Waarom ben ik ineens ongesteld terwijl ik doorslik?

Ik slik mijn pil al ongeveer 2 jaar door, elke keer 2 tot 3 maanden en dan een week tussenstop. Ik heb nog nooit een tussentijdse bloeding of iets gehad.

1,5 week geleden was ik weer begonnen met mijn tweede strip. Vorige week zondagavond had ik gewoon netjes mijn pil genomen rond een uur of 11. Rond 3 of 4 uur snachts werd ik doodziek wakker en heb ik de hele nacht overgegeven. Bleek een buikgriep te zijn, heb er een week van thuis gelegen (alleen de eerste nacht extreem veel overgegeven, dag erna smiddags nog een keer en verder niet meer). Ik slikte gewoon elke avond m’n pil, en de volgende dag ging het gewoon steeds prima.
Sinds vorige week donderdag voelde ik me weer prima, en nu ineens gisteren (woensdag) werd ik compleet ongesteld (dagen daarvoor wel enorm hoofdpijn en verstoppingen, wat ik altijd heb als ik menstrueer). Tussen de tijd van het ziek zijn en het ongesteld worden van gisteren heb ik het wel al met mijn vriend gedaan, zonder condoom, the pull out techniek zeg maar.
Ik vraag me af, heb ik nou heel toevallig nu een tussentijdse bloeding? Of kan het te maken hebben met het ziek zijn en dat m’n pil onbetrouwbaar is geworden? Het bloeden was ook maar 1 dag, vandaag is er niks meer behalve een beetje (wel menstruatie) buikpijn. Ik las nu dus m’n stopwerk maar halverwege m’n tweede strip in, maar ik vraag me af of ik nou ongesteld ben of dat er iets anders is gebeurd in m’n lichaam. Nog nooit eerder gehad.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Wanneer je de pil netjes elke dag slikt dan is de kans op een zwangerschap kleiner dan ongeveer 1%. Maar geen 0%.
Als je ziek bent en last hebt van diarree of moet overgeven, dan is er een grote kans dat de werkzame hormonen in de pil niet door je lichaam konden worden opgenomen.
Dus de kans bestaat dat de pil niet werkt en je daarom bloedverlies hebt.

Je kunt overigens ook met een wel werkende anticonceptiepil tussentijds bloedverlies krijgen. Stop er dan niet mee, maar maak de hele strip af. Na de stopweek kun je eventueel een andere anticonceptiepil proberen om te kijken of het tussentijds bloedverlies weg blijft.

Met andere woorden: overleg met de huisarts.