Welke speciale maatregelen moeten er genomen worden om de bovenste verdieping van de Kingdom Tower (1609m hoog) bewoonbaar te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er is een lift nodig, trappenlopen om je boodschappen thuis te brengen is erg onpraktisch.
Er zullen wat truukjes uitgehaald zijn om het drinkwater omhoog te pompen (een paar tussen-pomp-stations).
Als je doelt op eventuele ijle lucht: niks. Van ijle lucht krijg je pas last boven de 2500m of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stevig veiligheidsglas. Je wilt niet dat je door een simpele valpartij dwars door het raam heen naar buiten kunt kukelen. Veiligheidsglas is ook nodig om te voorkomen dat glassplinters een mijl naar beneden vallen als jij een foutje maakt met je huishoudtrap.

Goede stabilisatie. Elk gebouw zwiept heen en weer bij storm. Zo'n superhoog gebouw zwiept des te meer, en je wilt niet dat alleen doorgewinterde zeebonken er kunnen wonen.

Beveiliging. Dit gebouw zal een populair doelwit zijn voor terroristen.

Ontruiming. Hoe hoger het gebouw, hoe meer mensen er uit zullen moeten bij een calamiteit - en al die mensen moeten via slechts enkele trappenhuizen en noodliften, en via slechts enkele uitgangen, naar buiten kunnen.

Noodlift. Niet alleen voor ontruiming, ook om snel een arts naar boven te brengen wanneer zich daar een medisch noodgeval voordoet. Alternatief hiervoor is permanent een noodarts beschikbaar te hebben ergens halverwege het gebouw.

Ventilatie, en dan met name koeling. Het hele gebouw produceert warmte. Warme lucht stijgt op. De bovenste verdieping bevindt zich in een permanente opwaartse stroom van warme lucht - zonder maatregelen zou je je haar kunnen föhnen door een raampje open te doen en je hoofd naar buiten te steken.

Drinkwatervoorziening. Dit is geen simpele kwestie van een leidinkje naar boven leggen. Al zet je beneden een enorme pomp neer die het water omhoog pompt, dan heb je op grondniveau een waterdruk van ruim 160 atmosfeer in de waterleiding staan. Goede leiding die daar tegen kan, en ronduit gevaarlijk als daar een klein gaatje in komt.

Riolering: hetzelfde probleem, een simpele rioolleiding van boven naar beneden gaat niet werken.

Luchtvaartmaatregelen. Vliegtuigen zullen ruim om het gebouw heen moeten vliegen. Start- en landingsroutes van naburige vliegvelden zullen misschien moeten worden veranderd, om te zorgen dat ook een vliegtuig met motorpech dat bijvoorbeeld alleen nog maar bochten naar stuurboord kan draaien (denk aan de Bijlmer) niet noodgedwongen het gebouw zal invliegen.
Cryofiel