Ja, dat mag.

Wanneer een dokter, verpleegkundige, doktersassistent of welke andere medisch hulpverlener denkt hij hij/zij niet bekwaam is voor het uitvoeren van een bepaalde handeling mag deze geweigerd worden. In de eed die iedere student geneeskunde aflegt na het voltooien van de opleiding staat letterlijk dat je mensen helpt wanneer je dit kunt en geen handelingen uitvoert waar je niet bekwaam voor bent. Wanneer een medisch hulpverlener dan ook vindt dat hij op een bepaald moment niet bekwaam is voor een bepaalde handeling mag deze geweigerd worden.

Natuurlijk zitten hier wel wat haken en ogen aan: een medisch hulpverlener is, bij het weigeren van een bepaalde handeling, wel verplicht om iemand te vinden die dit wel wil doen en is ook verplicht zijn/haar reden te motiveren. Meerdere malen een medische handeling weigeren wordt bovendien niet gewaardeerd door collegé-hulpverleners en kan op lange termijn ook consequenties hebben.

Wanneer een medisch hulpverlener een bepaalde handeling weigert omdat hij/zij denkt dat de handeling niet noodzakelijk is wordt het natuurlijk een ander verhaal. Wanneer een patiënt doodleuk roept: "Ik wil dat mijn benen er af worden gehaald, gewoon omdat het kan" kan de specialist zich weer beroepen op zijn/haar eed waar in staat dat hij/zij alleen zijn taken uitvoert wanneer dit bijdraagt aan de gezondheid van de patiënt. In dit geval mag de specialist de handeling weigeren en is het ook niet nodig een specialist te vinden die de handeling wel uitvoert.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij had jij gister ofzo ook al een heel goed antwoord bij een van mij vragen gegeven. Dank je wel!!!! :D

Andere antwoorden (2)

Ja ,als de dokter zegt dat het te gevaarlijk is,dat de kans dat de patiënt doodgaat erg groot is wel,maar dan mag je wel een papier tekenen dat als er iets misgaat het ziekenhuis etc. niet aansprakelijk wordt gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een arts mag ook weigeren een niet noodzakelijke ingreep te doen. Denk bijvoorbeeld aan een preventieve borstverwijdering bij een vrouw die angst heeft om borstkanker te krijgen.