Mijn vader van 63 jaar oud heeft aambeien. Hij wil hier mee niet naar het ziekenhuis/dokter. Wat zijn de andere opties? en gevolgen ?

Wat kan ik kopen of halen om me vader te helpen om van zijn aambeien af te komen? en wat zijn de grote gevolgen van aambeien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let ook op de ontlasting, dat is vaak de oorzaak.
En slechte ontlasting komt vaak weer door voeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan een paar handboeien kopen en hem aan je trekhaak
binden en zo bij zijn huisarts brengen.
Oftewel je moet je vader echt overtuiggen dat het zinvol is dat hij de huisarts er even naar laat kijken
want dit kan wel eens nare gevolgen hebben
Amadea
11 jaar geleden
Zorgen voor vezelrijke voeding, dan is er best kans dat het weer geneest.

Antwoorden (7)

Mogelijk complicaties van onbehandelde aambeien:

Bloedstolsel (gethromboseerde aambei):
Hierbij ontstaat vrij acute pijn en is meestal een donkerode tot paarse zwelling zichtbaar buiten de anus. Het bloedstolsel kan met plaatselijke verdoving verwijderd worden.

Afgeknelde uitgezakte aambeien (graad 4):
Indien de inwendige aambeien buiten de anus hangen en worden afgekneld, kan een acute situatie ontstaan waarbij veel pijn ontstaat.

Verzakking van de darmwand (=hemorroïdale prolaps):
Er kan voortdurend slijmvlies naar buiten hangen (zonder afknelling) en daardoor onvrijwillig verlies van ontlasting of slijm (=incontinentie) optreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn zetpillen en zalven tegen aambeien te koop bij drogist en apotheek, de zetpil is voor inwendige aambeien, de zalf is voor zowel inwendige als uitwendige aambeien geschikt. Oa Sperti is een bekende. Lees wel goed de bijsluiter.

Toegevoegd na 3 minuten:
Beide mogen niet gebruikt worden bij bloedende aambeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sperty is een goed middel en te koop bij de kruidvat end.
verder kun je je voorlichten op, aambeien.com, succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
99,9% van de aambeien zijn het gevolg van obstipatie. Die moet je vader dus aanpakken door voldoende te drinken, vezelrijk voedsel te eten en voldoende lichaamsbeweging. Helpt dat niet voldoende dan kunnen simpele middelen zoals milde vezels of middelen die de ontlasting vochtrijker laten helpen. Maar die middelen worden wel door de huisarts voorgeschreven hoewel de (natuurvoedings)drogist ook wel wat oplossingen verkoopt in die richting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste huisartsen gegeven vrij snel en gemakkelijk je iets tegen obstipatie zonder dat ze de aambeien willen zien of over te spreken. Niemand wil vrijwillige een anus van een 63 jarige man zien.
En de drogist heeft genoeg middelen welke zonder recept verkocht kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@carsrac: Je kunt je afvragen wat de meerwaarde is van het inspecteren van een anus als uit de anamnese blijkt dat het om simpele aambeien gaat. Maakt m.i. niet uit of het om een 23- of 63-jarige man of vrouw gaat.
Kristal
11 jaar geleden
Carsrac, we hebben het hier wel over een huisarts, die heeft echt wel ervaring met het kijken naar symptomen van klachten die er mogelijk niet smakelijk uitzien. Hij/zij heeft echt wel ergere dingen gezien dan aambeien en om te weten hoe ernstig de aambeien zijn, is wel een onderzoek nodig en dat gebeurt ook gewoon. Het is meestal de patient die er de meeste moeite mee heeft het te laten zien, niet de huisarts.
Een kuur van Curanol bestaat uit pillen (doorslikken) en crème (smeren). Dat is bij mijn weten een vrij verkrijgbaar merk, gericht op het verstevigen van de bloedvaatwanden.
Elke dag yoghurt eten met gebroken lijnzaad helpt om de ontlasting wat soepeler te maken.
Een goede zithouding op het toilet en vooral niet persen maar het lichaam het werk laten doen zijn erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook naar de apotheek voor middeltjes welke je normaal via de huisarts dient te halen. Wel zal een arts je vader willen zien. Er zijn artsen die thuis bezoek afleggen.
De huisarts van je vader kan zeer goed uitleggen wat gevolg is van onbehandelde aambeien.

De gevolgen van niet naar ziekenhuis of arts willen is groter, dan aambeien die niet overgaan.

Er is een hele wereld buiten de reguliere gezondheidszorg.

Ik zou de hulp van een leeftijdgenoot van je vader inroepen die ook last heeft (gehad) van aambeien. Dat is ook een optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alle stadia van de problemen van iemand met aambeien staan in de andere antwoorden wel beschreven.
medische handelingen en medicijnen van drogist en apotheek zijn vermeld.

ik heb het liever over wat iemand zelf kan doen, een paar dingen: bewegen, meer lopen dan van de bank naar de wc of van het bed naar de brievenbus.

daarnaast roept iedereen altijd vezels, ja dat klopt, volkorenbrood en groenten en fruit natuurlijk.

maar als je kookt zou je iets moeten overnemen van de hindoestaanse keuken. mijn vriendin en haar kinderen hebben nooit last van obstipatie of te wel verstopping...waarom niet? ...*uien*...
nou was ik al ui-verslaafd, maar sinds ik dit weet kook ik met veel meer uien.
en dan niet uiensoep bijv. maar als je vlees gaat braden begin dan naar keuze met olie of margarine en gooi daar kleingesneden uien in, al dan niet met knoflook en het vlees uiteraard. let op dat de uien niet verbranden, even uit de pan als ze klaar zijn en als het vlees klaar is kan het weer er bij in de pan.

vergeet ook niet om eventueel tomaten, verse, tomaten mee te nemen, net zoals wij bij het draadjesvlees plegen mee te braden.

als je je kookkennis een beetje aanpast, kan dat naast erg lekker en gezond ook nog eens preventief werken bij deze problemen.

ik raad het een ieder aan.