Wat te doen als er na een buikoperatie een teveel aan wondvocht in de drain komt? die dan ook nog roodachtig van kleur is.

Toegevoegd na 7 uur:
Mijn echtgenoot (man) is geopereerd aan een hemicolectomie,die tussen zn darmen zat verstopt zal ik maar zeggen nu de hemicolectomie is verwijderd,bleek het er eentje van (schrik niet) 2 kilo te zijn,al 1 jaar lang was zn bloed niet goed,en was altijd maar moe heel erg moe,alles geprobeerd,tot er dus rigoureuze middelen werden ingezet zoals darmspoelingen,op de foto was er maar 2cm te zien van de uiteindelijke 2 kilo zware hemicolectomie,is j.l zaterdag 31-12 met spoed geopereerd,en het gaat redelijk goed met hem,geen koorts,of i.d. alleen ging sinds gisteren de drain veel te hard en is het zakje (builtje) om de 3 uur geledigd,met wel erg rooie "vloeistof".
Ik maak me grote zorgen,daar mijn man bijna 60 is en wij in Thailand wonen,(waar de zorg overigens voortreffelijk is) maar de dokters spreken zo slecht/verdraaid Engels,en ik ook niet voor 100% alle medische termen begrijp,en zowieso niet in het Engels,dacht ik...ik stel de vraag op GV. van sommigen heb ik een antwoord gekregen waar ik wel iets aan heb,"dankjewel"maar sommigen?

12 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

De eerste dagen na de operatie zal het vocht er rood uitzien omdat er van binnen nog een wond is. Na een aantal dagen produceert de drain helder, gelig vocht (= lymfevocht). Dit betekent dat de wond geneest.

Bedoel je met 'teveel' vocht misschien dat het wondvocht langs de drain sijpelt? Dan is het mogelijk dat er een knik in de slang zit, waardoor de afvoer van het vocht wordt belemmerd. Controleer of dit niet het geval is.

Blijft de lekkage bestaan, neem dan contact op met de behandelende arts. Doe in dit geval wat schone gazen op de insteekopening. Dit is niet ernstig maar wel vervelend. De drain zal dan waarschijnlijk worden verwijderd.

Vraag deskundige uitleg aan een arts als je meer vragen hebt over de drain of je operatiewonde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
riawim
12 jaar geleden
ik ben hierheel blij mee met dit antwoord dankjewel!

Andere antwoorden (4)

daar moet je niet eens over
nadenken, dokter waarschuwen.
12 jaar geleden
even contact met je arts opnemen, teveel is nooit goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
riawim
12 jaar geleden
Dat heeft wel de chirurg vast gesteld.
Een wonddrain zit er natuurlijk in om vocht en bloed af te voeren. Er hoort dus vocht uit te komen. Als er bijna geen vocht meer uit het wondgebied komt door de drain, kan die verwijderd worden. Het vocht uit een wondgebied is ook altijd wat roodachtig van kleur, omdat het overtollige bloed afgevoerd wordt.

Wanneer er geen drain zou zitten, zou er een enorme bloeduitstorting ontstaan onder de huid. Dat is niet erg prettig. Daarnaast kan via de drain in de gaten worden gehouden of er niet teveel vocht uitloopt. Als dat het geval is, zou er sprake kunnen zijn van een nabloeding. Voor artsen is het dan altijd een lastige overweging, of er afgewacht kan worden of dat er opnieuw geopereerd moet worden. Dat laatste wil je eigenlijk niet net na een (zeker grote) operatie, maar als de bloeding niet vanzelf stopt, heb je weinig keus.

Verschillende mensen hier geven aan dat de arts gewaarschuwd moet worden, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat iemand met een drain nog in het ziekenhuis ligt. De verpleging houdt dan meerdere malen per dag bij hoeveel vocht eruit komt, zeker de eerste dagen na een operatie. Als de drain ineens veel meer begint te lopen dan eerst en de verpleging merkt dit niet direct op, dan zou ik daar zeker even aandacht voor vragen. Mocht ik me vergissen en speelt zich dit thuis af, dan ook de arts waarschuwen. Die zal moeten bepalen aan de hand van de hoeveelheid vocht, hoe lang het is na de operatie, het soort operatie, de conditie van de patiënt en nog veel meer factoren, wat er gedaan moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
riawim
12 jaar geleden
Ook een + van mij hoor !
Dat het vocht wat eruitkomt roodachtig is, is op zich geen indicatie dat er iets mis zou zijn. Een drain zuigt wondvocht en dus ook bloed af, hier is niets mis mee. Dit is per slot van rekening ook de reden DAT de drain aangebracht is. Indien er teveel wondvocht in de drain loopt, kan er besloten worden de drain wat langer te laten zitten. Er is dan immers nog steeds veel wondvocht aanwezig, wat er toch uit moet. Er kan echter ook besloten worden om het vacuum van de drain af te halen, waardoor deze gaat hevelen i.p.v. aanzuigen. Dit is een beslissing die de diensdoende arts zal nemen in overleg met de verpleegkundige. De verpleegkundige heeft immers geobserveerd en genoteerd hoeveel wondvocht in welke tijd er in de drain gelopen is, m.a.w. hoe productief de drain nog is en hoe dit vocht eruit ziet. Ook heeft de verpleegkundige geobserveerd hoe het verder met de patiënt is, zoals of er verhoging van lichaamstemperatuur is, hoe de patiënt verder klinisch is, hoe het met de (wond)pijn is, of er misschien aanwijzingen voor een ontsteking zijn etc. etc. Als deze gegevens zullen besproken worden met de arts en van daaruit beslist deze laatste dan hoe te handelen.