Is het normaal dat je het doodstil moet hebben als je gaat slapen?? Ik kan namelijk niet slapen ook al tikt er maar heel zachtjes een klein klokje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is volkomen normaal, ik heb het zelf ook een soort van. Ik kan niet slapen als ik een tikkend klokje hoor, maar wel als de buren een feest hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk ben je gewoon niet moe genoeg. moet je overdag wat meer gaan doen dan merk je het vanzelf als dat het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben ik waarschijnlijk de uitzondering op de regel. Ik slaap namelijk al vanaf 1997 met muziek op en doe geen oog dicht als m'n muziek het niet doet of uitvalt. Ik wordt er zelfs wakker van als de radiozender van m'n iPhone wegvalt.
Nee, ik denk dat, dat per persoon verschilt. Mijn vrouw wil het namelijk rustig hebben, maar valt beter in slaap als de tv nog even aan is in de slaapkamer. Welterusten.

Antwoorden (10)

Dat verschilt echt bij iedereen. De een kan niet slapen door een tikkende klok, de ander slaapt nog als er beneden een feest aan de gang is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft mijn zusje ook..

terwijl ik het juist fijn vind om het tikken van een klok te horen, of een ieder geval een beetje geluid..

verschilt per mens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor is heel normaal. Uiteraard verschilt dat per persoon maar er zijn er zat die ook allee kunnen slapen als het stil is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wat je gewend bent, Ik ken het verhaal van mensen die juist niet sliepen toen de tikkende wekker vervangen was door een niet-tikkende.
Hetzelfde met langsrijdende treinen, je bent zo gewend aan het geluid dat je ze niet mer hoort, maar als je dan verhuist vraag je je af waarom het zo stil is buiten
anneliez
12 jaar geleden
Ik herken me in wat je zegt; Bij mij op de slaapkamer moet het ook 'doodstil' zijn, mocht ik ook maar een zacht geluidje horen, dan blijf ik ernaar luisteren en ga ik me alleen maar eraan storen. Als ik eenmaal slaap, dan ben ik dan weer met geen mogelijkheid wakker te krijgen, zo diep slaap ik, dan zou er bij wijze van spreken een kanonschot naast me afgeschoten worden!
Dus ja, ik vind het "normaal"dat je het doodstil wilt hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet ook nergens een klok horen tikken of ik kan niet in slaap geraken.
En dat schijnt normaal te zijn, want een ideale slaapplek is afgeschermd van licht en geluidsarm. Vooral veranderingen in licht- en geluidssterkte zorgen voor een onrustige slaap met herhaaldelijk ontwaken.

In de slaap moet een persoon zich zo volledig mogelijk van de buitenwereld kunnen afschermen, omdat alle prikkels van buitenaf de hersenen kunnen activeren en zo de slaap kunnen onderbreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ken het. Het is trouwens niet zo (wat ik boven me las) dat hersenen geactiveerd worden als je wakker bent/wordt. Tijdens de slaap is er evenveel activiteit te meten. Het zijn hormoonbalansen die ons in waak en slaaptoestand helpen.

Sommige mensen hebben daarin heel scherpe balansen en vallen echt in slaap/zijn niet wakker te krijgen, anderen hebben dat niet en slapen nooit diep. Vrij recent werd bekend dat bij autisten de hersenen ook nog in een soort 'altijd aan modus' verkeren, waarbij de ''dagdromen toestand'' die bij normale mensen intreedt wanneer aandacht verslapt en/of inactief zijn/vervelen,,uitblijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor dat is heel normaal ik kan ook niet slapen als ik nog geluiden hoor dus slaap ik altijd met van die oordopjes die net als kauwgom aanvoelen en helemaal in je oor passen al steken ze een bom af dan hoor je het nog niet

beetje overdreven hoor maar het werkt echt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het niet meer dan normaal dat je absolute stilte nodig hebt om te kunnen slapen. Zelf heb ik dat namelijk ook nodig. Ik slaap zelfs met Herrie stoppers in,omdat ik al wakker kan liggen van een vogel of de regen. Tikkende wekkers smijt ik het liefst uit het raam en ook een snurkende partner kan me tot wanhoop drijven s nachts. Daarentegen mogen er wel 10 tl balken aan het plafond hangen te branden en 2 dikke bouwlampen op mijn nachtkastje aan staan op de felste stand , daar heb ik dan weer totaal geen moeite mee. Noem het opmerkelijk, ik vind het normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is niet normaal dat het doodstil moet zijn.
Het is wel te leren om te gaan slapen met wat geluid.
Het belangrijkste is dat je er toe te zetten aan iets anders te denken. Dus in gedachten aandacht te geven aan een een prettige en rustgevende situatie.
Bijvoorbeeld dat je in de zon ligt en in slaap valt