Wordt de pil na langdurig gebruik minder betrouwbaar?

Er gaan online altijd rond dat de pil minder betrouwbaar zou worden na langdurig gebruik. Zo zou na een aantal jaar je lichaam er aan "gewend" zijn geraakt. Zit hier iets van waarheid in of is dit klinkklare onzin.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
Pieterke
4 jaar geleden
Ik heb dat in ieder geval nog nooit gehoord of gelezen. Veel vrouwen gebruiken de pil jarenlang. Dan zou e.e.a. toch eens op tv te horen zijn geweest of in een tijdschrift gepubliceerd? Ik lees vee l tijdschriften waaronder ook de zgn. damesbladen. Daar heb ik nog nooit zoiets gelezen.
Amadea
4 jaar geleden
Het lukt mij niet om berichtgeving over jouw veronderstelling te vinden. Heb je een bron? Volgens mij is het onzin.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@amadea Het wordt vooral gezegd in de reageersectie onder berichten op sociale media, dus een bron is er niet, daarom was ik er zelf ook meer dan skeptisch over. Had zelf ook gekeken, maar heb er tot dusver niks over kunnen vinden. Dus het zal wel onzin zijn. Vraag me af waar zulke mensen die ideeën dan vandaan halen
Ritsuka
4 jaar geleden
Comments op facebook zijn over het algemeen geen betrouwbare info.
Is het toevallig zo'n 'alternatieve genezing' pagina? Die verkondigen vaak onbewezen dingen, die meestal onzin zijn.
LeonardN
4 jaar geleden
@deanambrose Goed dat je niet direct zulke verhalen aanneemt. Er zijn best negatieve eigenschappen aan de pil, als mensen dat willen melden is dat prima, maar er zijn dan ook altijd mensen die die negativiteit aan willen dikken met inderdaad onbewezen of zelfverzonnen claims. Ik kan er ook niks over terugvinden. Op zich kan je altijd vragen bij een medische claim naar het onderzoek ervan, of in ieder geval naar een betrouwbare* bron/link die dit ook meldt.
*Ook dat is soms weer een probleem, er zijn ook weer sites die allerlei onzin claimen, dan wel vanwege financieel gewin (ze willen je wat verkopen), dan wel omdat het misgeïnformeerde lui zijn die op social media ook allerlei onzin verkopen uit een soort angstgevoel. Jammere is dat deze mensen dat niet eens uit een slechte overweging doen. Ze vrezen voor jou welzijn.

Antwoorden (1)

De pil is een zeer betrouwbare anticonceptiemethode. Hoewel de kans dat je zwanger wordt bij de pil zeer klein is, geeft geen enkele vorm van anticonceptie 100% garantie. Wanneer je de pil netjes elke dag slikt dan is de kans op een zwangerschap kleiner dan ongeveer 1%.
Het blijft dus een kans van 1 op 100, maar nergens wordt gesproken over vermindering bij langdurig gebruik.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Uit de informatie die je geeft volgt in mijn ogen nog geen antwoord op de gestelde vraag.