid moet worden door de productie van de ziekenhuisapotheek, dan wordt dit direct gedaan.