Waarom neigen we tot snacken als we tv kijken?

Het maakt niet uit of je eigenlijk net gegeten hebt of niet, zodra je voor de buis gaat zitten begint de neiging om te gaan kanen. Hoe komt dat toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Omdat je stil zit, en lichamelijk niet actief bent. Je krijgt dan zin om "iets" te doen tijdens het tv kijken, en dan is snacken een superoptie! Kan zonder nadenken, en is nog lekker ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik weet niet of dat zo is, is heb geen neiging tot snacken bij het kijken naar de tv. Ik kan me wel voorstellen dat als je een hele avond achter de TV hangt je dan gaat snacken, omdat je simpelweg niets anders doet en dus nergens anders kunt gaan snacken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee redenen.

--  Gewoonte. Je hebt jezelf dit aangewend.
--  Behoefte aan beweging. De mens is niet gemaakt om urenlang passief stil te zitten. Dan komt een bewegingsdrang. Eten is de makkelijkste manier om toch enige beweging/activiteit te krijgen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Omdat je dan niet bewust eet, je kan het naar binnen proppen zonder na te denken want de afleiding is je tv, en dan nog de reclame tussendoor.

Ga je aan een tafel zitten zonder tv en ga je bewust snaaien dan eet je er minder van.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even op google gekeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ff lekker proppen,ja kan ook verveling zijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik geen tv voor nodig.
Van de week 2 marsen gekocht ( waren 2 voor €1.- dàt was het natuurlijk :( )
Ik heb er 's middags een op en de andere 's avonds.
Ja..en..nou, normaal eet ik nooooit marsen /snickers of zo.
Nu moest ik ze gewoon eten, later had ik wel een gevoel van gat-ver-damme :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
foei loesje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 voor de prijs van 1 is een aanbieding je hoeft ze niet in 1 dag op te eten hoor. lol
Ook omdat er op de tv zoveel gegeten en gedronken wordt. Zien eten, doet eten.
Er wordt veel meer gegeten en gedronken op de tv als dat je je bewust bent. Kijk vanavond maar eens goed. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je dan al een toetje hebt gehad of niet, maar persoonlijk ben ik geen zoetigheid-fan, dus een toetje neem ik zelden of nooit (hooguit een waterijsje in de zomer).

Zodra ik dan op de bank plof heb ik het idee dat ik nog wat heb 'gemist' na mijn gewone maaltijd. Mijn favoriete snack is dan een bakje ham-kaas chips (hebben ze tegenwoordig bij die met de C- ook in goedkopere variant wat ik nòg lekkerder vindt dan de echte ;-), of een bak met chipito's/kaasflips.

Dàt is dan mijn 'toetje' na het eten, afruimen en schoonmaken. Dat in combinatie met mijn favoriete tv-comedy-uurtjes op Veronica in de vooravond kan mijn dag helemaal compleet maken en is voor mij een fijn begin van de avond.

Soms zit het ook tussen de oren, weet je ;-)))))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij noemen die chipito's altijd kaasmaaien :)
Ik heb het alleen maar als ik teevee kijk zonder handwerkje in de hand ; normaliter ben ik altijd zo druk met haken en breien die paar uurtjes per week DAT ik voor de teevee zit, dat ik aan eten niet toekom, wat zeg ik, ik vergeet zelfs wel eens een paar uur te róken.

Dikke kans dus dat het inderdaad toch een soort van 'verveling' is, je moet gewoon iets te doen hebben. Vergeet niet dat een mens stilzittend voor de televisie NOG MINDER calorieen verbruikt dan iemand die gewoon alleen maar helemaal stil zit zonder teevee!! En als het er eenmaal staat, dan blijf je ook graaien ; een bak chips is in de praktijk net zo snel leeg als een bak komkommer, en eigenlijk proef je nauwelijks wat je in je mond steekt.

Niets te snaaien pakken maar iets anders in je handen nemen kan dus heel goed werken (al is het maar een potloodje en een schrijfblokje om droedels te tekenen, of een schaal kapucijners om te doppen of aardappels om te schillen ofzo), maar ook een grote bak dingen die geen kwaad kunnen (fruit en groente in hapklare brokken) is wellicht een alternatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
reclames,
die wekken op tot eten.
bij mij wel in ieder geval
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt "waarom neigen WE tot snacken als we tv kijken?"
Ik heb hier persoonlijk helemaal geen behoefte aan.
Dus ik denk dat het voor het grootste gedeelte voortkomt uit gewoonte.
Is bijvoorbeeld hetzelfde of je wel of niet gewend bent een toetje te nuttigen na de avondmaaltijd. Of dat je bijvoorbeeld gewend bent om 's ochtends een koekje te eten bij de koffie. Allemaal gewoonte. En allemaal af te leren of in stand te houden. Door hier zelf een keuze in te maken.